Bucuroşi de caniculă: piaţa de 350 mil. euro a apelor minerale a crescut cu 8% în acest an

Autor: Mădălina Dediu Panaete 17.09.2012

Producătorii de apă minerală s-au bucurat din plin de vremea caniculară din lunile de vară, dar şi de creşterea preocupării românilor pentru un stil de viaţă sănătos, producţia de apă minerală înregistrând un avans de 8% în primele opt luni din 2012, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

"Pentru perioada de vară, iunie-august, s-a înregistrat un consum de apă minerală de aproximativ 50% din total", a afirmat Adrian Feru, directorul de cercetare-dezvoltare al Societăţii Naţionale a Apelor Minerale (SNAM).

Feru a mai spus că în medie consumul anual, calculat la producţia de pe primele 8 luni, se situează în jurul valorii de 65 de litri pe cap de locuitor.

Potrivit datelor companiei de cercetare Canadean, volumul de apă îmbuteliată vândută în prima jumătate a anului a fost de 606,5 mil. litri, iar la nivelul anului 2011 a fost de 1.395,2 mil. litri, valoare similară cu cea din 2010.

Piaţă cu potenţial

După vara călduroasă, cei mai mari jucători de pe piaţa apelor minerale au rămas optimişti în legătură cu evoluţia vânzărilor până la sfârşitul acestui an.

"Piaţa de apă minerală va avea până la sfârşitul anului o evoluţie uşor ascendentă, tendinţă care, după estimările noastre, se va menţine şi în următorii 2-3 ani", au spus reprezentanţii Romaqua Group, cel mai mare jucător de pe această piaţă.

Compania estimează piaţa la 350 mil. euro, iar potrivit datelor prezentate, în piaţa totală de apă îmbuteliată brand-urile din portofoliu (Borsec, Aquatique şi Stânceni) au o cotă de piaţă de peste 27%.

Despre creştere a vorbit şi Răzvan Iancău, directorul general al Rio Bucovina. "Pentru anul acesta estimăm o creştere uşoară a pieţei cu 3-5%, dar pe termen mai lung discutăm de un potenţial de creştere ridicat, aceasta datorită creşterii nivelului de trai, accesului la informaţie (...)", a afirmat Răzvan Iancău.

Şi Dietrich Szilard, deputy general manager la Perla Harghitei, un alt mare jucător de pe piaţa de apă minerală, este de părere că va creşte în continuare consumul de apă, în special cel de apă îmbuteliată în recipiente mari, datorită preocupării tot mai mari pentru economisire în rândul populaţiei, dar şi la nivel de întreprinderi.

Mai mult plată decât minerală

Răzvan Iancău, directorul general al Rio Bucovina, a spus că vânzările companiei au crescut pe toate segmentele de apă comercializată.

Iancău a adăugat că la nivelul Capitalei compania Rio Bucovina a avut o cotă de piaţă volumică de 22,5% în segmentul de apă plată.

Pe de altă parte, reprezentanţii Romaqua spun că vânzările de apă minerală naturală ale companiei au crescut cu 14%, iar avansul s-a înregistrat în acelaşi ritm pe cele două segmente, apă plată şi apă minerală carbogazoasă. Anul acesta "duelul" dintre apa plată şi cea minerală a fost câştigat de prima, care a ajuns la o pondere de 60% din total.

Cei mai mari jucători

Potrivit datelor furnizate de compania de cercetare Nielsen, cei mai mari cinci producători de pe piaţă, atât din punct de vedere valoric, cât şi al volumelor, sunt Romaqua Group, Coca-Cola, mărcile private, Rio Bucovina şi European Drinks-Food. Cota de piaţă în volum a acestor cinci producători a fost de 58,8% în perioada august 2011- iulie 2012, conform datelor Nielsen.

Potrivit aceleiaşi surse, primele cinci brand-uri în volum sunt Borsec, produs de Romaqua, mărcile private, Izvorul Alb (Coca-Cola), Bucovina (Rio Bucovina) şi Calipso. Cota de piaţă volumică a acestor mărci în aceeaşi perioadă a fost de 47,9%. "În perioada aprilie-mai 2012, Rio Bucovina a raportat o cotă volumică de 9,1% din totalul producţiei de apă îmbuteliată din România", a spus Iancău, citând datele din studiul Retail Audit.

Conform datelor Nielsen, cele mai mari vânzări s-au înregistrat în hipermarketuri şi supermarketuri, care au o pondere de 61%, urmate de magazinele mici cu suprafeţe între 21 şi 40 de metri pătraţi, cu o pondere de 16%.

În schimb, cele mai mici vân­zări se înregis­trea­ză în benzinării şi chioşcuri, cu o pondere volumică de 1,9%, respectiv 1,1%.

Pe piaţa de apă îmbuteliată activează şi companii precum Perla Harghitei, care a avut în 2011 afaceri de 67 mil. lei, Bilbor Mineral Water, parte din grupul United Romanian Breweries, Azuga Apă de Izvor, dar şi distribuitori de apă minerală în sistem de water-coolere, precum La Fântâna sau Cumpăna.