Afacerile celor mai mari cinci companii de outdoor au scăzut cu 7% în 2011, în ritm cu industria

Autor: Andreea Mindrila 09.09.2012

Cei mai mari cinci jucători de pe piaţa locală de outdoor au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 121 milioane lei (28,6 mil. euro), cu circa 7% mai mică faţă de cea obţinută în 2010, ritmul de scădere fiind acelaşi cu cel înregistrat la nivelul întregii industrii.

Cele mai mari companii care activează pe piaţa publicităţii outdoor (billboard, panouri direcţionale de pe stâlpii de pe marginea şoselei, mesh-uri - cele întinse pe faţadele clădirilor) sunt, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe privind cifrele de afaceri înregistrate în 2011, Epamedia (grup format din Euromedia Group şi Beta Cons), Affichage, News Outdoor România, Spectacular OOH & Printing (parte a grupului de companii Spectacular), şi Universal Solution.

Primul loc în clasament este ocupat de grupul austriac Epamedia format din agenţiile Euromedia Group şi Beta Cons, care a obţinut anul trecut afaceri de 38 milioane lei (9 mil. euro), cu 15% mai mici decât în 2010. În aceeaşi situaţie se află şi Affichage, al cărui business a scăzut cu acelaşi procent, potrivit informaţiilor oferite în luna mai de conducerea companiei.

Piaţa locală de outdoor a resimţit din plin efectele crizei care a afectat ţara noastră începând cu anul 2009. Astfel, comparativ cu anul 2008, când întreaga economie se afla într-un proces de boom, piaţa a cunoscut o contracţie de 55% a veniturilor, ajungând la 31 milioane euro anul trecut, potrivit studiului Media Fact Book, o analiză a pieţei româneşti de publicitate realizată de agenţia Initiative, parte a grupului de comunicare Lowe.

Reducerea sumelor investite în publicitatea outdoor şi în publicitate în general a fost cauzată de scăderea consumului, ca urmare a scăderii puterii de cumpărare a oamenilor. Astfel, companiile au fost obligate să reducă sau să îngheţe bugetele alocate pentru promovare în mediul outdoor.

Pe a treia treaptă a clasamentului celor mai mari firme de outdoor se află News Outdoor România, cu afaceri de 18,49 milioane lei în 2011, în uşoară creştere comparativ cu anul anterior. Deşi volumul business-ului a crescut, compania a înregistrat pierderi de 2,78 milioane lei.

Spectacular OOH & Printing, parte a grupului Spectacular, a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 16,6 milioane lei, cu 27% mai mari comparativ cu 2010, potrivit informaţiilor de pe Ministerul de Finanţe. Compania a fost de asemenea pe plus din punct de vedere al profitabilităţii.

Din top face parte şi Universal Solution, care a reuşit se să menţină profitabilă, în contextul economic dificil din piaţă. Volumul de business al companiei s-a redus uşor, de la 13,54 milioane lei în 2010, la 13,15 milioane lei anul trecut.

Companiile care investesc în publicitatea outdoor sunt în general cele din domeniul telecomunicaţiilor, supermarket-uri, magazine de bricolaj sau cele din sectorul bunurilor de larg consum. În perioadele campaniilor electorale, cum este cazul acestui an, clienţii electorali investesc de asemenea bugete semnificative în promovarea în mediul outdoor. 

Printre cei mai mari jucători din industria de outdoor se numără şi New Age Advertising Agency (10,8 milioane lei) şi Clear Channel (10,26 milioane lei).

Outdoor-ul a pierdut anul trecut din cota de piaţă, clasându-de pe locul trei după TV şi Internet, din punct de vedere al sumelor investite de companii în acest mediu de comunicare. Astfel, potrivit studiului Media Fact Book, outdoor-ul a avut anul trecut o cotă de piaţă de 10%, în uşoară scădere comparativ cu 2010 (10,6%).

În realizarea acestui clasament pe baza datelor financiare publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe nu s-a ţinut cont dacă veniturile obţinute de companii au fost realizate exclusiv din activitatea de publicitate outdoor