Prima pagina

Ministerul Transporturilor face partie marilor case de expeditie

20.11.2001, 00:00 74



Casele de expeditii din Romania vor trebui sa dispuna de un fond de garantie cuprins intre 35.000 si 50.000 de dolari, pentru a putea fi licentiate, incepand cu data de 1 ianuarie 2002.

Ministerul Transporturilor intentioneaza sa promoveze un act normativ privind licentierea caselor de expeditie, pentru a limita accesul firmelor care presteaza astfel de servicii, dar nu prezinta garantii de bonitate sau profita de absenta cadrului legal.

"Romania trebuie sa-si armonizeze sistemul legislativ al activitatilor de transport si expediere de marfuri cu legislatia internationala. Cel de-al doilea aspect il constituie formarea unei piete omogene, compuse din societati de expeditie puternice", a anuntat Marius Bota, secretar de stat in cadrul Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.

Noile reglementari prevad pentru fiecare societate depunerea intr-un cont a unei sume cuprinse intre 35.000 si 50.000 de dolari, pentru a garanta contractele incheiate.

De asemenea, expeditorii vor fi obligati sa practice un tarif minim impozabil de 1,5 marci pe kilometru, pentru a se evita fraudarea statului de catre firme.

"Intentionam ca prin adoparea acestui proiect legislativ sa eliminam casele de expeditii de mici dimensiuni, care de multe ori nu pot efectua plata catre contractanti, punand astfel in dificultate comertul romanesc", spune Sergiu Ionescu, director general al departamentului de Transport Rutier din cadrul MLPTL.

"Pe plan european se pune un accent puternic pe transportul combinat, de aceea trebuie ca personalul caselor de expeditii sa fie specializat pentru toate domeniile de transport, precum si pentru activitatea de vamuire", a declarat, la Congresul Expeditorilor din Balcani, Marius Cae, presedintele Uniunii Societatilor de Expeditie din Romania.

Licentierea caselor de expeditie ar trebui sa fie facuta de Camerele de Comert si Industrie, apreciaza Aldo Da Ros, presedintele Federatiei Internationale a Transportatorilor, care a mai adaugat ca societatile ar trebui sa aiba capacitatea financiara pentru a sustine toate platile catre subcontractori si sa fie conduse de un manager cu cel putin 10 ani de experienta in transportul international.

"Licentierea caselor de expeditii va fi coordonata de catre MLPTL, deoarece expeditiile de marfuri sunt un domeniu adiacent transporturilor", a precizat Sergiu Ionescu.

Numarul caselor de expeditii din Romania se ridica la peste zece mii, insa numai cateva zeci dintre acestea indeplinesc conditiile de licentiere impuse de viitorul act normativ.

Propunerea Ministerului Transporturilor nu este agreata de cei mai multi dintre expeditorii din Romania. "Perceperea unei garantii materiale va elimina cu siguranta casele de expeditii fantoma, insa va afecta si multe societati care lucreaza corect, dar pentru care este foate dificil sa blocheze in banca 50.000 de dolari", a declarat Andreea Turcu, directorul societatii Elna Trans.

O alta parere intalnita este ca MLPTL nu ar trebui sa piarda timpul cu realizarea unui sistem legislativ care sa defavorizeze multe firme mici dar care lucreaza corect ci sa caute acele firme care comit ilegalitati.

"Sunt multe firme de expeditii care presteaza operatii specializate in traficul feroviar sau maritim, care sunt deja recunoscute in zona in care lucreaza si care nu mai nevoie de o licentiere suplimentara", a declarat Claudiu Anastasiu, diector al societatii de expeditii feroviare Ferosa Sped.

El a mai precizat ca tariful minim impozabil se refera doar la transporturile auto, deoarece in traficul naval sau pe cale ferata nu se pot impune astfel de tarife minime.

Tariful minim impozabil de 1,5 marci/km ar putea conduce la o crestere generala a preturilor in transporturi. "In prezent, pretul mediu al unui transport rutier este de circa 11.000 lei pentru un kilometru, adica mai putin e o marca. Daca expeditorilor li se va percepe un impozit calculat pentru un tarif minim de 1,5 marci la kilometru, cu siguranta si cei care presteaza serviciile in transport vor urca preturile pentru a acoperii diferenta", crede Gabriel Nicolae, director transporturi auto la societatea Unicom Tranzit.

Acesta a mai adaugat ca acest tarif minim impozabil este in defavoarea tuturor transportatorilor, intrucat, o crestere a preturilor influenteaza cererea de transport pe piata, mai ales ca piata impune preturile.

In aceasta situatie ar putea exista societati care sa prefere sa lucreze cu firme din strainatate, care ofera preturi competitive.

Casele de expeditii mari privesc cu incredere licentierea, motivul principal fiind ca dupa aplicarea acesteia, piata expeditiilor va creste foarte puternic, mai ales ca multe dintre firmele de intermedieri in transporturi vor disparea.



Investitiile mari pentru achizitionarea de mijloace de transport si cheltuielile de sutinere a firmei pana la obtinerea credibilitatii in societatea transportatorilor sunt principalele obstacole in calea inceperii unei afaceri in domeniul transporturilor si intrarea pe aceasta piata.

La sfarsitul anului trecut, in Romania erau inregistrate 407.878 de intreprinderi mici si mijlocii, adica o societate la 55 de locuitori, rata de crestere a numarului de IMM fiind de 1,2%, in conditiile existentei a 5.237 de firme nou infiintate.

Din totalul firmelor active, 44% au obtinut profit, 38% au inregistrat pierderi, iar 18% au raportat profit zero.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO