Volkswagen, de la maşina poporului la automobile de lux

Ziarul Financiar 24.09.2012
Volkswagen (VW), al cărui nume înseamnă în germană "maşina poporului", îşi are originea într-un plan al naziştilor de a motoriza masele populare. Însă astăzi, compania pariază pe maşini pe care şi le-ar putea permite doar elitele pentru a obţine un avantaj în cursa după cotele de piaţă ale General Motors (GM) şi Toyota. Volkswagen este deja cel mai mare producător auto din Europa.
 
O dată cu cumpărarea Porsche în august, VW controlează o largă gamă de mărci auto de lux, foarte profitabile, precum Audi, Lamborghini, Bentley şi Bugatti. Dacă profitul de pe urma Porsche, care a început să intre în conturile VW în acest trimestru, ar fi fost inclus în rezultatele pe primul semestru, atunci mărcile de lux ar fi reprezentat 54% din profiturile VW, faţă de 39% în 2007, când Martin Winterkorn a devenit directorul general al companiei, scrie Bloomberg.
 
"Aceste rezultate dovedesc că strategia de a produce maşini excepţionale a fost corectă", a spus Winterkorn săptămâna trecută la un eveniment în Osnabrück (nordul Germaniei), sărbătorind primul Porsche produs de o fabrică VW.
 
Unul din ţelurile expansiunii pe segmentul de lux este de a genera lichidităţi pentru o investiţie de 62,4 mld. euro în dezvoltare auto şi modernizarea fabricilor, pentru a întrece Toyota şi GM după vânzări şi profituri până în 2018. În acest sens, divizia premium, care vinde în jur de un milion mai multe automobile de lux pe an decât rivalii săi, este un avantaj-cheie al VW.
 
Mărcile de lux îndură de obicei turbulenţele economice mai bine decât cele adresate segmentului mediu, pentru că bogaţii nu sunt la fel de înclinaţi să reducă din cheltuieli într-o perioadă de contracţie. "Segmentul high-end are în general un efect stabilizator asupra profiturilor", a spus Michael Punzet, analist la DZ Bank în Frankfurt.
 
Extinderea pe segmentul de lux va creşte vânzările mărcilor premium deţinute de VW cu 16%, la 1,76 milioane unităţi până în 2015, faţă de 68% la 326.100 unităţi pentru Cadillac (deţinut de GM) şi 33% până la 605.600 unităţi în cazul Lexus (Toyota), potrivit estimărilor IHS Automotive.
 
Chiar şi cu toată creşterea pe premium, VW nu şi-a uitat originea. După ce a lansat modelul low-cost Up! anul trecut, VW va prezenta anul acesta a şaptea generaţie a Golf-ului.