Afacerile primelor cinci agenţii de media de pe piaţa locală au crescut uşor în 2011până la 189 mil. euro

Autor: Andreea Mindrila 02.09.2012

Agenţiile de media de pe piaţa autohtonă care au ocupat în 2011 primele cinci poziţii ale clasamentului au avut o cifră de afaceri cumulată de aproximativ 189 milioane euro, nivelul business-ului înregistrând un avans uşor comparativ cu 2010, de 2 milioane euro.

Deşi agenţiile care au fost incluse în top sunt aceleaşi ca şi în 2010, respectiv Media Investment (The Group), Initiative (Lowe), Zenith (Centrade Saatchi&Saatchi), Starcom MediaVest Group (Leo Burnett) şi Mediaedgecia (Ogilvy Group), totuşi a avut loc o modificare în ceea ce priveşte ordinea. Astfel, locurile doi şi trei s-au inversat, Initiative urcând anul trecut pe treapta a doua a clasamentului.

În 2011 agenţia Media Investment, parte a celui mai mare grup de comunicare din România, The Group , şi-a menţinut prima poziţie în top, cu venituri de 47,4 milioane euro, în creştere cu 2,4 milioane euro faţă de anul anterior.

The Group este format din 18 agenţii care oferă o gamă variată de servicii, de la media şi PR până la BTL sau branding, iar cifra de afaceri cumulată obţinută anul trecut a fost de 113,4 milioane euro.

Locul doi în top a fost ocupat de Initiative, cu venituri de peste 40 milioane euro, mai mari cu 6 % faţă de 2010, creşterea fiind susţinută de clienţii noi câştigaţi de agenţie.

Pe de cealaltă parte, Zenith, agenţia de media a grupului Centrade Saatchi&Saatchi a ocupat poziţia a treia a clasamentului, cu venituri de 37,8 milioane de euro, înregistrând un declin uşor al business-ului. Zenith Media şi-a divizat afacerile în septembrie anul trecut, noua firmă numindu-se Zenith Media Communications. Astfel, la sfârşitul lui 2011 cifra de afaceri a acestei companii a fost de 58,4 milioane lei (13,8 milioane euro), potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

În calculul cifrei de afaceri a Zenith a fost luată în considerare valoarea cumulată a cifrelor de afaceri ale celor două agenţii.

Starcom MediaVest Group s-a clasat pe locul patru în topul celor mai mari agenţii locale de media, cu afaceri de 31,7 milioane de euro, în scădere cu 4,5% faţă de anul 2010. Alexandra Iavorschi, associate managing director al agenţiei spunea recent într-un interviu pentru ZF că piaţa de media urmează în mod firesc evoluţia întregii pieţe de consum, iar bugetele de media nu pot fi menţinute nealterate în contextul economic dificil în care se află economia locală.

Ea estimează că în acest an business-ul agenţiei se va menţine la un nivel comparabil cu cel din 2011, însă pe piaţă situaţia este diferită, fiind influenţată de sentimentul de incertitudine cauzat de instabilitatea politică şi de evoluţia relaţiilor cu UE.

Topul este completat de Mediaedgecia, agenţia de media a grupului de comunicare Ogilvy Group România, care a avut în 2011 o cifră de afaceri de 31,2 milioane euro, uşor mai mare comparativ cu 2010. Creşterea business-ului a fost susţinută de clienţii noi câştigaţi de agenţie, însă Bogdan Prăjişteanu, managing directorul Mediaedgecia este de asemenea de părere că realităţile din zona euro crează o stare de nesiguranţă iar investitorii în comunicare devin reţicenţi.

Cele mai mari cinci grupuri de comunicare de pe piaţa locală (The Group, Ogilvy Group România, Leo Burnett Group, Lowe şi McCann Erickson ) au avut în 2011 o cifră de afaceri cumulată de aproximativ 331 milioane euro, potrivit datelor oferite anterior Ziarului Financiar de către companii dar şi informaţiilor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Deşi afacerile unor jucători au crescut, piaţa a înregistrat per ansamblu o scădere, cauzată de criza economică şi financiară care a afectat ţara noastră.

Contextul economic dificil a avut impact asupra bugetelor de marketing şi publicitate, companiile fiind obligate să reducă sau să taie complet sumele alocate pentru comunicare, din cauza scăderii consumului. În piaţă, într-un scenariu optimist, jucătorii văd cel mult o stagnare a industriei de media, pentru că declinul s-a mai temperat în 2011 faţă de 2010, însă mulţi cred să 2012 va fi al patrulea an de scădere.