Încă două luni de incertitudine în cazul insolvenţei edy Internaţional Spedition

Autor: Bogdan Alecu 04.09.2012

Situaţia de incertitudine cu privire la insolvenţa companiei edy Internaţional Spedition, cel mai mare transportator de pe piaţa locală, se prelungeşte cu încă două luni, potrivit unor surse din piaţă.

Tribunalul Hunedoara a decis comasarea celor două dosare de insolvenţă, primul prin care Mircea Dărăbanţ, preşedintele consiliului de administraţie al companiei, a depus recurs şi a suspendat în prima parte a lunii august insolvenţa care a fost pronunţată pe data de 2 august, iar al doilea, dosarul în care ING Bank cerea insolvenţa firmei de transport şi a cărui soluţionare trebuia dată ieri, 4 septembrie. Înainte de intrarea în insolvenţă compania nu se poate proteja înaintea creditorilor.

Problemele companiei s-au accentuat pe măsură ce şi preţul unui litru de motorină a crescut de la 5,68 de lei la 6,2 lei, majorând semnificativ costurile cu cele aproape 1.100 de camioane. În plus, potrivit unor surse din piaţă, şi Coca-Cola a dorit renegocierea tarifelor de transport, fapt ce a pus o presiune şi mai mare asupra profitabilităţii, mai ales în condiţiile în care firma de băuturi răcoritoare ocupă o treime din camioanele edy Spedition. În aceste condiţii, compania de transport a ajuns la rupturi de cash şi nu a mai putut plăti ratele pentru camioane, potrivit surselor citate. Conform jucătorilor din piaţă, peste 60-70% din companiile de transport marfă au probleme la plata serviciilor curente, deoarece încasează cu întârzieri de până la patru luni banii de la clienţi şi implicit nu dispun de lichidităţi suficiente pentru a achita propriile cheltuieli.

Grupul de firme edy este un exemplu de companie "one man show" în care fondatorul companiei Alin Popa juca rolul principal, puterea de decizie fiind concentrată în mâinile sale. Alin Popa şi-a pierdut viaţa într-un accident de maşină la finalul lunii mai, moment care a coincis şi cu începutul problemelor pentru firma de transport, în condiţiile în care încă din 2010 datoriile se apropiau de pragul de 60 mil. euro, în timp ce cifra de afaceri era de 70 mil. euro.

În condiţiile în care puterea de decizie era concentrată în principal la Alin Popa şi nu exista o structură de decizie bine-definită, intrarea unui investitor în companie era mai dificilă, fondurile de investiţii fiind obişnuite cu un sistem de decizie corporatist, întâlnit la marile companii din Occident. Sistemul de conducere de tip "one man show" nu este izolat doar la edy Spedition pe piaţa locală, mai multe companii cu capital românesc având acest tip de conducere.

Potrivit Registrului Comerţului, compania edy Internaţional Spedition are ca acţionari edy Holding BV, cu 82,5% din acţiuni şi fondul de investiţii Westerham Holding BV cu 17,5% din acţiuni. După decesul lui Alin Popa acţiunile acestuia au fost moştenite de soţia şi fiul acestuia în vârstă de 19 ani. Compania de transport edy Internaţional Spedition a intrat în insolvenţă la data de 2 august 2012, ca urmare a cererii depuse pe 31 august la Tribunalul Hunedoara, având ca intimat pe Tăbuş Valentin ca administrator statutar şi administrator judiciar al firmei Rovigo SPRL. La data de 13 august firma edy Internaţional Spedition a ieşit din insolvenţă în urma unui recurs depus de Mircea Dărăbanţ, în calitate de preşedinte al consiliului de administraţie al companiei, la acest moment insolvenţa fiind suspendată până la data de 31 octombrie 2012, potrivit site-ului Curţii de Apel Alba, când va fi publicată soluţia. Suspendarea insolvenţei s-a realizat prin depunerea unei ordonanţe prezidenţiale la Curtea de Apel Alba.

Tot în data de 31 iulie 2012 şi ING Bank NV Sucursala Bucureşti a cerut insolvenţa firmei edy Internaţional Spedition, iar într-un alt dosar şi fondul de investiţii Westerham Holding BV, acţionarul minoritar al compa­niei, a cerut insolvenţa, ambele dosare având ca termen de judecată data de 4 septembrie, sentinţa urmând a fi publicată pe data de 5 septembrie, soluţionare care însă a fost amâ­nată pentru luna noiembrie. Astfel, compania rămâne încă două luni neprotejată în faţa creditorilor. În plus, la Tribunalul Hunedoara a mai fost deschis un nou dosar, având ca obiect somaţie de plată cu Lukoil România în calitate de creditor.

Potrivit unor surse apropiate companiei, numai în prima jumătate a acestui an edy Spedition a acumulat datorii de peste 10 mil. euro, în timp ce anul acesta sunt scadente şi con­tractele de leasing operaţional pentru o parte din camioane, contract cu o valoare de asemenea de peste 10 mil. euro. În acest context, sursele apropiate companiei spun că edy Spedition nu mai poate continua în acest ritm decât dacă se reorganizează sub protecţia insolvenţei şi beneficiază de o infuzie de capital.

"Ca în cazul oricărei alte companii există şi o probabilitate de a intra în faliment, însă cu o ma­jorare de capital şi o protecţie prin insol­ven­ţă pentru reorganizare se poate depăşi acest moment, mai ales în contextul în care clienţii companiei nu au dezertat", spun sursele citate.

Ce se întâmplă între timp la companie? Potrivit unor surse apropiate companiei, clienţii fideli ai edy Spedition aşteaptă rezolvarea situaţiei, în timp ce camioanele continuă să livreze marfa. Pe de altă parte, există clienţi care fie au reziliat contractele, fie caută alţi transportatori. Mai mult, şi angajaţi ai companiei au început să-şi caute un alt loc de muncă, primul plecat fiind la finalul lunii iulie fostul director general al companiei, Mircea Ţiplea.

Una din posibilele soluţii la ieşirea din situaţie era vânzarea pachetului deţinut de familia Popa, moştenitorii fondatorului companiei Alin Popa, către fondul de investiţii Westerham, dar care a fost refuzată, conform surselor citate. Situaţia din prezent este şi mai delicată, în condiţiile în care camioanele firmei sunt închiriate în leasing operaţional, iar singurele active sunt spaţiile de depozitare, în afara contractelor de transport ale edy.

Principalii clienţi ai edy Internaţional Spedition urmăresc evoluţia companiei şi spun că au contracte încheiate cu mai multe firme pentru ca transportul să fie întotdeauna asigurat.

Mugurel Rădulescu, director de comu­nicare al Coca-Cola Hellenic România şi Rep. Moldova, a declarat anterior că urmăreşte evoluţia situaţiei în care se află edy Spedition, având în vedere parteneriatul de lungă durată dintre cele două companii, subliniind totodată că mai sunt în derulare contracte de transport pentru a nu depinde de o singură firmă.

Compania edy Spedition este şi unul dintre cei mai importanţi parteneri de afaceri ai SAB Miller, având o perioadă de colaborare de peste zece ani, reprezentanţii acesteia din urmă spunând că există contracte cu mai mulţi transportatori astfel încât activitatea companiei să nu fie afectată.

Cei mai mari clienţi ai edy Internaţional Spedition sunt Draxlmaier, SABMiller, IKEA, Takata, Leoni, Philips, Saint-Gobain şi Coca-Cola.