• Leu / EUR4.7305
  • Leu / GBP5.1654
  • Leu / USD4.2682
Prima pagina

Verdictul UE: nu avem economie de piata functionala

Verdictul UE: nu avem economie de piata functionala
6 nov 2003 15



Romania nu a obtinut mult doritul statut de economie de piata functionala nici in raportul Comisiei Europene pentru 2003, in ciuda lobby-ului asuduu pe care administratia de la Bucuresti l-a facut in ultima vreme la Bruxelles. Bucurestiul a obtinut insa o formulare diplomatica care indulceste intrucatva amarul, apreciind ca Romania "va putea fi considerata o economie de piata functionala atunci cand progresele bune e inregistrate pana acum vor fi continuate in mod decisiv." Statutul de economie de piata functionala este indispensabil pentru incheierea negocierilor de aderare la Uniunea Europeana si presupune ca economia Romaniei sa poata face fata presiunilor concurentiale de pe piata comunitara.



Confirmarea faptului ca nici in acest an economia romaneasca nu a primit stattutul de economie de piata functionala , o demonstreaza si o apreciere inclusa in analiza capacitatii de a face fata presiunii concurentiale din UE: "Cresterea competitivitatii economiei romanesti subliniaza beneficiile statutului de a fi considerata aproape de (close to - eng.) o economie de piata functionala." (pg. 41 din Raport).



Romania crede ca poate incheia negocierile de aderare pana la sfarsitul anului 2004, pentru a se putea integra in 2007, data pe care raportul o considera realizabila.



Pentru a-si atinge scopul, Comisia Europeana recomanda Romaniei sa continue privatizarile in sectorul energetic si cere Guvernului de la Bucuresti sa gaseasca o solutie pentru diminuarea arieratelor din acest domeniu. O alta recomandare se refera la continuarea restructurarii si privatizarii in sectoare cheie: energie, mine si transporturi - conditii esentiale pentru indeplinirea criteriilor economice de aderare.



Raportul evidentiaza progresele realizate in stabilitatea macroeconomica, dat fiind ca rata inflatiei si-a mentinut tendinta de scadere de la nivelul relativ inalt inregistrat anterior, in ciuda ajustarii preturilor controlate. Documentul arata ca pozitia externa a ramas in continuare sustenabila, iar politica fiscala prudenta. Masurile de imbunatatire a administratiei fiscale sunt puse in aplicare progresiv. Privatizarea si restructurarea intreprinderilor de stat s-a accelerat, - apreciaza raportul - in vreme ce proprietatea de stat a scazut si in sectorul bancar, care a continuat sa-si dezvolte rolul sau de intermediere inre economii si investitii. Documentul apreciaza masurile administrative initiate pentru intrarea si iesire de pe piata, concomitent cu diverse initiative de imbunatatire a mediului de afaceri. Raportul apreciaza ca, pe ansamblu, angajamentele de a controla fondul de salarii in sectorul public au fost respectate, au fost initiate actiuni pentru intarirea disciplinei financiare a intreprinderilor - concretizate in special prin relativa accentuare a disponibilitatii de a deconecta utilizatorii cu restante de plata la consumul de energie.



Alte probleme semnalate de raport sunt coruptia, care continua sa fie un "fenomen larg raspandit si sa afecteze societatea", reformare sistemului judiciar si administratia greoaie.



Desi raportul mentioneaza ca Romania continua sa indeplineasca criteriile politice, expertii de la Bruxelles atrag atentia ca fenomenul coruptiei continua sa fie un fenomen larg raspandit si afecteze societatea sub toate aspectele sale.



In ceea ce priveste combaterea coruptiei, Comisia Europeana cere Bucurestiului sa ia faca "eforturi substantiale sporite" cum ar fi punerea accentului pe aplicarea Programului de prevenire a Coruptiei si pe Planul de Actiune impotriva Coruptiei. Comisarii europeni cer explicit Guvernului sa se axeze pe grupurile identificate ca susceptibile de coruptie: judiciarul, administratia publica, intreprinderile private. Totodata, Guvernul de la Bucuresti este atentionat ca nu reuseste sa solutioneze in mod substantial la nivel inalt si legatura dintre coruptie si crima organizata.



Desi a facut eforturi semnificative, nu s-a produs o reducere in "nivele percepute" ale coruptiei. Numarul urmaririlor penale in domeniul coruptiei ramane mic, ideosebi la nivel inalt, desi aceasta a fost identificata ca o prioritate, avertizeaza raportul de tara.



Cat priveste justitia si administratia, Comisia Europeana arata ca "exista vointa politica de a realiza reforma in justitie si administratie si au fost lansate, in ultimul an, o serie de initiative pozitive de reformare a administratiei publice si justitiei". Cu toate acestea, o alta bila neagra o reprezinta administratia publica intrucat continua sa se caracterizeze prin proceduri greoaie, grad limitat de transparenta si o capacitate limitata de punere in aplicare a politicilor publice.



Si sistemul judiciar continua sa aiba carente. Independenta sistemului judiciar ramane in atentie. Ministerul Justitiei mentine componenta de a numi direct judecatorii. Presedintii de Curti pot avea o influenta considerabila asupra tratarii cauzelor. Reforma judiciara trebuie sa solutioneze aceste chestiuni cu prioritate, sunt principalele lacune ale ministerului gestionat de Rodica Stanoiu. Din acest motiv, expertii de la Bruxelles cer Guvernului de la Bucuresti sa imbunatateasca gestiunea cazurilor si consistentei deciziilor, cat si o crestere a gradului de independenta al justitiei. Aceste probleme cheie trebuie rezolvate urgent, mentioneaza raportul.



Romania trebuie, in continuare, sa elaboreze o strategie avand ca scop reforma politicilor si procesului legislativ. S-a inregistrat un oarecare progres prin restrangerea utilizarii ordonantelor de urgenta. Adoptarea legilor pentru libertatea accesului la informatie si transparenta procesului legislativ reprezinta de asemenea o evolutie pozitiva, insa aceste legi nu au fost decat partial puse in aplicare. Reforma constitutionala a sistemului parlamentar trebuie insotita de masuri care sa mareasca capacitatea Parlamentului de a examina in mod efectiv proiectele de legi.



Romania continua sa respecte drepturile omului si libertatile fundamentale. Ea a inregistrat progrese apreciabile intr-o serie de sectoare importante. Au fost create structuri pentru aplicarea legislatiei in domeniul antidiscriminarii si au fost sanctionate o serie de cazuri de discriminare. A fost consolidata capacitatea institutionala a Avocatului Poporului. Progresele deosebite in domeniul reformei sistemului de protectie a copilului, consemnate in raportul de anul trecut, au continuat si in acest an si s-au inregistrat noi initiative pentru consolidarea drepturilor minoritatilor nationale.A continuat aplicarea strategiei pentru comunitatea roma, desi lipsa resurselor a dus la rezultate limitate. In mod similar, desi procesul de restituire a proprietatilor a continuat, el este departe de a fi finalizat.





Carentele indeplinirii aquis-lui comunitar



In privinta adaptarii la aquisului comunitar, Romania a fost avertizata in ca are o capacitate slaba de implementare in ce priveste managementul granitelor, politica vizelor si anticoruptia. "Peste tot, alinierea legala ramane variabila: schimbarea (transpunerea) a fost destul de buna in multe domenii, dar au ramas un numar de domenii importante, cel mai semnificativ fiind acquis-ul Schengen, unde sunt cerute eforturi suplimentare", se arata in raport.



Potrivit raportorilor europeni, capacitatea de implementare ramane slaba in cele mai multe dintre cazurile privind managementul granitelor, politica vizelor, anticoruptia, lupta impotriva spalarii banilor, a falsificarii monedei euro, precum si lupta impotriva diferitelor moduri de crima organizata si cooperare judiciara. In plus, fata de alinierea legislativa continua, Romania ar trebui sa mareasca eforturile pentru dezvoltarea capacitatii administrative si cooperarea intre agentii. Bulgaria si Romania trebuie sa incheie negocierile pana la sfarsitul anului 2005 pentru a putea semna tratatele de aderare si a adera efectiv la UE in 2007, precizeaza Comisia Europeana.



Comisia va prezenta Consiliului European, la inceputul anului 2004, un cadru financiar comun pe trei ani pentru aderarea Bulgariei si Romaniei, pentru pregatirea terenului in vederea incheierii negocierilor. Acest cadru financiar trebuie sa aiba la baza principiile si metodologia elaborate pentru negocierile cu cele zece tari care adera deja la UE. Pe aceasta baza, Comisia va propune apoi Consiliului pozitii de negociere comune privind implicatiile financiare in domeniile agriculturii, politicii regionale si problemelor bugetare.



Comisia Europeana este in continuare decisa sa mentina dinamica negocierilor cu Bulgaria si Romania, a declarat comisarul european pentru Extindere, Guenther Verheugen. "Totusi, este la fel de importanta si asigurarea calitatii negocierilor. Intr-adevar, este important sa ne reamintim ca negocierile trebuie sa mearga in paralel cu progrese reale realizate de tari pe teren", a adaugat el.



Conform rapoartelor publicate de Comisia Europeana, Romania si Bulgaria au realizat, in ultimul an, progrese semnificative pentru indeplinirea criteriilor de aderare, iar obiectivul de aderare in 2007 trebuie sa ramana obiectivul ferm al acestor tari.



La Bruxelles, la presentarea raportului de tara au asistat ministrii Mihai Tanasescu, Vasile Puscas si presedintele PNL, Theodor Stolojan.



Liderii politici au comentat partea plina sau partea goala a paharului, dupa cum au fost au fost avantajati politic.



Premierul Adrian Nastase, aflat la Zalau: Raportul de tara privind Romania nu va fi pe placul unor reprezentanti ai opozitiei, care sperau, probabil, ca Romania sa esueze la exemanul de la Bruxelles. "Poate ca unora dintre cei care apasa butonul de la aparatul de fotografiat le tremura mana si poza iese miscata. Noi, in tara, stim foarte bine care sunt problemele si ce se ascunde in spatele fotografiei, care poate fi retusata in anumite conditii. Economia de piata functionala romaneasca nu este la Bruxelles, chiar daca liderul PNL Theodor Stolojan a plecat acolo pentru a vedea daca aveam sau nu asa ceva, ci in anumite unitati din tara care reflecta modul in care se prezinta economia romaneasca", a spus Nastase.



Presedintele Ion Iliescu: Raportul de tara prezentat de Comisia Europeana este in esenta pozitiv. Presedintele Iliescu a precizat ca inca nu a citit raportul, dar ca ministrul roman de Externe i l-a adus la aeroport si ca principala apreciere din document este ca Romania se poate considera a fi "economie de piata functionala".



Theodor Stolojan, presedintele PNL: Romania nu a primit statutul de economie de piata functionala dar este intr-o pozitie mai buna decat anul trecut. "In document scrie ca Bulgaria are o economie de piata functionala, fara alte comentarii, iar in dreptul Romaniei scrie ca poate fi considerata economie de piata functionala, pe masura ce progresele vor fi continuate", a mentionat Stolojan. El considera ca, in aceste conditii, Guvernul de la Bucuresti poate primi "jumatate de bila alba", intrucat CE a plasat tara noastra intr-o pozitie mai buna decat anul trecut si "jumatate de bila neagra", ca urmare a diferentelor dintre Bulgaria si Romania.



Presedinele UDMR, Marko Bela, considera ca raportul de tara al Comisiei Europene privind Romania, in afara de "criticile foarte ferme", constata si "un progres real" in ceea ce priveste aderarea tarii noastre la UE, progres la care a contribuit si UDMR.



Seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania, Jonathan Scheele, a declarat ca neacordarea statutului de economie de piata functionala in 2003 nu va pune in pericol obiectivul comun de aderare in 2007. Scheele a precizat ca primirea statutului de economie de piata functionala va depinde de eforturi continue si sustinute pentru aplicarea politicilor macroeconomice existente si finalizarea reformelor structurale pe care Guvernul a avut curajul sa le initieze.



Scheele a remarcat observatiile raportului privind progresele constitutionale si faptul ca impactul eforturilor depuse variaza in functie de resurse financiare alocate. In opinia lui Scheele, coruptia continua sa fie un fenomen larg raspandit la toate nivelurile, subminand majoritatea domeniilor vietii economice si sociale.
iulian.anghel@zf.ro ; mirela.luca@zf.ro

Principalele valute BNR - luni, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7305
Diferență: 0,0656
Ieri: 4.7284
Azi: 4.2682
Diferență: 0,061
Ieri: 4.2575
Azi: 5.1654
Diferență: -0,3396
Ieri: 5.1609
Azi: 4.3593
Diferență: 0,2
Ieri: 4.3494