Locuri de muncă în Europa: Marile economii se confruntă cu un deficit major de şoferi de camioane

Autor: Cătălina Butan 22.09.2012

Liderii mondiali pe piaţa producătorilor de camioane se confruntă cu încetinirea creşterii economice şi vânzări reduse odată cu prezentarea ultimelor modele la expoziţia auto de la Hannover, Germania. Pentru producătorii de pe piaţa europeană mai există o altă provocare, lipsa conducătorilor auto calificaţi, scrie The Wall Street Journal.

Companiile de transport rutier de marfă din Europa îşi găsesc cu greu şoferi pentru autovehiculele de care depinde aproape întregul comerţ din regiune.

În Uniunea Europeană, 78% din transporturile de marfă terestre sunt rutiere, dintre care 63% în Suedia, 67% în Germania, 81% în Franţa şi 87% în Marea Britanie, potrivit celor mai recente date publicate de Eurostat.

Un ansamblu de factori demografici, precum vârsta populaţiei europene şi scăderea interesului pentru profesia de şofer explică deficitul de şoferi calificaţi, cu toate că rata şomajului a atins niveluri înalte, de două cifre în toată Europa.

Şoferii de camioane se plâng de zilele şi deseori săptămânile de muncă departe de casă dar şi de presiunea de a îndeplini anumite termene limite sub care lucrează.

Pentru unii producători de camioane, situaţia actuală este o oportunitate pentru a-şi vinde modelele premium în măsura în care companiile de transport caută camioane care au cabine mai confortabile şi mai moderne pentru a atrage noi şoferi sau pentru a-şi încuraja angajaţii să-şi păstreze locul de muncă.

În Germania, cea mai mare putere economică a Europei, în jur de 250.000 de şoferi de camioane vor ieşi la pensie în următorii 10-15 ani, ceea ce reprezintă 40% din numărul total de şoferi de camioane. Doar 10% dintre aceştia vor fi înlocuiţi de şoferi tineri.

În Franţa, datele publicate de guvern arată cum forţa de muncă îmbătrâneşte, 84% din şoferii autovehiculelor destinate comerţului au ajuns la vârsta de 30 de ani sau mai mult între 2007 şi 2009 spre deosebire de cei 72% care au atins vârsta de 30 de ani între 1982 şi 1984.

Deja câteva companii de transport au fost nevoite să-şi lase camioanele în parcare deoarece nu au şoferi disponibili, potrivit Asociaţiei Germane de Inspecţie Tehnică, TÜV Rheinland.

Odată cu încetarea serviciului militar obligatoriu a scăzut semnificativ numărul tinerilor cu permis de conducere pentru autovehiculele de mare tonaj, de tipul camioanelor militare.

Şoferii de camioane nu sunt surprinşi de situaţia actuală. "Slujba a devenit tot mai stresantă şi de multe ori oamenii te tratează prost", spune Ulrich W, un şofer cu 20 de ani de experienţă la o companie mică din apropiere de Frankfurt.

Creşterea vârstei medii şi lipsa şoferilor în general influenţează deja preferinţele companiilor de transport când vine vorba de achiziţii de noi camioane.

Utilităţi precum scaune confortabile, aer condiţionat, izolaţie puternică împotriva zgomotelor, pentru situaţiile în care şoferii sunt nevoiţi să doarmă în apropiere de autostrăzi, sunt din ce în ce mai cautate.

Având în vedere că aceste caracteristici sunt deja prezente în maşini, producătorii de camioane, precum Daimler, Scania şi MAN, care fac parte din grupuri mari auto, cu divizii specializate în producţia de maşini au un avantaj semnificativ în materie de design interior şi mai ales în condiţiile deficitului de şoferi.

Scania şi MAN sunt deţinute de compania germană Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa după vânzări şi după căştiguri.

"Poate fi rentabil pentru transportatori să investească în camioane mai bine echipate, deoarece şoferul are opţiunea să aleagă compania la care să lucreze", a spus Roman Mathyssek, analist la compania de cercetare IHS Automotive.