Prima pagina

Volatilitatea mare a cursului arunca in aer bugetele si finantarea companiilor

Volatilitatea mare a cursului arunca in aer bugetele si finantarea companiilor

Click pentru imaginea marita

24.01.2008, 19:20 68

Fluctuatiile mari ale cursului incep sa le dea dureri de cap managerilor care au ales sa se finanteze in valuta, dar si celor care incearca sa-si conduca afacerile intr-un mediu devenit dintr-o data complet impredictibil, marcat de amenintari.
Actionarii si presedintii mai multor companii de calibru de pe piata sustin ca BNR ar trebui sa faca mai mult pentru a asigura stabilitatea cursului, pe masura rezervei valutare de peste 25 mld. euro. Ei se intreaba daca leul poate fi considerat o moneda lipsita de aparare in contextul tensiunilor financiare internationale.
"Este necesara adoptarea unor politici monetare care sa nu transforme moneda nationala in subiect de specula. Deprecierea leului este o problema care ar trebui sa preocupe intreaga comunitate de business", a declarat Dan Ostahie, presedintele Altex, cel mai mare retailer de electronice de pe piata locala, care ruleaza afaceri de 300 mil. euro anual.
El aprecieaza insa ca mult mai daunatoare decat deprecierea cursului a fost volatilitatea pietei din ultimul an, interval in care au avut loc variatii de 20% ale cursului de schimb. "Nu este normal sa avem variatii de pana la 20%".
Dan Sucu, proprietarul grupului Mobexpert, spune ca o volatilitate atat de mare il impiedica in constructia unor planuri pe termen lung. "Cu asa o volatilitate a cursului este dificil sa-ti faci planuri pe termen lung, iar la noi acestea sunt esentiale. Din punctul meu de vedere, Mobexpert este o afacere stabila si orice afacere stabila resimte problema volatilitatii cursului de schimb". Mobexpert este cel mai mare jucator din industria mobilei, cu o cifra de afaceri estimata la 200 mil. euro in acest an si cu exporturi care reprezinta circa 27% din vanzari.
In vara trecuta, leul atingea un varf de 3,11 lei/euro dupa o apreciere aproape continua de peste doi ani.
De atunci insa euro a recastigat peste 20%, iar ratele la creditele in valuta exprimate in lei marcheaza o scumpire proportionala.
Ultimul an a marcat o perioada de volatilitate insemnata pentru curs, facand astfel foarte dificila si planificarea pe termen lung pentru companii.
Daca in prima parte a anului trecut leul era in plin galop de sanatate, iar analistii se intreceau in prognoze optimiste, anticipand scaderea euro chiar spre 3 lei, tabloul s-a schimbat radical din vara, cand investitorii au inceput sa ia in considerare dezechilibrele externe ale Romaniei.
In toamna trecuta euro a inceput sa urce, atingand in noiembrie un varf de 3,62 lei la cursul oficial, dupa care a coborat spre sfarsitul anului, cand remiterile celor care muncesc din strainatate au pus presiune pe curs. De la inceputul lui 2008 euro a reluat insa cursa aprecierii, alergand spre 3,8 lei.
Nici niveluri de 4 lei pentru un euro, care pareau ultra-pesimiste in urma cu cateva luni, nu mai sunt acum prea departe.
Industria auto, unul dintre cele mai importante sectoare economice ca valoare a exporturilor, ar putea fi cel mai afectat domeniu daca nu se va stabiliza cursul monedei nationale in perioada urmatoare.
"Nu eram pregatiti pentru un nivel de 3,7 lei. Noi prognozaseram un interval de 3,2 - 3,55 lei pentru euro. La 3,7 toti producatorii vor fi afectati si vor aparea probleme", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.
Dinu Patriciu, presedintele grupului Rompetrol, spune ca scaderea Bursei de la Bucuresti si deprecierea leului sunt doar inceputul crizei care a pornit ca un efect al crizei financiare la nivel global. "Va urma in continuare o scadere a Bursei, probabil destul de accentuata, si mai ales o criza a pietei imobiliare in urmatoarele doua-trei luni. Probabil ca preturile, mai ales preturile terenurilor, vor scadea drastic", spune Patriciu.
Mediul de business local vorbeste, in acest context, si de intrarea in stand-by a unor programe de investitii.
Radu Timis, presedintele CrisTim, cel mai important jucator din industria mezelurilor spune ca doar din cauza devalorizarii euro a pierdut 4 mil. euro din noiembrie pana in inauarie, mai ales in conditiile in care grupul a derulat investitii prin intermediul unor credite in euro contractate de la banci.
"Aveam bugetate in acest an investitii de 8 mil. euro, insa am taiat din ele pentru moment pana la 3 mil. euro, pentru ca toata aceasta incertitudine din piata ne afecteaza", a declarat Radu Timis.
Actualul curs de schimb, desi ii avantajeaza pe exportatori, nu-i face pe acestia excesiv de optimisti, in contextul in care multi dintre producatorii de mobila sau din textile au pierdut deja contracte externe pe baza deprecierii euro de anul trecut.
"Acum este mai bine pentru exportatori. Cu un euro mai puternic, castigam mai mult. Dar, chiar daca este o perioada buna sa facem angajari, nu avem ce angaja, pentru ca multi au plecat in strainatate", a declarat Joseph Seroussi, proprietarul grupului cu activitati in industria textila J&R Enterprises.
Omul de afaceri, care detine trei fabrici si lantul de magazine No 36, a pierdut peste 2.000 de angajati in ultimii trei ani, ajungand anul acesta la 6.300 de salariati, dar si contracte importante cu parteneri cum ar fi Hugo Boss. "Este nevoie de o stabilizare, pentru ca un curs stabil nu face decat sa ajute o tara. Pe noi ne-a afectat foarte mult deprecierea euro de anul trecut. Cand leul a devenit puternic veniturile noastre au scazut cu 28%", spune Seroussi.
Nevoia de stabilitate e cuvantul de ordine in declaratiile oamenilor de afaceri locali.
"Nu insist asupra unui curs mai mare sau mai mic, aceasta este problema pietei, insa este nevoie de mai multa stabilitate. Nu cunosc nici cat de implicata este Banca Nationala, nici pretul unei astfel de implicari. Stiu doar ca la BNR sunt oameni inteligenti care pot sa discearna daca sa intervina sau nu", spune Dan Sucu.
La capitolul solutii, mediul de business nu vede in majorarile de pret o alternativa viabila, mai ales in conditiile in care si bugetele consumatorilor "sufera" deja de pe urma devalorizarii leului.
"Desigur ca toate aceste fluctuatii pe care noi le resimtim s-ar putea duce in pret, insa orice majorare de acest fel trebuie sa poata fi sustinuta de bugetul disponibil al consuma-torului. Astfel ca preferam sa fim prudenti cu majorarile de pret, chiar daca ne asumam sa ramanem pe zero sau chiar pe minus o perioada de timp", a mai spus Radu Timis, presedintele CrisTim.
"Pe langa interventia Bancii Nationale pe piata valutara, care a mentinut o politica constanta in ultimii ani, ar trebui ca agentii economici sa nu se grabeasca la cresterea preturilor si sa fie echilibrati in adaptarea preturilor la nivelul cursului. In caz contrar vom avea avea de pierdut si mai mult", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.
El afirma ca, in raport cu deprecierea euro, marca Dacia ar avea un avantaj, deoarece la o productie de peste 300.000 de masini pentru 2008, compania va avea o dispersie a costurilor mult mai ponderata decat furnizorii.
Cursul instabil a lovit si in afacerile distribuitorilor de bunuri de larg consum sau in filialele locale ale multinationalelor.
Potrivit lui Emilian Trasnea, chief financial controller al Interbrands - cel mai mare distribuitor de pe piata locala - deprecierea leului cu un procent superior estimarilor companiei a adus pierderi din cursul de schimb de circa un milion de euro in perioada decembrie 2007 - jumatatea lunii ianuarie 2008.
"Cu siguranta ca fluctuatiile mari ale cursului de schimb nu sunt binevenite. Interventiile Bancii Centrale s-au dovedit in trecut fara efect. Tensiunile de pe piata mondiala vor accentua probabil aceasta tendinta. Sa speram ca situatia nu se va prelungi mult timp", afirma Paul Nuber, directorul general al companiei Nestle Romania, unul dintre cei mai mari jucatori din industria alimentara locala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO