Ministerul Turismului vrea vrea facilităţi pentru agenţiile româneşti care aduc turişti străini

Autor: Liviu Iancu 05.09.2012

"Industria turistică solicită de ani de zile facilităţi fiscale, în sensul recunoaşterii calităţii de export a produselor turistice vândute în străinătate. Aici trebuie reglementat, pentru că se adaugă TVA la aceste servicii, un TVA mare, care în momentul de faţă este la un nivel superior celui practicat pe pieţele concurente, precum Bulgaria, Ungaria, Croaţia, Grecia sau Muntenegru", a spus Bărhălescu.

El a afirmat că troperatorii care fac incoming (aduc turişti străini în ţară - n.r.) cer o reducere a TVA de la 24% la 9%, aşa cum se întâmplă la cazarea cu mic dejun în hoteluri.

O altă souluţie propusă de agenţii este acordarea unei prime de incoming sau de promovare pentru fiecare turist străin adus. Sumele ar putea fi diferite în funcţie de numărul de stele al hotelului la care se cazează turistul şi ar putea varia, potrivit lui Bărhălescu, între 1 şi 5 euro pe turist pe noapte.

"Aşa cum pentru turoperatorii germani s-a acordat o susţinere prin inserarea României şi a brandului turistic în cataloagele lor, şi turoperatorii români care aduc turişti străini solicită facilităţi, pentru că trebuie să fim conştienţi de faptul că în România tot ceea ce înseamnă incoming, în proporţie covârşitoare, este făcut de firmele româneşti. Este nevoie să se verifice dacă cerinţele turoperatorilor sunt în concordanţă cu normele europene şi vom discuta şi cu Ministerul Finanţelor. Aceste măsuri ar duce la o creştere a veniturilor generate de industria turistică", a mai spus secretarul de stat.

Hotelurile din România sunt pe penultimul loc în Europa după gradul de ocupare în timpul verii şi deţine detaşat ultima poziţie în clasamentul privind ponderea străinilor în totalul turiştilor, cauzele fiind fluxul slab de turişti de afaceri, imaginea externă proastă, tarifele mari şi evaziunea.

Potrivit datelor Eurostat, în perioada iunie-septembrie a anului trecut, gradul de ocupare al unităţilor de cazare din România a fost de 32,9%, iar singura ţară europeană care stă mai prost la acest capitol este Lituania, cu 31,6%.

Hotelurile din Bulgaria au fost pline în proporţie de 45,7%, iar cele din Ungaria au avut un grad de ocupare de 40%. Cel mai bine stau Cipru şi Croaţia, ale căror hoteluri au fost ocupate în proporţie de 81,6%, respectiv 80%.

Cu o rată de 14,7% a nerezidenţilor în totalul turiştilor, România ocupă detaşat ultimul loc în Europa. Penultima poziţie este ocupată de Germania, cu 21,3%, înaintea căreia se situează Suedia, cu 27,2%.

Statistica românească arată că anul trecut România a avut şapte milioane de turişti (sosiri în hoteluri), din care 78,4% (aproape 5,5 milioane) români, şi 21,6% (1,5 milioane) turişti străini, ponderi apropiate de cele din anul 2010. Chiar dacă ambele categorii au înregistrat creşteri anul trecut, nivelul este atât de scăzut încât cifrele nu le provoacă bucurii decât celor care vor să le exploateze politic.