Compania de drumuri vrea să reducă preţul autostrăzii Târgu-Mureş - Iaşi, estimată la 30 mil. euro/km

Autor: Andreea Neferu 30.08.2012

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a anunţat că vrea să revizuiască costurile autostrăzii Târgu-Mureş - Iaşi (289 kilometri), estimată iniţial la circa 8,9 miliarde de euro sau, în medie, la 30 de milioane de euro/kilometru.

"CNADNR va contracta servicii de expertiză tehnică şi financiară prin care se vor reanaliza soluţiile tehnice adoptate şi se vor face propuneri de reducere a costurilor", potrivit unui comunicat al companiei de drumuri.

CNADNR recunoaşte că preţul acestei autostrăzi, de circa 8,9 miliarde de euro, este unul foarte mare, fapt ce a fost sesizat inclusiv de Ministerul de Finanţe: costul unui kilometru din această şosea variază între 11 milioane de euro şi 60 de milioane de euro.

"După definitivarea traseului şi fundamentarea costurilor de implementare, vor fi analizate potenţialele surse de finanţare, altele decât bugetul de stat", a anunţat compania.

Totodată, CNADNR face precizarea că proiectarea nu este finalizată pentru că procedura de obţinere a acordului de mediu nu a fost încheiată, dar şi pentru că preţul estimat al autostrăzii este prea mare.

Ministerul Transporturilor a publicat în această vară pe site-ul său un set de indicatori tehnico-economici cu privire la autostrada Târgu-Mureş - Iaşi (289 de kilometri), o şosea ce ar urma să traverseze Carpaţii Orientali. Această şosea ar urma să fie chiar mai scumpă decât Autostrada Transilvania: americanii de la Bechtel au construit 52 de kilometri din acest drum cu 1,3-,1,4 miliarde de euro, adică un cost de circa 25-27 de milioane de euro pe kilometru, potrivit informaţiilor ZF.

Potrivit informaţiilor care apar pe site-ul Ministerului Transporturilor, autostrada Târgu-Mureş - Iaşi ar urma să aibă 43 de tuneluri cu o lungime cumulată de aproape 20 de kilometri. Cu alte cuvinte, aproape 7% din auto­strada Târgu-Mureş - Iaşi vor reprezenta tuneluri rutiere, potrivit calculelor ZF. De asemenea, şoseaua va mai cuprinde alte 322 de poduri, pasaje şi viaducte, astfel că această şosea ar urma să fie una dintre cele mai complexe construite vreodată în România.

Dacă aceşti indicatori tehnico-economici ai autostrăzii Târgu-Mureş - Iaşi iau în calcul un cost total de 8,9 miliarde de euro, estimările iniţiale pentru autostrada Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni (310 kilometri) arătau că întregul proiect va costa 6,1 miliarde de euro, potrivit informaţiilor de pe site-ul CNADNR.

Potrivit unor informaţii transmise anterior de compania de drumuri, studiul de fezabilitate al autostrăzii va fi gata în trimestrul al treilea din 2013 şi luând în considerare că cel mai devreme la începutul anului 2014 va fi scoasă la licitaţie construirea autostrăzii, se poate prognoza că în cel mai optimist scenariu autostrada Târgu-Mureş - Iaşi ar urma să fie gata în 2017-2018, potrivit estimărilor ZF.