Prima pagina

Vaillant: Vanzarile ne-au cazut la jumatate

27.09.2004, 00:00 135



Vaillant, unul dintre cei mai mari producatori din Europa in domeniul sistemelor de incalzire, estimeaza pentru acest an o injumatatire a vanzarilor sale de centrale termice de pe piata romaaneasca, pe fondul unei scaderi la fel de puternice a intregii piete, determinate de impiedicarea de catre autoritati a debransarilor de la sistemul centralizat de incalzire si a unei nesigurante privind viitorul in randul consumatorilor.



Reprezentantii grupului german Vaillant - Hepworth considera ca Romania se afla acum la o rascruce de drumuri, iar o decizie privind alegerea sistemului de incalzire trebuie sa se bazeze pe o strategie clara si sa aiba un numitor comun cu economia, cu ce vor consumatorii, asa cum se intampla in Europa.



In actualul context de pe piata locala, compania germana se va concentra pe termen scurt asupra instruirii instalatorilor, activitatilor de service si a consultantei catre clientul final in ceea ce priveste noile tehnologii in domeniul centralelor termice, afirma Cristoph Grosser, country manager Vaillant Romania si director general al Perfectiune Service SRL, filiala locala a grupului Vaillant - Hepworth.



In paralel, operatiunile Vaillant din Romania vor trece in perioada urmatoare intr-o noua faza, compania germana fiind acum in discutii avansate pentru achizitionarea unuia din importatorii sai, firma KGK din Bucuresti. Miscarea va marca intrarea Vaillant in domeniul vanzarilor directe (wholesales) pe piata romaneasca, in contextul in care cele patru branduri ale grupului sunt comercializate in prezent de patru importatori: Hornoff Trading Consult (importator al brandului Vaillant), Secpral Cluj Napoca (importator al centralelor murale Protherm), KGK Bucuresti (importator al brandului Saunier Duval), respectiv Romstal (care importa centrale Hermann).



"Suntem in discutii pentru achizitia unuia dintre cei patru importatori ai nostri, ceea ce ne va aduce cu un pas mai aproape de clientii nostri", a declarat Dieter Muller, directorul de marketing pentru Europa de Est in cadrul grupului. Ulterior, surse apropiate discutiilor au indicat pentru Ziarul Financiar ca firma KGK este cea care urmeaza sa fie cumparata pana la finele acestui an, valoarea tranzactiei fiind in jur de 2 - 3 milioane euro. Sursele citate au adaugat ca importatorul exclusiv pentru Romania al brandului Saunier Duval a avut un volum de afaceri in 2003 de circa 8 mil. euro.



Afacerile Vaillant cu centrale murale pe piata romaneasca au fost de 30 milioane euro in 2003, pentru acest an fiind preconizata o valoare de numai 15 milioane euro.



"Noi avem un plan de afaceri pentru Romania pana in 2007, in care nu sunt prevazute cresteri importante ale vanzarilor. Speram sa ajungem in acest interval la valoarea inregistrata in ultimii ani. Vaillant vrea sa-si conserve pozitia de lider pe piata romaneasca si sa-si pastreze cota de piata actuala, in jur de 30% la centrale termice murale. Avantajul Vaillant fata de ceilalti competitori este ca are patru branduri pe piata, prin care poate sa balanseze oricand situatia", a mai spus Dieter Muller.



Piata de centrale murale va ajunge in acest an la aproximativ 80.000 - 100.000 unitati vandute, fata de circa 200.000 bucati anul trecut, conform datelor detinute de catre Vaillant. Pe piata de profil, jucatorii avanseaza insa valori contradictorii, in lipsa unei statistici pe acest segment. Recent, un alt jucator important de pe piata locala, Viessmann, estima o scadere a pietei de centrale murale de la 220.000 unitati la 140.000 - 150.000 unitati in 2004. Potrivit unor estimari, valoarea vanzarilor pe piata de profil este cuprinsa intre 120 si 190 milioane euro, unde pozitii bune au grupul Vaillant (cu cele patru branduri), MTS, Immergas, Ferroli, Bosch, Viessmann, Baxi sau grupul Kober, unicul producator local cu brandul Motan.



"Ce s-a intamplat in ultimul an in Romania? Noi nu putem vedea lucrurile decat prin ochii unei persoane din afara. Autoritatile au ingreunat accesul consumatorilor, au impiedicat debransarea, au facut calcule, s-au cerut aprobari. Populatia este foarte nesigura, neincrezatoare in ceea ce priveste viitorul (sistemului de incalzire in locuinte - n.r.): sa opteze pentru o solutie privata sau nu?! De asemenea, prin masurile financiare luate avem de-a face cu aspecte financiare. S-a creat o situatie. Romania trebuie sa aleaga un drum pentru sistemul sau de incalzire. Acest drum trebuie sa aiba un numitor comun cu economia, sa stabileasca o strategie clara, ce se va construi in Romania", a spus Muller.



"In sectorul nostru, este o noua orientare a pietei de incalzire. Aici (n.r. - in Romania) se intampla ce s-a intamplat si in Turcia. Cand doresti sa faci schimbari, apare un haos si se cauta noi drumuri, e nevoie de multe schimbari, exista moduri diferite de gandire, lucrurile se vor schimba in timp. Este un lobby, ca in fiecare tara. Chiar dupa alegerile din noiembrie, drumul de parcurs al Romaniei intra intr-un nou proces de schimbare, iar noi, ca furnizori, putem ajuta sa fie pe drumul cel bun", a comentat seful filialei Vaillant din Romania.



Scaderea vanzarilor din acest an, dupa un trend ascendent in ultimii ani, a fost determinata si de regiile locale de termoficare, care au actionat pentru o reducere drastica a debransarilor la nivelul procedurilor, care au devenit mai greoaie si mai costisitoare comparativ cu anul trecut. Oficialii regiilor au replicat ca intr-un imobil nu trebuie sa existe decat un singur sistem de incalzire, centralizat sau individual.



Pe piata centralelor, cel mai afectat segment a fost cel al centralelor asa numite de apartament, care constituie grosul vanzarilor in Romania, fara sa se inregistreze un impact negativ asupra centralelor pentru case sau vile, adica a celor situate pe segmentul premium (mai scumpe, cu valori in medie peste 1.000 - 1.200 euro). Spre deosebire de Romania, in Occident predominante sunt casele si vilele, care necesita mai ales sisteme de incalzire individuale. Insa, situatia se va schimba si in Romania in urmatorii 5 - 10 ani, spune Muller.



Potrivit oficialilor Vaillant, la nivelul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Centrale Termice (APICT) este in derulare o actiune impotriva practicilor anticoncurentiale ale regiilor de termoficare, care va fi adresata Consiliului Concurentei.



Compania germana a intrat pe piata locala in 1994, prin intermediul importatorilor, abia anul trecut fiind infiintata o filiala, Perfectiune Service SRL, cu scopul unei structurari si segmentari a pietei. Pasul urmator va fi un transfer de know how al grupului Vaillant pentru organizarea si instruirea instalatorilor, activitatilor de service la nivelul filialei locale.



Reprezentantii grupului german afirma ca nu se pune problema deocamdata a construirii unei fabrici in Romania, in acest moment fiind mai mult decat suficiente capacitatile de productie din Europa pentru acoperirea cererii de pe aceste piete, inclusiv Romania.



Viessmann a anuntat recent ca posibila construirea unei fabrici pentru sisteme de incalzire in Romania in anii urmatori.



Pe plan global, piata sistemelor de incalzire din Europa se concentreaza, in ultimii ani avand loc mai multe fuziuni intre gigantii industriei de profil. Grupul german Vaillant, o afacere de familie pornita in 1874 de John Vaillant la Remscheid, a preluat grupul britanic Hepworth Heating, iar Bosch (Germania) a preluat Buderus.



Grupul Vaillant Hepworth, cu sisteme de incalzire, materiale de constructii si produse casnice in portofoliu, a realizat in 2003 o cifra de afaceri de 1,74 mld. euro si avea o cota de piata de 26% in Europa la centrale murale. Grupul numara 9.417 angajati.





adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO