Prima pagina

Ziarele isi vor cunoaste audienta reala

30.04.2001, 00:00 14



Alegerea celor care vor realiza studiul national de audienta pentru presa scrisa a intrat in linie dreapta, sustinerea ofertelor finale urmand sa aiba loc la inceputul lunii mai.

Punerea in aplicare a acestui proiect al Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) - care "va deveni un reper fundamental al pietei de presa" - va incepe cel tarziu in luna ianuarie 2002.

Cele patru companii ramase in cursa - CSOP, GfK Romania, IMAS si Mercury isi vor sustine ofertele in fata reprezentatilor desemnati de BRAT si ai consultantilor elvetieni pe 4 mai, a spus pentru Ziarul Financiar directorul executiv al BRAT, Silviu Ispas. Decizia finala va fi luata la inceputul lunii iunie.



Elvetienii au un cuvant greu de spus

Ofertele au fost in prealabil trimise consultantilor elvetieni. Directorul executiv al BRAT spune ca evaluarea facuta de acestia va constitui un argument decisiv, bazat pe costurile propuse.

Initial, au fost opt firme care au depus oferte pentru realizarea proiectului, cele patru care nu au trecut de preselectie fiind: Daedalus Consulting, Gallup, IRECSON si Metro Media Transilvania.

"Acest studiu va furniza mediile anuale de audienta pentru titlurile inscrise in studiu; cercetarile facute pana in prezent aratau niste fluctuatii, oarecum necontrolabile, ale audientei saptamanale", apreciaza Silviu Ispas.

Presedintele BRAT si directorul de media al agentiei Initiative Media, Dan Balotescu nu contesta sistemele actuale prin care se masoara audienta ziarelor, insa apreciaza ca noul studiu va prezenta avantaje importante, materializate in acuratetea datelor livrate. IMAS si CSOP sunt cele doua institute de cercetare care efectueaza in prezent studii de audienta.

"Sistemele folosite in prezent au un fundament stiintific si pot fi justificate, insa rezultatul final consta in doua seturi de date nu intotdeauna la fel. In foarte multe cazuri, la titlurile importante de publicatii, diferentele au fost foarte mari", afirma Dan Balotescu.



Marimea esantionului depinde de posibilitatile financiare

Calitatea unui studiu national de audienta este data de marimea esantionului de persoane. Asupra marimii esantionului inca nu exista un consens, aceasta urmand sa fie stabilita in functie de posibilitatile financiare.

"Toata piata inclina spre a porni cu conditiile cele mai bune - raspandire nationala si panel maxim de 20.000 persoane, chiar daca costul va fi mai ridicat. Dupa semnarea contractului, stabilirea metodologiei - national sau urban si a marimii esantionului, estimarile cele mai optimiste pentru inceperea studiului sunt pentru luna septembrie, iar cele mai pesimiste - pentru ianuarie 2002", a mai spus Silviu Ispas.

Dan Balotescu considera ca unul dintre dezavantajele situatiei actuale il constituie finantarea a doua studii paralele pentru masurarea audientei presei care furnizeaza industriei date diferite.

"Costurile noului sistem vor fi juste, pe masura valorii produsului, mai ales in conditiile organizarii unei licitatii. Dupa ce se va determina costul produsului se va stii cat are fiecare de platit", a adaugat Balotescu.



Mai multi participanti, costuri mai mici

Realizarea studiului va fi platita in proportie de 80% de editorii de presa scrisa, membrii al JIC (Joint Industry Committee), departamentul din cadrul BRAT format numai din 33 de membrii din totalul de 60 inscrisi in BRAT, care vor contribui financiar la derularea proiectului. Agentiile de media si publicitate isi vor imparti restul de 20%.

Prin programul Pro Media II, Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID), prin centrul IRECS de la Washington si partenerul local - Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) va contribui la punerea in practica a studiului cu pana la 25.000 dolari. IRECS, prin CJI a asigurat si fondurile pentru consultanta furnizata de experti elvetieni, alesi in concurenta cu experti din Anglia si SUA.

Dan Balotescu a spus ca exista clienti - Procter & Gamble - care si-au anuntat deja intentia de a sutine financiar proictul in primul an si ar bine ca acest exemplu sa fie urmat si de altii, inclusiv instiutii publice interesate de rezultatele studiului.

"Consider ca este obligatoriu ca toate agentiile care cumpara media, in special presa scrisa, sa sustina financiar acest proiect. Sper sa devina membri cat mai multi editori, care ii inteleg importanta."

BRAT a fost infiintat in 1998 - al treilea birou din Europa de Est, iar in total sunt sase tari foste comuniste - Polonia, Ungaria, Cehia, Romania, Rusia si Bulgaria - unde exista birouri pentru auditul tirajelor.

Cel mai recent infiintat este cel din Bulgaria, in urma cu doar doua luni. Toate tarile Europei Occidentale folosesc studii nationale de audienta, precum si Cehia si Ungaria.

Presedintele BRAT considera ca, studiul va putea fi controlat de cei care suporta financiar consturile sale. "Vom verifica modul de lucru, de la stabilirea esantionului, culegerea datelor si pana la prelucrarea lor. BRAT va fi obligat sa faca o evaluare periodica, direct cu angajatii proprii sau prin contract."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO