Prima pagina

UE da verde pentru Ford, dar ii cere sa mai plateasca 27 mil. euro statului

UE da verde pentru Ford, dar ii cere sa mai plateasca 27 mil. euro statului
28.02.2008, 19:45 18

Cea mai mare investitie americana in Romania, achizitia de catre Ford a fostei fabrici Daewoo Craiova, a primit unda verde de la UE, cu amendamentul ca americanii mai trebuie sa achite 27 mil. euro pentru a "returna" ajutorul de stat considerat ilegal.
Ford urmeaza sa investeasca 675 mil. euro la Craiova, fiind una din cele mai mari investitii din ultimii ani. Intrarea Ford in Romania, dupa cea a Nokia, va fi un semnal foarte puternic pentru investitori si marile companii multinationale. De asemenea, experienta Renault la Pitesti, care a ajuns la afaceri de 2 miliarde de euro si exporturi de 60% din productie, arata ca o astfel de investitie imbunatateste structura economiei si are chiar influente macroeconomice pozitive.
Prima reactie a Ford a fost, deocamdata, sa spuna ca nu plateste nimic in plus, dar compania s-a declarat incantata de decizia rapida a Uniunii Europene. "Ford saluta decizia de astazi a Comisiei Europene prin care se anunta finalizarea investigatiei", a anuntat compania.
Dupa ce Guvernul a fost prins "in ofsaid" pentru ca nu a trimis din timp notificari la UE privind ajutorul de stat pe care urmarea sa-l acorde Ford, au existat temeri ca perioada de incertitudine s-ar putea prelungi la sase-opt luni, insa decizia UE a venit ieri, mult mai repede. UE a estimat ca valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul roman la fosta fabrica Daewoo Craiova este de 84 mil. euro, iar prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decat economice in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la venituri de 27 mil. euro.
Guvernul a cerut Ford un nivel minim de productie de 200.000 de masini in al patrulea an de la privatizare si mentinerea celor 3.900 de angajati.
"Impunerea de conditii in ceea ce priveste o privatizare duce, de regula, la scaderea pretului de vanzare, astfel incat statul pierde venituri, iar cumparatorul dobandeste un avantaj selectiv", a spus Neelie Kroes, comisarul european pentru concurenta. Cei doi parteneri din tranzactie, Ford si statul roman, prin comisia de privatizare, urmeaza sa se intalneasca luni pentru a decide ce vor face. Nadia Crisan, consultant al Ford of Europe in procesul de privatizare, a spus ieri ca pretul ramane cel negociat. "Pretul de achitizie ramane la 57 de milioane de euro pentru cele 72,4% din actiunile pe care statul le detine la Automobile Craiova. Dupa ce vom analiza raspunsul Comisiei Europene, vom discuta pozitia institutiei europene cu reprezentantii comisiei de privatizare a Automobile Craiova", a spus Crisan.
Finalizarea anchetei Comisiei Europene asupra preluarii Daewoo Craiova de catre Ford a resuscitat interesul producatorilor de componente auto care urmaresc sa instaleze facilitati de productie pe raza judetului Dolj.

"Suntem condamnati sa nu ratam contractul cu Ford"

Economia abia asteapta investitia Ford. In situatia in care nu vor fi suprize si americanii accepta sa plateasca pretul in plus impus de UE, aceasta este cea mai buna veste in acest inceput de an dominat de stiri negative privind leul, bursele si slabiciunile macroeconomice. Ford va antrena in cascada atat investitii in producerea de componente auto, cat si in servicii, dezvoltarea industriilor conexe fiind de cele mai multe ori mai importanta decat efectele directe. Analistii economici spun ca, dincolo de castigul de imagine, privatizarea Automobile Craiova ar putea reprezenta un calmant pentru deficitul de cont curent prin exporturile pe care concernul american le va derula. "Suntem condamnati sa nu ratam contractul cu Ford. O asemenea sansa apare o data in viata", a declarat un analist economic.

Pregatiri pentru debarcare

Mihai Voicu, ministrul pentru relatia cu Parlamentul si membru al comisiei de Privatizare a Automobile Craiova, a anuntat ca astazi urmeaza sa aiba o intalnire cu directorul de dezvoltare strategica al Ford pe Europa, Lyle Watters, si cu reprezentantii institutiilor care se ocupa cu protectia mediului, la Prefectura Dolj, unde vor fi discutate "chestiuni pur tehnice".
In opinia lui, penalizarea primita de Ford de la Comisia Europeana este un "pret mic" pentru un proiect de o asemenea anvergura. "Decizia Comisiei este o chestiune minora in comparatie cu proiectul pe care Ford il gandeste la Craiova", a afirmat Voicu, citat de Mediafax.
In cadrul uzinei Automobile Craiova sunt prezenti de mai mult timp observatori ai Ford Motor Company, care supravegheaza activitatea din fabrica, a declarat pentru ZF Ion Ion, directorul general al Automobile Craiova.
"Inainte ca Ford sa demareze modificarile uzinei, trebuie finalizat contractul si transferati banii", a mai spus Ion. In luna ianuarie uzina din Craiova a intrerupt asamblarea modelului Matiz, ultimul din gama Daewoo pastrat in productie, acesta urmand sa fie scos din productie anul acesta. "Productia modelului Matiz va mai continua cateva luni, in functie de cererea pietei", a subliniat Ion. La randul sau, Mircea Dumitru, directorul aeroportului Craiova, a declarat ca oficialii Ford s-au interesat si de zboruri pentru pasageri, pentru specialisti, care ar putea fi organizate luni si vineri.
"Pentru marfuri solicitarea a fost pentru procesare de transporturi de componente de mici dimensiuni ce trebuie distribuite rapid", a spus Dumitru. Viceprimarul municipiului Craiova, Gheorghe Nedelescu, a declarat ca autoritatile locale au primit deja adrese prin care li se cere sa sprijine investitiile conexe.
"Singura solutie pentru terenuri in Craiova o reprezinta doar terenurile disponibile detinute de Ministerul Apararii", a spus Nedelescu.
Companii precum producatorul de componente din otel Bamesa si producatorul de elemente de caroserie si sasiuri Kirchhoff au solicitat deja consiliului judetean terenuri pentru a incepe constructia fabricilor.
"Toti furnizorii au asteptat mai intai verdictul Comisiei Europene si decizia Ford pentru a demara lucrarile. Dintre toate companiile interesate de terenuri, doar cateva, precum Kirchhoff sau Bamesa, au avut planuri concrete si au pus in practica proiectele", a declarat Ion Prioteasa, presedintele Consiliului Judetean Dolj.
El spune ca era de asteptat ca ancheta sa se solutioneze in aceasta perioada, iar Ford sa isi continue demersurile pentru reconfigurarea uzinei de la Craiova, chiar si pentru un pret suplimentar.
Odata cu finalizarea preluarii, Prioteasa spune ca ar trebui demarate si proiectele de infrastructura. "Este vorba de drumul expres ce va lega Craiova de Pitesti. Studiile au fost finalizate, iar arhitectii au trasat proiectul", a spus Prioteasa.
Instalarea furnizorilor directi ai Ford va fi realizata, potrivit autoritatilor locale, pe terenuri din jurul municipiului Craiova, parcul industrial din localitate nedispunand de suficient spatiu pentru toate cererile. "In afara Craiovei exista destule terenuri ale caror preturi variaza intre 20 si 50 euro/mp. Acestea sunt detinute insa de proprietari privati", a spus Prioteasa.

Ce spune concurenta

Este in interesul Romaniei ca Ford sa inceapa productia de automobile in Romania, a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. El a adaugat ca Dacia si Ford vor controla, impreuna, jumatate din piata auto din Romania, dupa ce constructorul american va incepe productia la Craiova.
"Pentru Dacia nu inseamna altceva decat un stimulent. Intotdeauna concurenta a stimulat progresul. Pentru piata din Romania prezenta Ford este o binefacere, pentru ca vor exista si mai multe produse nationale care vor completa oferta actuala", a mai spus Stroe. In prezent, Dacia, detinuta de grupul francez Renault, este singurul constructor auto din Romania. La randul lor, oficialii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) sustin ca inceperea productiei la uzina din Craiova va avea efecte pozitive asupra concurentei de pe piata auto autohtona si asupra economiei in general.

Vin si altii

Prezenta certa a companiei Ford la Craiova atrage deja dupa sine o serie de furnizori de componente auto care vor dezvolta pe orizontala o intreaga retea de bunuri si servicii destinate productiei de autoturisme, a declarat pentru ZF Monica Barbuletiu, vicepresedintele Agentiei Romana pentru Investitii Straine (ARIS). "In prezent ARIS asista patru proiecte de acest fel, toate de tip greenfield", a spus Barbuletiu. Ea a adaugat ca, desi au existat speculatii conform carora economia nu ar mai putea sustine si alte proiecte de investitii in domeniul auto, ARIS considera ca Romania are in acest moment capacitatea de a asimila unitati de productie mari in acest domeniu.

Venirea Ford face bine deficitului de cont curent

"In primul rand, ramanerea Ford inseamna nu doar un castig de imagine, ci si unul pe termen lung din perspectiva investitiilor. Odata cu Ford este foarte posibil sa vedem si 3-4 furnizori semnificativi care vor veni aici", a declarat Lucian Anghel, economist-sef al BCR. "Pe de alta parte, si deficitul de cont curent se va imbunatati prin majorarea exporturilor industriei automotive. Ford si Renault ar putea avea exporturi cumulate in valoare de 5 mld. euro in 2010", spune el.
Anghel spune ca daca Ford vine in Romania si are un "success story", atunci vom asista la o crestere a interesului investitorilor americani pentru Romania si regiune, dar si la un posibil interes mai mare din partea altor producatori auto.
"Suntem condamnati sa nu ratam contractul cu Ford. O asemenea sansa apare o data in viata. Nu stiu daca vom mai vedea in urmatorii 10-15 ani o asemenea oportunitate. Dezvoltarea regiunii va depinde mult de asemenea investitii, cum este cea a Ford", a mai spus Anghel. "Daca Ford are intr-adevar incredere in Romania, pretul suplimentar de 27 de milioane de euro nu poate fi considerat prea mare. Sper ca se va gasi o solutie ca Ford sa ramana. Avem de castigat pe toate planurile. Nici nu este de luat in calcul cealalta varianta, a pierderii privatizarii", a mai spus el.
La randul sau, Lucian-Liviu Albu, directorul Institutului de Prognoze Economice al Academiei Romane considera ca efectele pozitive ale venirii Ford ar fi in primul rand investitiile directe si locurile de munca nou create.
"Este semnificativa si dezvoltarea din ramurile conexe, prin asa-numitul efect de antrenare, care, de regula, poate fi chiar mai important decat efectele directe", spune Albu. Venirea Ford ar insemna si stimularea concurentei, dar si castiguri de imagine, prin cresterea increderii si in cazul altor potentiali investitori, crede el.

Guvernantii comenteaza

Premierul Calin Popescu-Tariceanu a declarat ieri ca este neplacut surprins de decizia CE in cazul Automobile Craiova, dar pe care nu o va contesta din dorinta finalizarii procesului de privatizare, aratand totodata ca nu intelege modul in care Comisia a abordat acest caz.
"Comisia apreciaza ca ar fi vorba de un ajutor de stat, dar, in fapt, noi am avut o singura oferta, cu un pret. Era mai bine sa vindem uzina pentru a produce hartie igienica sau a construi un complex de magazine? Cand toata Europa vorbeste despre locuri de munca, se considera ca noi distorsionam competitia. Ce vrea Comisia, noi sa producem nasturi, iar altii avioane si automobile?", a spus Tariceanu, citat de Mediafax.
Al treilea om in stat, presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, a declarat ca "CE a binevoit in cele din urma sa faca treaba pentru care o platim". "Anul trecut am platit 1,1 miliarde de euro si dupa cateva luni bune de plimbat hartiile a luat aceasta decizie. Le-a trebuit cateva luni sa constate ca terenul era mai scump decat a platit Ford si ca mai trebuie sa plateasca 20 mil. euro", a spus Olteanu.

Opinii de la Bruxelles

Decizia Comisiei are si parti bune, sustine reprezentantul Romaniei in Colegiul Comisarilor, Leonard Orban. In primul rand, afirma el, Comisia a stabilit ca procesul de privatizare a fost transparent. In al doilea rand, Executivul de la Bruxelles va examina in viitor un posibil ajutor de stat acordat regiunilor - ajutor de stat cerut de partea romana - de care va beneficia si Ford.


Inapoi in viitor
Dupa 70 de ani Ford revine in Romania. In anii '30 Ford asambla la uzina din Bucuresti modelul V8 (foto stanga), care facea parte din segmentul premium. Activitatea de productie a Ford in Romania a fost demarata in 1935, cand compania a achizitionat un teren in zona Floreasca din Capitala, care avea o capacitate de productie anuala de 2.500 de automobile si camioane. Acum, dupa 70 de ani, Ford revine cu productia in Romania, in cadrul uzinei de la Craiova, compania urmand sa asambleze doua modele, unul de clasa mica si o utilitara usoara, potrivit declaratiilor anterioare ale lui John Fleming, presedintele Ford of Europe. Modelul de clasa mica va fi asamblat exclusiv la Craiova. Cel mai probabil, la Craiova compania americana va asambla versiunea sedan a noului Ford Fiesta (foto dreapta), modelul de segment mic ce va intra in fabricatie in Germania in vara acestui an. Viitoarea uzina Ford de la Craiova va avea o capacitate maxima de 300.000 de unitati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO