Prima pagina

Smithfield reia ofensiva achizitiilor pe piata carnii

02.02.2005, 00:00 29

Gigantul american din industria carnii Smithfield, cu vanzari anuale de 10 miliarde de dolari, se afla in stadiu avansat de negociere privind achizitia de noi active pe piata romaneasca- Prodaliment Salonta (Bihor)- dupa ce anul trecut a platit 33 de milioane de dolari (27 de milioane de euro)  pentru fostul combinat de ingrasare a porcilor ComTim Timisoara.
"Suntem in negocieri cu cei de la Smithifield pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni dupa ce in urma cu cateva luni am incercat fara success sa le vindem doar o parte din active", spune Sandu Nicolae, actionarul majoritar al Prodaliment Salonta, care detine in zona doua ferme si un abator in care detine si o fabrica de mezeluri.
Surse din industria de profil spun ca valoarea tranzactiei s-ar putea ridica la cateva milioane de euro.
Americanii s-au aratat interesati si de fabrica de mezeluri crud-uscate detinuta in zona de Principal Construct Prahova (un fost activ al combinatului ComTim), insa actionarul majoritar al acesteia, Claudiu Ciuciureanu, a negat intotdeuna faptul ca ar fi purtat negocieri sau ca ar fi fost macar contactat de un reprezentant al Smithfield.
Bjarne Jakobsen, directorul general al Agrotorvis SRL, vehiculul prin care Smithfield a cumparat activele ComTim-ului, a negat incheierea vreunei tranzactii, dar a confirmat interesul pentru activele din Salonta.
 "Nu am cumparat nimic in Salonta insa in Romania exista foarte multe fabrici performante care pot prezenta interes pentru o eventuala achizitie", spune Jakobsen.
Miscarea starneste insa nedumerire pe piata romaneasca cu atat mai mult cu cat americanii detin, deja, la ComTim activele pe care urmeaza sa le cumpere la Salonta. Singura explicatie oferita de analistii din industrie se refera la procesul deosebit de greoi si indelungat pe care il solicita repornirea unui combinat de dimensiunile ComTim si dorinta americanilor de a demara cat mai curand activitatea efectiva pe piata romaneasca. In urma cu cateva luni, americanii au demarat, deja, angajarile la ComTim si au anuntat, cu ocazia vizitei unei delegatii importante la Bucuresti, ca au un plan de investitii de 350 de milioane de dolari.
Desi la nivel international, Smithfield a achizitionat anul trecut 22% din Campofrio Alimentacion din Spania care detine in Romania producatorul de mezeluri Tabco-Campofrio (afaceri de 25 de milioane de euro in 2004), americanii nu au, deocamdata, nici un fel de plan comun cu spaniolii pe piata romaneasca.
In Polonia, de exemplu americanii si spaniolii au afaceri total separate, cu branduri de preparare din carne si cu ferme separate. Spre sfarsitul anului trecut, Smithfield le-a platit spaniolilor 50 de milioane de dolari pentru pachetul majoritar pe care acestia il detineau la compania Morliny. La vremea respectiva au existat zvonuri privind alocarea  unei parti din aceasta suma pentru achizitii pe piata romaneasca.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO