Prima pagina

Piata constructiilor, principalul castigator al bugetului pe 2007

Piata constructiilor, principalul castigator al bugetului pe 2007

Click pentru imaginea intreaga

16.10.2006, 19:39 21

Bugetul pe anul viitor va fi un impuls puternic pentru firmele de constructii, pentru ca prevede fonduri de peste 2,5 miliarde de euro pentru proiecte de constructii finantate cu bani publici. Bugetul are ca prioritati infrastructura, educatia si sanatatea, adica exact domeniile unde statul vrea sa construiasca anul viitor cat nu a reusit in ultimii ani. Firmele de constructii, de la distribuitori de materiale si pana la antreprenori, vor avea cel mai mult de profitat. Va fi statul principalul client al constructorilor in 2007?
Anul viitor, Romania va avea cel mai mare buget din istorie: venituri de 38 de miliarde de euro si cheltuieli de peste 41 mld. euro. Guvernul a prevazut in buget investitii (cheltuieli de capital) de 6,6% din PIB (7,1 mld. euro), o buna parte din alocarile bugetare vizand domeniul constructiilor.
Conform prevederilor bugetare pe 2007, statul va pompa peste 2,5 miliarde de euro in piata constructiilor, prin proiecte de infrastructura rutiera, feroviara, scolara si sanitara. Acesti bani alimenteaza cererea deja puternica de pe aceasta piata, stimuland cresterea acesteia cu un ritm de circa 15% in 2007.
"Faptul ca se vor aloca mai multi bani catre contractele publice va avantaja companiile care si-au deschis deja capacitati de productie de materiale de constructii in Romania, precum si pe jucatorii care s-au pozitionat puternic pe segmentul de importuri", spune Daniel Catanas, directorul general al Wienerberger Sisteme de Caramizi.
El apreciaza ca cererea de constructii de anul viitor va fi acoperita in primul rand de companiile care opereaza deja pe piata. "Mi-e greu sa cred ca firmele care nu au venit pana acum vor putea sa acopere cererea care va fi anul viitor", spune el.
Bugetul Ministerului de Transporturi va fi anul viitor de 3,1 miliarde de euro, in usoara crestere fata de cel de anul acesta. Doar pentru autostrazi, Guvernul are pregatite din buget 400 de milioane de euro anul viitor.
"Proiectele mari de infrastructura trebuie urgentate, pentru ca la acest capitol avem nivelul cel mai scazut dintre tarile intrate in Uniunea Europeana", spune Razvan Niculescu-Aron, vicepresedintele UEPC (Uniunea Europeana a Promotorilor din Constructii).
In opinia sa, constructia de autostrazi va ajunge in cativa ani motorul de crestere al pietei constructiilor, cu conditia ca fondurile alocate Transporturilor sa aiba ca prioritate acest domeniu. In prezent, Romania are circa 210 kilometri de autostrada.
Pentru reabilitarea infrastructurii feroviare, bugetul Transporturilor prevede in 2007 480 de milioane de euro, iar pentru modernizarea retelei de drumuri, alte 680 de milioane de euro. Pentru constructiile de locuinte, ANL va mai primi si in 2007 circa 90 de milioane de euro.
"Impactul pe care il vor avea fondurile pentru constructii depinde foarte mult si de capacitatea ministerelor de a gestiona fondurile primite. Spre exemplu, la lucrarile de reconstructie dupa ce au avut loc inundatiile, foarte putine firme s-au incumetat sa participe la licitatii", precizeaza Catanas. Dupa inundatiile din 2005, cererea de pe piata constructiilor a primit un impuls puternic, valoarea lucrarilor de constructii resimtind aceasta crestere.
Anul acesta, piata constructiilor este estimata la 7,5 miliarde de euro, in crestere cu 25% fata de cele 6 miliarde de euro in 2005. Comparativ cu 2004, piata constructiilor este cu circa 60% mai mare. De altfel, cresterea pietei a atins anul acesta cel mai mare ritm in termeni reali (peste ritmul de crestere al preturilor in constructii), de circa 13%. Inflatia in constructii s-a ridicat la nivelul acestui an la circa 10%, mult peste cresterea preturilor de consum.
In primele opt luni ale anului, proiectele de infrastructura si spatiile comerciale si industriale au dat tonul pietei, acestea avand cel mai ridicat ritm de crestere de pe piata, apropiat de 23% in termeni reali. Spre comparatie, piata constructiilor rezidentiale (de locuinte) a crescut de doua ori mai lent (11%), iar piata cladirilor de birouri a crescut cu doar 9%.
Pentru la anul, in plus fata de banii pentru infrastructura rutiera si feroviara, Educatia va primi, conform bugetului pe anul viitor, peste 560 de milioane de euro exclusiv pentru proiecte de constructii. Cu acesti bani, statul vrea sa construiasca si sa reabiliteze in principal campusuri universitare si camine studentesti.
De asemenea, Sanatatea va primi un buget cu peste 40% mai mare, alocarile pentru acest domeniu ajungand pana la aproape 1,1 miliarde de euro, mai mult decat dublu fata de 2005. Cu acesti bani, statul vrea sa construiasca 8 spitale regionale, 20 de spitale judetene si sa reabiliteze stabilimentele medicale deja existente.
Toate aceste alocari bugetare pentru constructii vor majora numarul contractelor de pe piata, iar statul isi va intari pozitia printre principalii clienti ai antreprenorilor in constructii. Valoarea pietei este estimata de principalii jucatori la 8,6 miliarde de euro in 2007, corespunzator unei cresteri de 15%.
"In urmatorii ani vor exista presiuni imense pentru derularea proiectelor mari de infrastructura. Insa domeniul privat va fi in continuare principala sursa de crestere a pietei constructiilor", considera Niculescu-Aron.
Din perspectiva constructorilor, spune el, cea mai mare problema din acest moment este migratia puternica a fortei de munca. "Nu mai exista scoli de meserii, iar muncitorii calificati sunt vanati de companiile de pe piata. Lipsa fortei de munca va afecta vizibil calitatea lucrarilor care vor fi derulate in viitor, precum si capacitatea de a absorbi fondurile structurale", spune reprezentantul UEPC.

Pe ce se sprijina bugetul si cine sunt principalii castigatori ai fondurilor alocate in plus?
Cu asemenea cheltuieli publice, deficitele externe vor creste, spune analistul Daniel Daianu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO