Prima pagina

Orban: Bechtel primeste 200 mil. euro in plus pentru Autostrada Transilvania

Orban: Bechtel primeste 200 mil. euro in plus pentru Autostrada Transilvania

Ludovic Orban, ministrul Transporturilor: Anul viitor vom aloca 500 de milioane de euro pentru doua tronsoane noi de autostrada.

13.06.2008, 22:05 104

Autoritatile isi vor onora obligatiile din acest an fata de compania Bechtel si, in plus, vor aloca 200 de milioane de euro suplimentar pentru Autostrada Transilvania, a declarat ieri la Cluj ministrul transporturilor Ludovic Orban.
Ministrul a mai spus ca primii 25 de kilometri din Autostrada Transilvania urmeaza sa fie gata in acest an si a confirmat ca exista intarzieri fata de acordul incheiat cu Bechtel. Orban a adaugat ca Guvernul va aloca la rectificarea bugetara de la sfarsitul acestei luni bani in plus pentru autostrada.
"Venim peste o luna pentru ca vreau sa discutam cu Bechtel de pe pozitia realizarii si anume a faptului ca Guvernul si-a onorat obligatiile, vom aloca cele 200 de milioane de euro suplimentar pentru acest an, fata de prevederile bugetare initiale, astfel incat sa asiguram finantarea lucrarilor pentru acest an conform graficului si asteptam si de la Bechtel sa respecte graficul de executie, asa cum noi ne-am respectat obligatiile bugetare pentru acest contract", a declarat Orban.
Ministrul a mai spus ca Bechtel nu a cheltuit inca sumele alocate pana in prezent.
"Sunt intarzieri in raport cu graficul lucrarilor la autostrada, iar compania americana a incercat sa explice ca intarzierile au avut loc pentru ca nu a existat garantia finantarii. Dar nu s-au cheltuit nici banii pe care i-am dat pana acum. Am vorbit si pentru anul viitor, cand vom aloca 500 de milioane de euro pentru doua tronsoane noi de autostrada", a spus ministrul transporturilor.
Obiectivul principal al ministerului in privinta autostrazii este unirea tronsonului de la Cluj cu cel de la Suplacu de Barcau.
Bechtel a primit un avans de 132 de milioane de euro la inceputul anului pentru lucrarile din prima perioada a anului 2008.
Ministrul a precizat ca UE are planuri sa construiasca o autostrada de la nord spre sud ce va traversa statele Uniunii si ca Romania va intra in acest proiect.
Autostrada va incepe din Polonia, va traversa Slovacia si Ungaria si va intra in tara la Bors. In cazul in care acest proiect va fi aprobat, Romania va introduce Autostrada Transilvania in acest proiect, care va fi finantat din fonduri europene nerambursabile. Orban a declarat ca in acest caz este posibil sa renunte la firma Bechtel, in contractul cu americanii fiind precizat faptul ca daca nu se mai gasesc fonduri, se poate anula contractul.
Proiectul construirii autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov-Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 mld. euro, acordat companiei americane Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta.
Ca urmare a sistarii lucrarilor, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit pana in 2013. Orban a mai declarat ca ministerul are in plan constructia a 6 drumuri expres, iar pentru cinci dintre ele s-a facut deja un studiu de fezabilitate. Pentru doua dintre acestea, respectiv Satu Mare- Petea - Dej si Pitesti - Craiova, la finele anului va fi organizata licitatia pentru a fi desemnati constructorii, iar anul viitor va incepe constructia.

A.T.Kearney: Prea multi bani la sosele
Infrastructura de cale ferata nu se afla printre tintele de investitii ale autoritatilor care directioneaza 92% din fonduri catre infrastructura rutiera si numai 8% catre cea feroviara, potrivit unui studiu realizat de compania germana de consultanta A.T.Kearney. "Investitiile autoritatilor sunt indreptate catre cel mai poluant mijloc de transport, cel rutier, ceea ce a condus la un dezechilibru intre mijloacele de transport de marfuri. In Europa, sunt tari precum Marea Britanie, Italia, Suedia sau Austria care investesc peste 50% din fondurile destinate infrastructurii in modernizarea caii ferate", afirma analistii. Potrivit studiului, raportul dintre investitiile in infrastructura feroviara si transportul de marfuri pe calea ferata este de 6,6% (1.000 tone/km), de circa 13 ori mai mic decat media europeana. In schimb, acelasi raport pe partea de infrastructura rutiera este de 25,8% (1.000 de tone/km), adica de circa 1,5 ori mai mic decat media europeana. "Alocarea investitiilor in infrastructura in favoarea celei rutiere creeaza un dezavantaj pentru operatorii de transport feroviar. Din cauza acestui decalaj a scazut ponderea marfurilor transportate pe calea ferata la 19%, fata de 47% cat era in anul 2000", se arata in studiu. Piata romaneasca de transport feroviar se afla pe locul trei in Europa in ceea ce priveste gradul de liberalizare a pietei, avand in vedere ca circa 27% dintre operatori sunt privati. "Daca la nivelul UE se practica tarife corecte pentru utilizarea infrastructurii si subventionarea cailor de transport mai putin poluante, Romania inca se confrunta cu probleme privind aceste aspecte", se mai precizeaza in studiul A.T.Kearney. (Catalin Lupoaie)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO