Prima pagina

Romania se ambitioneaza sa creasca, in ciuda pesimistilor

Romania se ambitioneaza sa creasca, in ciuda pesimistilor

Click pentru imaginea marita

21.05.2008, 20:20 16

Primul trimestru a aratat ca economia romaneasca are capacitatea sa creasca intr-un ritm sustinut, chiar in contextul turbulentelor care au zdruncinat pietele externe.
"Romania este pe un trend economic bun", a declarat Varujan Vosganian, ministrul economiei si finantelor, la un seminar organizat de revista Finante si Afaceri si BNR, subliniind ca vulnerabilitatile nu sunt atat de mari pe cat considera agentiile internationale de rating.
Ministrul a reluat estimarea de crestere economica cu 7,5% in primul trimestru, aratand ca pentru intregul an Produsul Intern Brut ar putea sa creasca cu 7%, in conditiile unei productii agricole normale. Majoritatea analistilor vedeau cresterea economica incetinind spre 5% anul acesta, iar BERD a anuntat chiar la inceputul acestei saptamani ca reduce estimarea de crestere pentru anul acesta de la 6,5% la 5% ca urmare a cresterii dobanzilor.
Rezultatele raportate de cei mai mari jucatori din economia romaneasca in primele trei luni ale anului contrazic ipotezele care vorbeau despre o scadere a consumului la nivel local.
Pe majoritatea pietelor analizate de Ziarul Financiar, incepand cu retailul alimentar, cel de electronice si electrocasnice, constructii si pana la energie sau metalurgie, ritmul de crestere al vanzarilor in primul trimestru a fost de doua cifre. "Aceasta tara s-a ambitionat ca, in ciuda previziunilor, sa nu aiba o incetinire a cresterii economice, ci chiar o accelerare. Desi conditiile de lichiditate pe plan extern se inrautatesc, la noi creditul creste sustinut (plus 53%, in termeni reali martie curent fata de martie 2007, n. red.)", a subliniat si guvernatorul BNR, Mugur Isarescu.
Totusi, el a avertizat ca aceasta accelerare a economiei intr-un mediu extern marcat de turbulente aduce cu sine o expunere mai mare la riscuri.
In retailul alimentar, cel mai mare jucator de pe segmentul hipermarketurilor, Carrefour Romania, a raportat in primul trimestru o crestere a vanzarilor de 9,8% in conditii comparabile (fara a lua in calcul expansiunea retelei si achizitia Artima), in timp ce producatori precum Albalact (industria laptelui) sau Meda (industria carnii) au afisat un avans de peste 20% al vanzarilor.
Cu toate acestea, cresterile preturilor la alimentele de baza si la utilitati, care s-au resimtit pe piata inca din toamna anului trecut, au temperat optimismul companiilor de pe piata bunurilor de larg consum.
Interbrands si Unilever, unele dintre cele mai mari companii cu activitati in sectorul FMCG, vad in T1 primele semne ale unor ritmuri de crestere a pietei mai modeste in acest an, comparativ cu 2007.
Companiile petroliere Petrom si Rompetrol Rafinare au inregistrat cresteri ale afacerilor cu 35%, respectiv 65%, in conditiile in care pretul petrolului a stabilit record dupa record in ultimele luni. Producatorii de carburanti au recurs la majorari repetate ale preturilor atat la benzina, cat si la motorina, insa asta nu a temperat consumul, asa cum nu a temperat nici cresterea vanzarilor de automobile.
Creditata cu o crestere de 5% in acest an, piata auto s-a apreciat in primele trei luni cu 17,2% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, la 82.258 de unitati, dintre care 67.423 au reprezentat autoturismele, al caror avans a fost de 12,4%.
Nici jucatorii din electronice si electrocasnice (Altex sau Flamingo) nu au coborat stacheta vanzarilor mai jos de 20%, ritm situat insa sub estimarile inceputului de an, cand prognoza cresterii a fost de peste 35%.
Veniturile consumatorilor nu s-au indreptat insa doar catre nevoile curente (alimente) sau produse electrocasnice, calatoriile fiind in continuare pe lista de priroritati a romanilor. Astfel, in primele trei luni ale anului principalele companii de linie regulata de pe piata aeriana, TAROM si Carpatair au anuntat cresteri intre 15% si 25% a traficului de pasageri. Ratele de crestere contrazic estimarile Asociatiei Internationale de Transport Aerian, care arata ca piata de linie regulata isi va injumatati ritmul de crestere in acest an pana la circa 10%. Dupa boom-ul din primul trimestru al anului 2007, ghidat in special de iarna extrem de blanda, constructorii si producatorii de materiale de constructii au mai oprit din "turatiile motoarelor", insa nu au afisat rezultate negative, pastrand cel putin o rata de crestere de 10%.
In primele trei luni vanzarile de ciment au urcat cu 18%, in contextul in care productia a crescut cu doar 5%, piata caramizilor a avansat cu 20%, in timp ce in retailul de bricolaj, Praktiker, Dedeman sau Ambient au raportat vanzari mai mari cu 20%, respectiv 30%.
Nici pe piata farmaceutica jucatorii nu erau prea optimisti la inceput de an, estimandu-se un usor recul. Astfel dupa o crestere de peste 25% in primul trimestru al anului trecut, fata de aceeasi perioada din 2006, piata farma a inregistrat un avans de doar 12,3% in perioada ianurie-martie 2008, potrivit datelor oferite de companii. In acelasi interval insa, afacerile producatorilor locali mari de generice (Zentiva si Terapia Ranbaxy) au scazut, cresterea pietei venind in principal de pe sectorul medicamentelor fara prescriptie.
In industria grea, ratele de crestere au fost mai mici, de circa 6-7% in conditiile in care consumul populatiei se simte mai greu in acest sector care produce in special materii prime si utilaje pentru alte sectoare.
Surpriza a venit din industria chimica, unde producatorii de ingrasaminte chimice au inregistrat cresteri puternice pe fondul majorarii preturilor la nivel international. Industria ingrasamintelor chimice, ca de altfel toate industriile care au legatura cu sectorul agricol, sunt favorizate de cresterea preturilor cerealelor si a celorlalte produse agricole la nivel international.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO