Exporturile de mobilă au crescut cu 6%, dar producătorii resimt puternic concurenţa asiatică

Autor: Ioana David 19.09.2012

Exporturile de mobilă au crescut cu 6% în primele şase luni ale acestui an, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR) şi au reprezentat o gură de oxigen pentru producătorii din industria de profil, în condiţiile în care piaţa internă continuă să se reducă.

"Până în 1989 aveam o singură problemă: nu era suficientă capacitate de producţie care să acopere necesarul de la export şi de pe piaţa internă. Acum avem suficientă capacitate de producţie, dar nu avem unde să vindem pentru că avem preţuri prea mari comparativ cu asiaticii", spune Viorel Cataramă, preşedintele Elvila, referindu-se la exporturile întregii industrii.

Elvila, unul dintre cei mai mari producători locali, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 103,5 mil. euro, în creştere cu 3% comparativ cu 2010, potrivit datelor oferite de companie. Exporturile generează aproximativ 40% din acest rulaj. Cataramă este de părere că Guvernul ar trebui să promoveze mobila şi industria uşoară, aşa cum promovează turismul, iar exporturile s-ar putea dubla într-un an.

De ce merg pe pieţele externe

Totodată, Cristian Rusu, directorul general al firmei Casa Rusu din Timişoara, spune că anul acesta exporturile companiei ajung la 30% din cifra de afaceri. Compania a început primele exporturi în urmă cu doi ani. Printre statele în care ajunge mobila produsă la Timişoara se numără Franţa, Austria, Germania, Cehia, Emiratele Arabe şi altele.

"Piaţa internă este săracă. Noi deschidem în continuare magazine, însă dacă facem o analiză, vânzările oscilează puternic de la o lună la alta. Este foarte greu să fii constant pe piaţa internă, iar exporturile ne dau tocmai această constanţă", a spus Cristian Rusu. Spre exemplu, vara este o perioadă foarte bună pe piaţa internă, după ce lunile de primăvară sunt mult mai slabe.

Totodată, Rusu mai spune că pe pieţele externe, în principal cele vestice, este loc de puţină inovaţie românească, deoarece retailerul vine cu un model pe care îl impune şi încearcă să obţină cel mai bun preţ negociind cu mai mulţi producători.

Potrivit datelor oferite de APMR, România se află pe locul 12 în Europa în ceea ce priveşte exportul de mobilă, iar 97% din livrările externe de mobilă se derulează cu statele din UE. Pentru zonele non UE, Cristian Bilţ, preşedintele Simex Grup, spune că principalele probleme sunt legate de taxele vamale foarte mari, care reprezintă 50% din preţ.

Pe de altă parte, Ioan Mărginean, directorul economic al producătorul Silvarom, spune că pieţele externe, de pe care firma a ieşit în urmă cu câţiva ani, sunt greu de abordat. În prezent firma lucrează la 50-60% din capacitate.

"Este foarte greu să-şi faci un plan de afaceri pe trei - cinci ani pentru că nu avem pe ce să ne bazăm: cursul de schimb oscilează puternic, iar studii de piaţă sunt imposibil de făcut în condiţiile actuale", a spus Ioan Mărginean.

Ieri a început târgul de mobilă de la Romaero Băneasa, organizat de APMR şi Euroexpo.

Masa de lemn exploatat a crescut cu 10% anul trecut

Dacă producătorii de mobilă spun că nu au scumpit mobila, lucrurile au stat cu totul altul la nivelul industriei prelucrătoare de lemn. Potrivit datelor oferite de Nicolae Ţucunel, preşedintele Asociaţiei Forestierilor din România (ASFOR), preţul lemnului pe picior vândut de Romsilva a crescut de la 77 de lei metru cub în 2010 la 91 lei pe metru cub în 2011 şi la 108 lei în 2012.

Totodată, exportul de produse din lemn prelucrate primar (buştei, cherestea, plăci, parchet) s-a majorat cu 18,4%, la 1,45 mld. euro. Masa de lemn exploatat a crescut cu 10%, la 18,7 milioane de metri cubi.