Austriecii de la Hirsch Porozell speră la vânzări mai mari cu 20% după ce au deschis o fabrică de polistiren la Oradea

Autor: Andreea Neferu 23.09.2012

Producătorul de polistiren ex­pan­dat pentru termoizolaţii şi ambalaje Hirsch Porozell, subsidiara locală a gru­pului austriac Hirsch Servo AG, esti­mează să-şi majoreze cifra de afaceri cu cel puţin 20% anul acesta, până la 9 mi­lioa­ne de euro, după ce în toamna anului trecut a inaugurat o nouă unitate de producţie la Oradea în urma unei investiţii de circa 700.000 de euro.

"Pentru anul 2012 estimăm o creşte­re de cel puţin 20% a cifrei de afa­ceri. Opti­mismul nostru nu se datorează nici­de­cum creşterii afacerilor în piaţa de ter­mo­izolaţii, ci noii noastre unităţi de pro­duc­ţie de la Oradea în care fabricăm am­ba­laje din polistiren expandat pentru pro­tecţia produselor electrocasnice, au­dio-video, TV etc.", a declarat Bogdan Ro­man, director general al Hirsch Porozell.

 

Potenţial "enorm"

Aceasta este cea de-a doua fabrică a austri­ecilor pe piaţa locală după ce în 2006 au finalizat o unitate de producţie la Răscruci, judeţul Cluj, unde se fabrică plăci termoizolante din polistiren expan­dat pentru construcţii. Capacitatea de pro­ducţie a acestei fabrici este de circa 400.000 de metri cubi anual, în timp ce la Ora­dea se pot procesa circa 800 de tone anual.

"Investiţia de la Oradea s-a realizat cu un minimum de resurse, datorită cli­ma­tului general. Am transferat utilaje exis­tente în grup (care este şi pro­ducător de utilaje - n.red.) şi nu am accesat cre­dite ban­care", spune Roman.

Anul acesta compania va investi doar în modernizarea liniilor existente, din cauza menţinerii unui nivel scăzut al cererii din domeniu, explică reprezen­tantul Hirsch Porozell.

Astfel, pentrul 2012 com­pa­nia nu se aş­teap­tă ca în industria plă­cilor termo­izo­lante din polistiren ex­pandat să existe o creştere spectacu­loa­să, însă apre­ciază că de la an la an, gro­simea stratului izo­lator folosit în con­strucţii creşte cu circa un centimetru, ast­fel că deşi cererea ră­mâne aceeaşi în ter­meni de metri pătraţi de suprafeţe izo­late, totuşi volumul în metri cubi poate să crească.

"Potenţialul pentru afacerile în ter­mo­izolaţii din ţara noastră este unul enorm, în condiţiile în care există zeci sau sute de mii de blocuri vechi neizo­la­te. Dar acest potenţial va rămâne latent dacă nu va fi finanţat. Avem în acest mo­ment o nevoie care doar atunci când va fi finanţată se va transforma în cerere", apreciază Roman.

Piaţa de polistiren expandat s-a ridicat anul trecut la circa 37 de milioane de metri pătraţi, potrivit estimărilor companiei, care iau în calcul o grosime medie de circa 10 centimetri pentru plăcile de polistiren şi datele de la Statistică privind importul de materii prime pentru pro­ducerea acestui material izolant.

Din punct de vedere valoric, această piaţă se ridică la circa 500-600 de milioane de lei (120-140 de milioane de euro), iar con­sumul de polistiren ex­pan­dat atinge puţin peste două kilo­grame pe cap de locuitor anual, astfel că România se află la coada clasamentului european din acest punct de vedere, potrivit companiei.

 

2012 - cel mai greu an de până acum

Compania vinde polistirenul ex­pandat pentru termoizolaţii fabricat la Cluj printr-o reţea de circa 150 de par­-te­neri comerciali, companii de distribuţie sau revânzători de materiale de con­strucţii. Totodată, firma are parteneriate cu producători de mortare uscate, către care vinde o parte din producţie.

Managerul Hirsch Porozell spune că 2012 a fost cel mai greu an de până acum pen­tru sectorul materialelor de construcţii. "Piaţa a fost caracterizată de o con­cu­ren­ţă acerbă, loială sau nu, de in­cer­ti­tu­dini în ceea ce priveşte încasă­rile pe măr­furile livrate, erodarea marjelor de pro­fit la toate nivelurile (producători, dis­tri­buitori, magazine)", potrivit lui Roman.

Printre proiectele în care au ajuns produse Hirsch Porozell se numără şi ansamblul Green Campus din Cluj sau Autostrada Transilvania.

Compania are în plan diversificarea ofertei de produse, iar recent a intrat şi pe piaţa de polistiren extrudat, prin importuri.

Compania este prezentă pe piaţa din România din 2006.

Grupul Hirsch Servo are fabrici în Austria, Ungaria, Slovacia, Polonia, Italia şi România. Pe lângă producţia de polistiren expandat, Hirsch Servo este şi producător de tehnologie pentru proce­sa­rea acestui material izolant, pe piaţa lo­cală vânzând utilaje pentru patru fa­brici de profil.

Printre jucătorii de pe piaţa locală a po­listirenului expandat se numără şi AdePlast şi Arcon.