Instalaţii sanitare: Mai mulţi bani pe baterii: plus 13% în şapte luni

Autor: Andreea Neferu 17.09.2012

Piaţa de instalaţii sanitare - baterii, sisteme de duş şi accesorii - a cunoscut în primele şapte luni ale anului un avans de circa 13% în valoare, deşi primul trimestru a adus o scădere faţă de anul anterior.

Relansarea s-a produs în perioada mai-iulie, potrivit estimărilor Kludi România, subsidiara locală a producătorului german de baterii de lux pentru baie şi bucătărie şi unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de profil.

"Ponderea mare în această creştere din primele şapte luni au avut-o sistemele de duş (avans de 25%) şi accesoriile pentru baie (40%). Se observă o creştere mai mare a vânzărilor în bucăţi decât cele în valoare, ceea ce înseamnă că jucătorii din piaţă au efectuat mai multe acţiuni de promoţii de preţ decât anul trecut, efectul fiind o scădere uşoară a vânzării valorice medii per bucată", spune Florin Barabaş, managing director al Kludi România.

Compania a avut în primul semestru o cifră de afaceri de circa 3,8 milioane de lei (864.000 de euro la un curs mediu de 4,4 lei/euro), în creştere cu circa 9,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

"Criza economică a schimbat comportamentul consumatorului, acesta optând pentru produse care reprezintă o investiţie mai bună pe termen lung. Kludi a avut de câştigat de pe urma acestui shift", explică Barabaş.

De altfel, vânzările de produse "smart luxury" (produse multifuncţionale, cu un design pretenţios, dar disponibile la preţuri accesibile) ale Kludi România, care generează aproape jumătate din cifra de afaceri a companiei, au crescut cu circa 25% în primele şase luni ale anului."Piaţa bateriilor sanitare premium din România continuă să evolueze, tot mai mulţi români optând pentru soluţii cu valoare adăugată mare, în detrimentul celor inferioare calitativ, care se pot defecta într-un timp foarte scurt şi creează astfel «surprize neplăcute»", afirmă Barabaş.

Compania estimează că în acest an segmentul de baterii sanitare va avea o structură uşor schimbată, în sensul că ponderea în volum a produselor premium va creşte în defavoarea celor economice, de la 19 la 21 de procente.

După ce în perioada 2009- 2011 piaţa locală de baterii sanitare pentru baie şi bucătărie a înregistrat un declin de circa o treime în volum faţă de anul de boom 2008, nici pentru anul 2012 estimările nu sunt foarte optimiste, însă măcar scăderile urmează să ia sfârşit.

"Estimările pieţei autohtone de instalaţii sanitare pentru anul în curs sunt similare celor din 2011 (adică piaţa va ră­mâ­ne la acelaşi nivel - n.r.), în timp ce o uşoară majorare a volumului, de circa 5%, este aşteptată în 2013", spune Barabaş.

Ca valoare, piaţa de baterii de baie şi bucătărie s-a ridicat anul trecut la circa 16 milioane de euro, în timp ce piaţa de sisteme de duş a atins o valoare de 3,5 milioane de euro, potrivit estimărilor companiei. Estimările Kludi privind evoluţia cifrei de afaceri a companiei rămân rezervate: o creştere între 0 şi 5% în 2012 comparativ cu 2011.

Kludi România şi-a crescut anul trecut numărul punctelor de vânzare (magazine tradiţionale şi reţele do-it-yourself) până la 325 de unităţi, faţă de 271 în anul 2010. Compania se aşteaptă ca vân­ză­rile prin reţelele do-it yourself să creas­că de la o pondere de 4,5% din totalul businessului Kludi România în 2011 la circa 15% în acest an. Produsele Kludi sunt prezente în reţele precum Bricostore, Mr. Bricolage, Leroy Merlin sau Baumax.

Compania avea la finalul lunii iulie o echipă formată din şapte angajaţi, care se concentrează exclusiv pe marketing şi vânzări. Kludi a livrat produse pentru o serie de proiecte, aşa cum este clădirea de birouri Sky Tower, hotelurile JW Marriott şi InterContinental, Ambasada Canadei, Spitalul Colţea, uzina Ford Craiova sau complexul rezidenţial Stejarii.
Pe piaţa locală a obiectelor sanitare mai concurează jucători precum Hansgrohe, Grohe sau Roca.