De ce are nevoie Bucureştiul pentru ca multinaţionalele să-şi facă aici centrul pentru Europa de Sud-Est

Ziarul Financiar 04.09.2012
  • Multinaţionale precum P&G, PepsiCo, PwC, Roche sau GSK (divizia de Consumer Healthcare) îşi conduc businessul regional din România, piaţă pe care fie derulează cel mai mare volum de business sau pe care consideră că au cel mai important potenţial de creştere
  • Pe de altă parte, pentru giganţi precum JTI, Henkel, SABMiller sau Avon în balanţă au cântărit mai greu Geneva, Viena, Varşovia
  • Managerii firmelor de consultanţă spun că prezenţa mai multor sedii regionale la Bucureşti ar aduce venituri crescute la buget, ar stimula dezvoltarea firmelor de servicii profesionale şi a turismului de afaceri şi că fenomenul ar fi impulsionat de apariţia unei legislaţii de tip holding
  • Specialiştii în resurse umane spun că numărul firmelor care îşi conduc businessul din România este în scădere din cauza crizei, a Codului fiscal şi a Codului muncii care nu ajută companiile.



Şapte din cele 15 multinaţionale întrebate de ZF îşi conduc businessul de zeci sau sute de milioane de euro din România, una dintre cele mai mari pieţe din regiune. România a fost aleasă fie pentru că managerii au considerat că în România este cel mai mare potenţial de creştere, fie pentru că aici se află principalele fabrici din regiune.

"România este cea mai mare ţară din hub şi o mare oportunitate pentru business, având o populaţie considerabilă şi un potenţial bun de creştere pe termen mediu. Hub-ul Central Europe South (modul în care este organizată compania în regiune - n. red.) reprezintă un business de peste 150 de milioane de euro, din care România reprezintă peste 50 de milioane de euro", a spus Victor Geus, directorul general al Central Europe South, GSK Consumer Health­care. Divizia de Consumer Health­care a GlaxoSmithKline are această orga­nizare din ianuarie 2011, iar divizia regională numărând 12 ţări.

Pe de altă parte, cealaltă divizie din regiune a gigantului britanic din industria medicamentelor GSK Pharma este condusă direct de la Londra. În industria ţigaretelor, pentru BAT România a devenit din acest an piaţă de sine stătătoare în cadrul West Europe Region după ce anterior a făcut parte din clusterul Europei de Sud-Est. Rezultatele bune din această piaţă au stat la baza acestei decizii.

Dar tot în industria tutunului, pentru JTI afacerile regionale se conduc de la Geneva.

Mai multe beneficii

Pentru consultanţii de la PwC, centrul regional se află la Praga, dar în Bucureşti este sediul pentru coordonarea firmei din nouă state din Europa de Sud-Est (România, Republica Moldova, Bulgaria, Serbia, Kosovo, Mace­donia, Muntenegru, Bosnia şi Herţegovina şi Albania).

"Pentru PwC, prezenţa sediului regional la Bucureşti se justifică prin faptul că România este cea mai mare piaţă din această regiune, ţinând cont că Grecia şi Turcia nu sunt incluse în PwC CEE. De asemenea, firma din România are cel mai mare număr de angajaţi şi de parteneri la nivel regional, fiind cea care deserveşte din punctul de vedere al multor procese conexe restul firmelor PwC din regiune (HR, Marketing, IT etc)", a spus Vasile Iuga, Country Managing Partner al PwC România şi South Eastern Europe Leader al PwC. El este de părere că prezenţa unor sedii regionale la Bucureşti ar aduce mari beneficii precum venituri crescute pentru bugetul naţional şi cele locale din taxe şi impozite, ar stimula dezvoltarea firmelor de servicii profesionale şi a turismului de afaceri.

Firmele cu sediul în România

"Pentru a putea valorifica avantajele României (piaţa internă consistentă şi facilităţi de producţie substanţiale, ceea ce atrage investitorii) este nevoie de adoptarea unei legislaţii de tip holding, care să le permită firmelor să-şi consolideze rezultatele financiare la nivel de grup, iar tranzacţiile intragrup să beneficieze de neutralitate fiscală. Acest lucru ar duce la atragerea de capitaluri în România şi la menţinerea celui autohton în ţară", a mai spus Iuga.

Cine preferă celelalte state din regiune

Tudor Furir, directorul general al diviziei locale a producătorului de băuturi Pernor Ricard, spune că nivelul de civilizaţie şi calitatea vieţii din Ungaria au determinat managementul francez să opteze pentru Budapesta.

Varşovia a fost însă preferată de Avon, acolo unde reprezentanţii companiei spun că firma este prezentă de 20 de ani şi are unitate de producţie şi de unde exportă în peste 50 de ţări. La nivelul producătorului de cosmetice, România face parte din clusterul EMEA (Europe Middle East Africa), înfiinţat la 1 aprilie 2012.

Specialiştii în resurse umane spun însă că numărul firmelor care îşi conduc clusterul regional din România este în continuă scădere.

"În perioada 2005 - 2008, în România aveam destul de multe multinaţionale cu sediul la noi. Din păcate criza economică combinată cu un Cod fiscal şi un Cod al muncii ce nu ajută companiile, chiar dacă acestea au fost schimbate au dus nu numai la transferul conducerii regiunii în alte ţări precum Ungaria, Turcia, Bulgaria, ci şi la exit-ul total al unor companii din ţara noastră. Criza economică, politică, legislaţia necorespun­zătoare înclină balanţa mai mult decât managerii români extrem de bine pregătiţi", a spus Daniela Necefor, managing partner al firmei de executive search Total Business Solutions.

Ea este de părere că pentru a readuce sediile firmelor în România este nevoie de o legislaţie care să stimuleze investiţiile, angajă­rile şi de stabillitate economică şi politică.



Firmele cu sediul în alte ţări

MOL - Budapesta

Pernod Ricard - Budapesta

JTI - Geneva

SABMiller - Zug

Henkel - Viena

Avon - Varşovia

GDF Suez - Paris

GSK Pharma - Londra