Tarom trece la management privat în două săptămâni. Astăzi încep primele interviuri

Autor: Mirabela Tiron 23.09.2012

 

 

Tarom ar putea deveni peste două săptămâni prima companie de stat cu management privat, dacă procesul se derulează normal, iar ulterior, noua conducere ar urma să prezinte un plan pentru priva­tizarea companiei, rămânând în picioare vânzarea unui pachet de 20% din acţiuni.

Pentru funcţia de director general au rămas doar candidaţi străini, printre aceştia aflându-se şefii unor companii aeriene din Elveţia şi Estonia.

"Dacă totul merge bine, în două săptămâni Tarom va avea management privat. Salariul directo­rului general se va negocia, nu pot face acum publică o cifră. Toţi candidaţii pentru ocuparea funcţiei de director general au experienţă bogată de conducere în alte companii aeriene", a declarat head-hunterul George Butunoiu.

Butunoiu împreună cu consultanţii de la PwC şi cu avocaţii de la David & Baiaş au fost mandataţi de către Ministerul Transporturilor, în urma unui contract în valoare de 200.000 de euro, să recruteze manageri pentru zece companii de stat din subordinea Transporturilor: CFR SA, CFR Călători, Tarom, CNADNR, Metrorex, Compania Naţională Aero­porturi Bucureşti, Compania Naţională Adminis­trarea Porturilor Maritime Constanţa, Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile, Aero­portul Internaţional "Traian Vuia" din Timişoara şi CFR Telecomunicaţii.

Ovidiu Silaghi, ministrul transporturilor şi infra­struc­turii, a declarat vineri, în cadrul aniversării a 58 de ani de existenţă a Tarom, că luni (azi - n. red.) vor începe interviurile pentru selectarea membrilor în consiliul de administraţie al Tarom, iar vineri vor avea loc primele interviuri pentru poziţia de director general.

"Au rămas doar candidaţi străini pentru funcţia de director general, niciun român", a declarat el pentru ZF. În prezent, directorul general al Tarom este Sorin Georgescu (fostul director de marketing şi vânzări al companiei), numit la conducerea ope­ratorului de stat în august, în locul Gabrielei Bordea.

La finalul lunii iulie în cadrul proiectului "CEO privat la stat" a început recrutarea candidaţilor pentru conducerea companiilor subordonate Ministerului Transporturilor, iar în septembrie consultanţii au trimis către minister listele scurte cu managerii selectaţi.

Potrivit revistei specializate în domeniul transporturilor, tirmagazin.ro, pe lista scurtă a candidaţilor pentru poziţia de director general al companiei Tarom figurau 24 de persoane, printre care Darby Mark, CEO-ul companiei aeriene elveţiene FlyBaboo, un englez de 53 de ani, cu experienţă de 30 de ani în aviaţie, Thaulow Finn, CEO-ul FlyMe Europe, un norvegian de 59 de ani, Taskila Tero, preşedintele Estonian Air, Roijen John, directorul financiar al Safi Airways cu centru administrativ în Dubai. Şi românul care a condus operaţiunile Tarom în Olanda, Mezei Laurenţiu Andrei, şi-a depus candidatura. În total au fost depuse mai mult de 200 de CV-uri.

Pentru ocuparea unei poziţii ca membru în consiliul de administraţie al Tarom apar în lista scurtă, publicată de tirmagazin.ro, candidaţi ca avocatul Gabriel Biriş, Adrian Băicuşi, fostul director general al XEROX România, Romulus Crăciun, director zonal al Eximtur şi fost director general al Tarom, Nicolae Demetriade, care a fondat agenţia de turism Happy Tour, Ciprian Lădunca, director general adjunct şi CFO al Alico, dar şi Dumitru Prunariu.

Ministrul transporturilor a precizat că după instalarea managementului privat aşteaptă de la noua conducere un plan pentru privatizarea companiei, rămânând în picioare vânzarea unui pachet de 20% din acţiuni.

Noua conducere a Tarom va găsi o firmă cu pierderi totale de aproape 200 de milioane de euro adunate în perioada 2008-2011.

Pentru a deveni profitabilă, compania aeriană naţională trebuie să regândească reţeaua de rute pe care operează pentru a nu mai pierde bani, să exploateze eficient flota de avioane care în prezent este foarte eterogenă (aeronave din cinci familii diferite), să implementeze o politică de distribuţie eficientă prin care să valorifice toate canalele de distribuţie (inclusiv internetul) şi să reanalizeze procedurile prin care face achiziţiile publice, potrivit unui raport al Corpului de Control al Primului-Ministru.

Anul trecut Tarom a transportat 2,2 milioane de pasageri, obţinând o cifră de afaceri de 210 milioane de euro şi pierderi de 58 de milioane de euro, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Cele mai multe rute pe care operează Tarom au fost neprofitabile în ultimii patru ani, gradele de ocupare fiind de 50%-60%.

Proiectul "CEO privat la stat" a început anul trecut la insistenţele FMI şi a fost reluat în fiecare scrisoare de intenţie. La celelalte companii aflate în subordinea ministerului, interviurile pentru selectarea membrilor din consiliul de administraţie şi a directorului general vor începe în săptămânile următoare.

Iniţial companiile Tarom, CFR Infrastructură, CFR Călători, compania de drumuri şi autostrăzi CNADNR şi Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti ar fi trebuit să aibă în total 29 de posturi de membri în consiliile de administraţie, însă în prezent se discută despre o majorare a numărului de manageri din componenţa CA-urilor din aceste companii până la 7 - 9 membri de fiecare (adică între 40 şi 50 de manageri noi recrutaţi), pentru ca acestea să aibă cât mai mulţi manageri experimentaţi din mediul privat. Aceste cinci companii pentru care Ministerul Transporturilor a primit listele scurte cu manageri au afaceri cumulate de peste 1,3 miliarde de euro, pierderi de aproape 160 de milioane de euro şi peste 47.000 de angajaţi, potrivit datelor raportate pentru anul trecut la Ministerul de Finanţe.