Energia electrică, industria auto, construcţiile, telecomul, pe minus după primul semestru

Autori: Roxana Petrescu , Cristina Roşca , Adrian Seceleanu 06.09.2012

Energia electrică, autoturismele, construcţiile, serviciile telecom sunt cele mai importante pieţe care au scăzut în primele şase luni ale acestui an comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011, semnal că vremurile bune nu sunt aproape.

Astfel, consumul de energie electrică a fost mai mic cu 1%, evoluţie ce poate fi explicată printr-o posibilă contracţie a activităţii industriale. Mai mult, acest declin vine după ce anul trecut România a reuşit să consume cu 3% mai multă energie faţă de 2010, fiind foarte aproape de a atinge nivelul din 2008. În acelaşi registru, consumul de carburanţi a înregistrat o scădere de la începutul acestui an, în linie cu evoluţia consumului de energie electrică şi de gaze naturale din primul semestru din 2012. Totuşi preţurile carburanţilor au crescut. Nici jucătorii din piaţa auto nu au dus-o mai bine, în condiţiile în care vânzările de autoturisme au scăzut cu 17%. La polul opus, singurul semnal pozitiv a venit din retail, care a avansat cu aproximativ 4%.

Energie electrică & carburanţi

Energia dă primul semnal al unei posibile scăderi economice

În primul semestru al anului consumul de energie electrică a înregistrat o uşoară scădere, de 1%, faţă de primele şase luni ale anului trecut. Singurele perioade în care consumul a fost peste cel înregistrat anul trecut au fost lunile cu temperaturi extreme, aşa cum a fost februarie, de exemplu. În rest, consumul a fost mai mic, această reducere de 1% fiind explicată printr-o posibilă contracţie a activităţii industriale. Mai mult, acest declin vine după ce anul trecut România a reuşit să consume cu 3% mai multă energie faţă de 2010, fiind foarte aproape de a atinge nivelul din 2008.

Importanţa analizei consumului de energie electrică vine în contextul în care acest indicator reflectă modul în care merg marile industrii sau companiile care "înghit" cantităţi enorme de electricitate pentru a funcţiona şi care până la urmă exprimă pulsul unei întregi economii. De exemplu, preşedintele Traian Băsescu spunea în vara anului 2009 că nu mai avea încredere în analişti şi că pentru a şti cum merge economia ţării îl suna săptămânal pe ministrul economiei din acea perioadă, Adriean Videanu, să vadă cum evoluează consumul de energie.

Mai mult, în primul semestru al acestui an şi consumul de gaze naturale a înregistrat o scădere de 2%. La fel ca şi în cazul consumului de energie electrică, singura lună în care consumul de gaze naturale din 2012 a fost peste nivelul din 2011 a fost luna februarie, lună în care s-au înregistrat temperaturi foarte scăzute.

Roxana Petrescu

Nu mai merge lumea cu maşina

Consumul de carburanţi a înregistrat la rândul său o scădere de la începutul acestui an, de 1,5%, în linie cu evoluţia consumului de energie electrică şi de gaze naturale din primul semestru din 2012.

Potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor livrate de Institutul Naţional de Statistică, în primele şase luni ale anului s-au consumat 2,54 milioane de tone de carburanţi, în timp ce în aceeaşi perioadă a anului trecut consumul a fost de 2,58 milioane de tone. La fel ca în cazul energiei şi al gazelor naturale, scăderea consumului de carburanţi a venit după ce anul trecut piaţa reuşise să înregistreze un avans fragil faţă de 2010.

Dacă anul trecut vânzările de motorină reuşiseră să facă diferenţa faţă de 2010, în contextul în care consumul de benzină a continuat să scadă, de la începutul acestui an şi vânzările de motorină s-au situat sub cele înregistrate în primul semestru din 2011.

Tot datele transmise de INS arată că în primele şase luni ale anului cantitatea de petrol supusă prelucrării a scăzut de la 4,84 milioane de tone la 4,58 milioane de tone. Paradoxal însă, importurile de benzină şi motorină au crescut de la 0,4 milioane de tone la aproape 0,7 milioane de tone în primul semestru al acestui an.

Roxana Petrescu

Comerţul cu amănuntul

O veste bună după trei ani de scăderi

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator pentru consum - a crescut uşor peste 4% în primele şase luni din acest an comparativ cu perioada similară din 2011. Avansul din acest an vine după trei ani consecutivi de scăderi în care declinul cumulat s-a apropiat de 20%.

Consumul a intrat pe o pantă descendentă în 2009, după ce în perioada de boom indicatorul era motorul economiei.

Criza financiară de la nivel mondial şi de la nivel naţional i-a determinat pe români să devină tot mai precauţi în achiziţii şi să facă doar cumpărăturile necesare.

Avansul consumului din acest an anunţat de INS poate fi pus pe seama unei relaxări a românilor, care deşi continuă să cumpere mai puţin, au început totuşi să meargă mai des la shopping. Jucătorii din comerţ spun că deşi situaţia s-a stabilizat, în următoarea perioadă nu vom mai vedea euforia din anii 2007-2008, schimbările comportamentului de consum din ultimii ani urmând a fi de lungă durată.

Cristina Roşca

Mai multă bere în halbe, mai puţin vin în pahare

Vânzările de bere au consemnat prima creştere semestrială a consumului în perioada ianuarie - iunie 2012, după doi ani de scădere şi unul de stagnare, arată o analiză a ZF pe baza datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

Astfel, consumul de bere a avansat cu aproape 4% în primele şase luni ale acestui an, până la aproape 8,3 milioane de hectolitri.

Cea mai bună lună a fost mai, cu o creştere de aproape 17%, după un început de an ezitant, cu trei luni consecutive de scădere, pe fondul berii calde şi a finalei Europa League care s-a jucat la Bucureşti.

Pe de altă parte, dacă vremea caldă a umplut halbele de bere, paharele de vin au rămas mai goale la începutul acestui an, piaţa având o scădere de aproape 10%, potrivit estimărilor ZF.

Piaţa telecom & Piaţa de aparate foto

Aproape de stabilizare

Cei mai mari jucători de pe piaţa locală de telecomunicaţii au afişat în primul semestru un ritm mai scăzut de scădere al veniturilor, între -1% şi -4%, ceea ce arată că piaţa este aproape de o stabilizare după trei ani consecutivi de reduceri semnificative ale încasărilor.

Veniturile Cosmote şi Romtelecom au scăzut în primul semestru cu puţin peste 1%, cele ale Orange cu 2%, iar cele ale Vodafone cu aproximativ 4%.

Potrivit datelor comunicate de companii, veniturile ar fi stagnat sau chiar ar fi crescut uşor dacă ar fi exclus impactul reducerii unor tarife, a căror valoare este impusă de autoritatea de reglementare a pieţei (tarifele de interconectare).

Adrian Seceleanu

Doar aparatele foto au fost pe plus

Singurul sector de pe piaţa locală IT&C care a înregistrat o creştere de aproape 10% în primul semestru din acest an este cel al aparatelor foto. Piaţa de aparate foto a crescut cu 9,8%, la 21 de milioane de euro, conform datelor prezentate de compania de analiză GfK.

Vânzările de vară au fost foarte bune pentru produsele foto, situaţie reflectată într-o creştere de 19% faţă de acelaşi trimestru al anului trecut. Vânzările de camere foto digitale şi rame foto digitale au ajuns la valoarea de 12 milioane de euro în trimestrul al doilea din 2012.

Pe alte pieţe, precum cea a computerelor portabile, încasările de pe piaţă au fost aproape egale cu cele din aceeaşi perioadă a anului precedent.

Adrian Seceleanu