Topul jucătorilor din indoor rămâne neschimbat în 2011, iar estimările sunt optimiste pentru acest an

Autor: Andreea Mindrila 11.09.2012

Cei mai mari opt jucători din industria publicităţii indoor au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de circa 36 milioane lei (8,5 milioane euro), potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Cea mai mare companie care oferă servicii de publicitate indoor, ca nivel al business-ului, a fost anul trecut Indoor Media, înregistrând o cifră de afaceri comparabilă cu cea din 2010, potrivit informaţiilor oferite de reprezentanţii companiei. În 2010 cifra de afaceri obţinută de Indoor Media a fost de 12,8 milioane lei, iar pentru anul trecut pe site-ul Ministerului de Finanţe nu apar aceste informaţii financiare. Mădălina Bonea, marketing specialist în cadrul Indoor Media, declara la începutul anului pentru ZF că piaţa de indoor a “crescut încet dar sigur în 2011”.

Pe poziţia secundă în clasament s-a situat, portivit topului realizat de ZF, Monopoly, companie care vinde spaţiu publicitar indoor pe canalele Zoom în staţiile de metrou, în aeroportul Otopeni, în aeronavele TAROM, în mai multe universităţi din Bucuresti, Cluj-Napoca şi Oradea, în hipermarket-urile din România, precum şi în baruri, restaurante şi fast food-uri. Monopoly a avut o cifră de afaceri de 11,4 milioane lei, 2011 fiind un an în care compania a înregistrat pierderi de circa patru milioane lei, conform informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

A treia treaptă a clasamentului este ocupată de Brand Management, cu afaceri de 4,88 milioane lei în 2011. Compania a înregistrat de asemenea pierderi anul trecut, aflându-se în perioada de dezvoltare-producţie-amortizare a activităţii din regiunea Europa Centrală şi de Est până în 2014, conform planului de afaceri, potrivit informaţiilor oferite recent Ziarului Financiar de către Laurenţiu Jiga, managing director în Europa Centrală şi de Est al companiei.

Piaţa de publicitate indoor, respectiv publicitatea din clădirile de birouri, blocurile de locuinte, aeroporturi, baruri, restaurante, a avut o evoluţie favorabilă în ultimii ani, în pofida situaţiei economice dificile din ţara noastă. Companiile au fost nevoite să-şi reducă bugetele de marketing şi comunicare din cauza scăderii consumului. Totuşi, unii jucători din piaţă spun că la nivelul industriei de indoor advertising criza nu a fost resimţită atât de profund. În plus, pentru acest an estimările sunt mai optimiste.

Locul patru în top este ocupat de Sugar Media, cu un nivel al business-ului de aproape 3,5 milioane lei în 2011, în uşoară scădere faţă de 2010.

Următoarea clasată este Elevate, cu o cifră de afaceri de 1,2 milioane lei anul trecut.

Tudor Maxim, fondatorul şi directorul general al agenţiei, spunea recent că nişa de publicitate indoor s-a situat în mod constant, din 2010, pe un trend ascendent, iar anul trecut a adus o creştere a business-ului la nivelul întregii pieţe. Mai mult, el estimează că şi în acest an piaţa va avea acelaşi trend, ca urmare a faptului că firmele se focusează tot mai mult pe soluţii alternative de comunicare. Astfel, indoor-ul câştigă teren în cursa cu mediile clasice de promovare.

Piaţa locală de indoor a fost evaluată în 2010 la aproximativ zece milioane de euro, potrivit informaţiilor oferite de Maxim. Totuşi, în calculul acestei valori au fost luate în considerare primele opt companii din piaţă din acel moment, iar la acele bugete se adaugă şi publicitatea indoor vândută în mod direct de către mall-uri, hypermarket-uri şi alţi operatori mai mici, estimată la cinci milioane de euro, potrivit lui Maxim.

Alţi jucători importanţi de pe piaţa de publicitate indoor sunt Oops Media, Imperial Media Gold şi Invent Media.

Companiile se orientează pe publicitatea indoor pentru că prin acest mediu de comunicare mesajul transmis ajunge doar la publicul cheie vizat. Astfel, fie că este vorba de panourile publicitare expuse în clădirile de birouri, în blocurile rezidenţiale, în hoteluri, hypermarket-uri sau aeroporturi, acest mediu de comunicare câştigă teren de la an la an.

În acest clasament realizat pe baza datelor financiare publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe nu s-a ţinut cont dacă veniturile obţinute au fost realizate exclusiv din activitatea de publicitate indoor.