Grecii de la Olympus au angajat 40 de oameni la Braşov
Grupul elen Olympus a ajuns la investiţii de 75 mil. euro la Hălchiu (Braşov) după ce a plusat cu 20 mil. euro la suma iniţială, banii provenind dintr-un credit mai mare acordat de Black Sea Trade and Development Bank (BSTDB).
"Împrumutul a fost luat ca să finalizăm investiţia, să punem totul la punct. Am terminat cu utilajele pentru brânză, deja producem şi brânză aici. A fost o investiţie de aproape 20 de milioane de euro", a spus Ilias Pliatsikas, directorul general adjunct al Olympus România, într-un interviu acordat ZF.
Fabrica de la Hălchiu are o capacitate totală de recepţie a laptelui de 40.000 de litri pe oră şi trei linii de producţie: iaurt (120 tone/zi), telemea (100 tone/zi) şi lapte (PET: 16.000 litri/oră, ambalaj Tetrapak: 10.500 litri/oră). Pe timpul verii însă unitatea a funcţionat la 70% din capacitate, iar toamna şi iarna va funcţiona la aproximativ 40% din capacitate, dat fiind că volumul de lapte disponibil variază în funcţie de sezon.
Tot pe parcursul ultimelor şase luni (martie - septembrie), numărul angajaţilor de la Hălchiu a crescut de la 80 la 120, compania căutând în special tineri.
Mai puţin lapte şi mai scump
Fabrica îşi procură laptele de la aproximativ 500 de fermieri din zonele Braşov, Arad, Timişoara şi Ilfov. Are două puncte de colectare, la Turda şi Arad, şi intenţionează să mai deschidă două puncte în 2013, în estul României. Dacă nu se găseşte necesarul de lapte în România, compania are opţiunea de a importa lapte din Germania şi Olanda.
"Cel puţin în următoarele trei luni vor fi probleme cu aprovizionarea cu lapte, din cauza secetei. Acum e un pic criză de lapte, nu mai e destul. Nu cumpărăm mai puţin, plătim mai mult", a spus Pliatsikas.
Cu toate acestea compania îşi menţine targetul de vânzări pentru fabrica Hălchiu la 40-45 mil. euro din acest an, 80% din acest rezultat provenind din exporturi către ţări precum Bulgaria, Spania, Italia şi Danemarca.
Planurile de a începe producţia de sucuri naturale rămân în continuare valabile, compania fiind pregătită "cu tot ce trebuie" pentru a începe investiţia, dar momentul nu e potrivit pentru o lansare.
"Noi suntem gata, avem utilaje, am făcut investiţia (de 500.000 euro - n. red.), acum depinde de piaţă. Nu credem că e momentul să facem sucuri", a spus Pliatsikas, adăugând că sucurile naturale ale Olympus sunt deja în comerţul local, dar momentan ele sunt importate din Grecia.
"TVA la alimentele de bază e prea mare"
"Ce mi se pare că ar trebui să fie schimbat în România este cota TVA la alimentele de bază. Asta e o problemă foarte importantă, care trebuie să se schimbe. Numai aşa nu o să mai avem piaţă neagră, pentru că 24% e mult. Pentru cineva care vrea să vândă la negru, 24% e un profit mare, iar pentru cel care cumpără, profitul tot mare e", a spus Pliatsikas.
O altă problemă provocată de vânzările la negru, potrivit reprezentantului Olympus, este distorsionarea pieţei. Numărul mare de ţărani care îşi vând laptele într-un cadru nereglementat fiscal face foarte dificilă o evaluare a pieţei şi o calculare a cotelor.
De 13 ani în România
Grupul Olympus a fost al doilea cel mai mare investitor în România în anul 2011 după valoarea investiţiei. Grecii spuneau la momentul deschiderii fabricii din judeţul Braşov că au 80 de angajaţi, urmând să crească numărul acestora la 120-150 în primul trimestru al acestui an. Terenul necesar fabricii a fost cumpărat în urmă cu 10 ani pentru un milion de euro.
Grupul Olympus este prezent în România din anul 1999. Iniţial, grecii au deţinut o unitate de procesare a laptelui în Baraolt, judeţul Covasna, de unde laptele era exportat către unităţile din Grecia, transformat în produse lactate şi adus din nou în România. Odată cu deschiderea unităţii din Braşov, fabrica din Baraolt a fost închisă.
Grupul de firme deţinut de o familie aflată la a treia generaţie de producători de lactate are sediul în Trikala, Grecia. în prezent, Olympus deţine cinci unităţi de producţie în Grecia, Bulgaria şi România, care produc atât lactate, cât şi sucuri naturale.
Olympus Dairy Industry este de asemenea acţionar minoritar (23%) în producătorul de lactate Prodlacta, care momentan se află în procedură de insolvenţă.