Piaţa de BCA este ţinută pe loc de construcţia de locuinţe

Autor: Andreea Neferu 15.10.2012

Vânzările de BCA (beton celular autoclavizat), produs care alături de cărămidă reprezintă "grosul" sectorului de zidărie, au înregistrat un uşor regres în primul semestru, spun unii dintre cei mai importanţi jucători care activează în acest domeniu.

Estimările privind piaţa de BCA de anul trecut nu sunt foarte exacte şi variază între 1,9 şi 2,3 milioane de metri cubi, în scădere faţă de anul anterior, produsul fiind utilizat în 2011 în special pentru proiecte de dimensiuni reduse, precum şi reabilitări sau reamenajări. Scăderile au continuat şi în primul semestru al acestui an.

"În prima jumătate a anului 2012 putem vorbi de un trend descendent pe piaţa de materiale de zidărie din România, ţinând cont de datele INS disponibile, de scăderea numărului de autorizaţii de construire eliberate sau a numărului de locuinţe finalizate faţă de aceeaşi perioadă a anului 2011", spune Mihaela Haidiner, director comercial în cadrul grupului Macon. Blocurile de zidărie din BCA reprezintă principala linie de business din portofoliul grupului Macon, cu o pondere de circa 50%, urmate de elementele prefabricate din beton, var şi teracotă.

"După primele opt luni din 2012, volumul vânzărilor înregistrate a fost superior celui din perioada similară a anului 2011. Estimăm că cifra de afaceri la sfârşitul anului o va depăşi pe cea înregistrată în 2011. (...) Ţinta noastră reprezintă o creştere chiar şi în condiţiile unei pieţe încă în scădere", a mai spus reprezentantul Macon. Compania Macon, cea mai importantă din grup, a avut o cifră de afaceri de circa 103,5 milioane de lei (24,4 milioane de euro) anul trecut, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Grupul, controlat de compania poloneză de investiţii Enterprise Investors, deţine, printre altele, unităţi de produc­ţie de BCA la Deva şi Oradea, cu o capacitate totală de producţie de 700.000 de metri cubi/an. Compania a livrat în prima parte a anului blocuri de zidărie din BCA către proiecte precum unităţi de producţie ale firmelor Continental şi MGI, din industria componentelor auto, dar şi către imobilul de birouri Optica Business Center din Timişoara.

"Ne-am întâlnit şi cu acţiuni generate de o situaţie conjuncturală declanşată de criza economică, respectiv o orientare a cererii spre preţuri mici şi o intensificare a concurenţei, care au declanşat din păcate prezenţa pe piaţă şi a unor produse slabe din punct de vedere calitativ. Ne aşteptăm ca, la finalul crizei, piaţa să fie mai educată şi mai «curată»", spune Mihaela Haidiner.

Reprezentantul Macon afirmă că abia după ce războiul preţurilor de pe piaţa materialelor de con­strucţii se va finaliza, consumatorii vor face selecţia produselor în funcţie de calitate, caracteristici tehnice şi eficienţă energetică.

Despre o scădere a pieţei de BCA în primele şase luni vorbeşte şi Marius Dragne, director comercial al Xella Ro, divizia locală a grupului producător de BCA Xella.

Mihaela Haidiner, director comercial în cadrul grupului Macon: Ne-am întâlnit şi cu acţiuni generate de o situaţie conjuncturală declanşată de criza economică, respectiv o orientare a cererii spre preţuri mici şi o intensificare a concurenţei, care au declanşat din păcate prezenţa pe piaţă şi a unor produse slabe din punct de vedere calitativ. Ne aşteptăm ca, la finalul crizei, piaţa să fie mai educată şi mai «curată».

"Evoluţia pieţei de zidărie în total şi implicit a pieţei de BCA a fost una fluctuantă, cu un început de an foarte dificil şi o perioadă de primăvară-vară în care piaţa s-a mai stabilizat. Considerăm că per total, evoluţia pieţei este foarte apropiată cu trendul anului 2011, poate cu o uşoară scădere în volumele din primul semestru al lui 2012, dar cu o posibilă balansare în semestrul al doilea", spune Dragne.

Compania activează pe piaţa locală prin brandul Ytong şi a inaugurat în urmă cu doi ani o fabrică cu o capacitate de producţie de 350-400.000 de metri cubi de BCA pe an la Păuleşti, judeţul Prahova, în urma unei investiţii de circa 32 de milioane de euro.

Xella Ro a înregistrat anul trecut afaceri de circa 31 de milioane de lei (7,3 milioane de euro), iar pentru 2012 compania îşi propune o creştere de 5-10% a rulajului, potrivit estimărilor de la mijlocul semestrului întâi.

Pentru întreg anul 2012, estimările ju­cătorilor din piaţă privind evoluţia pieţei de BCA indică o stagnare, în cel mai optimist scenariu.

"Pentru anul în curs putem lua în considerare cel mult o stagnare a pieţei materialelor de zidărie în ansamblul ei, însă estimările mai realiste, dacă ţinem cont şi de datele INS la şase luni, care indică o scădere a numărului de autorizaţii de construire eliberate, vizează o scădere cu circa 4-5%", spune Mihaela Haidiner de la Macon.

În mod similar, Marius Dragne de la Xella Ro estimează că cel mai probabil piaţa locală de BCA se va menţine anul acesta la nivelul înregistrat în 2011. "Întregul context economic nu este favorabil pentru creştere. În acelaşi timp, costurile cu materiile prime, energie şi transport cresc zi de zi, iar aceste lucruri afectează toţi jucătorii din piaţa de zidărie. Cel mai probabil vom observa în perioada următoare creşteri ale preţurilor de vânzare pentru materialele de zidărie ca urmare a acestor lucruri", spune Dragne.

Pe segmentul de BCA mai activează jucători precum Somaco Grup Prefabricate, Celco, Elpreco, Prefab sau Prefabricate Vest.