Pambac Bacău a îngheţat planurile de investiţii, dar îşi încearcă norocul la export

Autor: Gabriel Razi 09.09.2012

Pambac Bacău, unul dintre cei mai mari pro­du­cători din industria de morărit şi panificaţie din regiunea Moldova, a pus pe "roşu" planurile de investiţii anunţate la începutul anului din cauza secetei, tensiunilor politice şi devalorizării leului. Compania caută însă noi motoare de creştere, una dintre soluţii venind pe calea exporturilor, un segment de business mai puţin abordat de producătorii de pâine de pe piaţa locală.

"Este imposibil să se facă previziuni pe termene mai mari de 1-2 luni, de aceea şi programele de investiţii s-au modificat, în mare măsură investiţiile fiind puse în stand-by. Faptul că suntem nevoiţi să trăim şi să menţinem afacerile la un nivel de supravieţuire se datorează în principal volatilităţii politice care influenţează decisiv atât economia reală, cât şi deciziile de a investi în continuare sau nu", a declarat Alin Giurea, preşedintele Pambac Bacău, producător care a încheiat anul trecut cu afaceri de 196 milioane de lei, în creştere cu 7,7% faţă de 2010.

Producătorul de pâine din Bacău îşi bugetase la începutul anului investiţii de 0,4 milioane de euro, bani care ar fi trebuit să fie folosiţi pentru achiziţii, dar şi pentru lansarea de noi branduri. Mai mult, compania estima în primele luni ale anului că va închide bilanţul pe 2012 cu o cifră de afaceri de 201 mil. lei.

Toate aceste planuri sunt acum însă sub semnul întrebării în condiţiile în care rezultatele la şase luni ale companiei i-au pus în gardă pe şefii de la Pambac Bacău.

Au scăzut cu 27% în primul semestru, dar rămân pe profit

Astfel, la sfârşitul primelor şase luni cifra de afaceri a producătorului a ajuns la 72,4 milioane de lei, fiind cu 27% mai mică decât rezultatele înregistrate în prima jumătate a anului 2011.

"Reducerea cifrei de afaceri a fost influenţată de mai mulţi factori precum iarna grea din lunile februarie-martie, scăderea dramatică a puterii de cumpărare sau evaziunea fiscală", a adăugat Giurea.

La consumul aflat în cădere liberă de mai bine de doi ani se adaugă în prezent şi turbulenţele cauzate de secetă. În acest an agricol recolta de grâu este cu 30% mai mică decât în 2011, iar primele estimări pentru porumb arată un minus asemănător.

"Seceta din acest an are un impact decisiv în afacerile companiei şi ale oricărei alte firme care prelucrează produse agricole precum grâul sau porumbul, datorită faptului că în ultimele cinci săptămâni preţul grâului a crescut cu peste 50%, iar cel al porumbului cu peste 56%", a spus preşedintele Pambac.

El a subliniat şi că aceste creşteri de preţuri vor conduce în final la majorări de preţuri la raft în perioada următoare. Poziţia lui Giurea este în ton cu a altor antreprenori şi şefi de companii din industria de panificaţie. Marii jucători au anunţat deja majorări de preţuri la raft cuprinse între 10% şi 15% ca urmare a secetei.

Totuşi, producătorul din industria de morărit şi panificaţie continuă să rămănă "pe plus". În prima jumătate a anului Pambac a avut un profit brut de 102.000 lei. Reprezen­tanţii companiei nu au precizat însă care este evoluţia profitului brut faţă de perioada similară anterioară.

"Faptul că Pambac nu mai are nicio datorie bancară pe termen mediu şi lung a asigurat un plus de competitivitate companiei, aceasta reuşind să rămână profitabilă în ciuda mediului economic dificil", a explicat Alin Giurea.

Mai mult, executivul de la Pambac a spus că un impact pozitiv asupra rezultatelor companiei din primul trimestru l-a avut şi programul de reducere a costurilor, politică ce ar urma să continue şi în perioada următoare.

Încearcă şi piaţa de export

În căutarea unor noi motoare de creştere a businessului, Pambac mizează în continuare pe businessul de export, un segment despre care reprezentanţii companiei au vorbit pentru prima dată la începutul acestui an. Atunci, oficialii companiei estimau că în acest an 5% din cifra de afaceri a producătorului va fi acoperită de livrările făcute în străinătate. În bani, exporturile vizate de Pambac se ridică la 2 milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

"Primul semestru al acestui an a însemnat un start din punctul de vedere al vizibilităţii pe piaţa de export vest-europeană şi o perioadă de tatonări în ceea ce priveşte adaptarea ofertei noastre la cerinţele partnerilor externi".

Şeful Pambac spune că, pentru început, vizează "atacarea" marilor comunităţi de români din vestul Europei pentru că aceştia sunt deja familiarizaţi cu produsele ce ies de pe liniile de producţie ale fabricii băcăuane. Pambac este controlată de mai mulţi membri ai consiliului de administraţie.

Şi alţi producători din industria de morărit şi panificaţie precum Titan sau Sam Mills fac exporturi. Cu toate că producătorii români fac acum primii paşi în străinătate, miza business-ului rămâne piaţa internă, evaluată la 1 miliard de euro. Aici cotele de piaţa sunt împărţite de businessuri precum Boromir (Dinel Boromiz), Pan Group (familia Busuioc) sau Vel Pitar (Broadhurst Investments).