Afacerile Strabag au crescut cu 160% datorită lucrărilor de infrastructură de transport

Autor: Andreea Neferu 06.09.2012

Grupul austriac Strabag, care construieşte în România autostrăzile Deva-Orăştie şi Orăştie-Sibiu, dar şi clădirea de birouri Sky Tower din Capitală, a înregistrat în primul semestru afaceri de aproape 141 de milioane de euro, în creştere cu 157% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Avansul considerabil al cifrei de afaceri vine pe fondul unei pieţe a construcţiilor care cel puţin în prima jumătate a anului a stagnat.

"Ne-am extins activităţile pe segmentul de infrastruc­tură de transport. Acest lucru a condus la o creş­tere a volumului de lucrări", a declarat pentru ZF Paula Rys, responsabil cu comunicarea în cadrul Strabag.

Portofoliul de contracte al companiei austriece în România s-a ridicat în primul semestru la 492 de milioane de euro, în scădere cu circa 12% faţă de acelaşi interval al anului precedent, potrivit informaţiilor care apar în raportul la şase luni al Strabag.

Încasările din proiectele de infra­struc­tură de transport au fost de 63,7 milioane de euro în primul semestru, în creştere cu 80% faţă de perioada similară din 2011.

Pe de altă parte, divizia de construcţii civile a Strabag a înregistrat afaceri de 67 de milioane de euro, de trei ori mai mari decât în prima jumătate a lui 2011. Creşterea poate fi explicată şi prin faptul că austriecii se pregătesc anul acesta să finalizeze unul dintre cele mai importante proiecte pe care le au în derulare, şi anume clădirea de birouri Sky Tower din Bucureşti, care va fi cea mai înaltă clădire din Capitală, dar şi din ţară, urmând să aibă 137 de metri şi 36 de etaje. Dezvoltatorul clădirii este Raiffeisen Evolution, care va construi lângă Sky Tower şi un centru comercial, Promenada Mall.

Pe lângă diviziile de infrastructură şi de clădiri civile, austriecii de la Strabag au mai obţinut aproape 11 milioane de euro din alte activităţi de construcţii.

Piaţa este foarte volatilă

Chiar dacă au obţinut un rezultat bun în prima jumătate a acestui an, austriecii rămân pesimişti cu privire la evoluţia sectorului construcţiilor în a doua parte a lui 2012. "Piaţa este foarte volatilă şi există o presiune enormă pe preţ. Condiţiile de piaţă vor rămâne dificile chiar şi în a doua jumătate a anului 2012, potrivit aşteptărilor noastre", a mai spus Paula Rys.

Compania a câştigat anul trecut construcţia unui lot de circa 24 de kilometri din autostrada Orăştie-Sibiu, pentru care va primi 166 de milioane de euro (cu TVA). De asemenea, Strabag şi-a mai adjudecat anul trecut şi contractele de reabilitare a drumurilor naţionale 14 Sighişoara-Sibiu şi 15A Reghin-Bistriţa, cu o valoare cumulată de 106 milioane de euro.

În ultima parte a anului 2010 Strabag a câştigat, alături de constructorul bucureş­tean Straco Grup, controlat de fraţii Alexandru şi Traian Horpos, şi un contract de aproape 180 de milioane de euro pentru construcţia autostrăzii Deva-Orăştie. Tronsonul era executat la începutul lunii august în proporţie de 58,7%, potrivit datelor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

În luna octombrie a acestui an circulaţia ar urma să fie deschisă pe acest tronson, iar în februarie anul viitor autostrada ar trebui să fie finalizată complet, potrivit CNADNR. Strabag a câştigat anul trecut şi primul contract de reabilitare de cale ferată, în valoare de peste 317 milioane de euro, alături de alte cinci firme: Swietelsky, Alstom, Euro Construct Trading 98 şi Transferoviar Grup.

Austriecii de la Strabag aşteaptă acum şi rezultatele a 5 licitaţii pentru construcţia a peste 100 de kilometri de autostradă cu o valoare de circa 1 miliard de euro.

Şi-au mărit echipa de angajaţi cu un sfert

La finalul primului semestru al acestui an, Strabag avea în România 1.483 de angajaţi, în creştere cu 23% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Grupul austriac este prezent în România, în sectorul construcţiilor, prin mai multe companii, printre care Strabag SRL, Strabag AG, Drumco Timişoara sau ARL Cluj. Strabag a avut anul trecut afaceri cumulate pe piaţa locală de circa 206 milioane de euro, în creştere cu peste 20% faţă de anul anterior, iar în prima parte a anului austriecii estimau că veniturile pe care le vor înregistra anul acesta în România vor fi similare celor din 2011, în contextul în care nu prognozau o revenire a pieţei locale a construcţiilor.

După scăderi cumulate de circa 40% în anii 2009 şi 2010, piaţa construcţiilor şi-a temperat ritmul de declin anul trecut. Astfel, sectorul s-a ridicat la circa 9,3 miliarde de euro în 2011, în scădere de la 9,7 miliarde de euro în anul precedent şi de la 15,3 miliarde de euro în 2008, potrivit estimărilor realizate de Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).