După minus 60%, termopanele dau semne de stabilizare

Autor: Ioan Dornescu 03.10.2012

Departe de creşterile de două cifre înregistrate înainte de venirea crizei şi de nivelul de un miliard de euro atins în perioada de vârf a construcţiilor, piaţa de tâmplărie termoizolantă din PVC pare să depăşească şi etapa scăderilor abrupte din ultimii ani, intrând astfel pe un trend de stablizare.

Estimările producătorilor de tâm­plărie termoizolantă legate de finalul de an oscilează de la o scădere de câteva procente până la o creştere uşoară, deşi probleme precum întârzierile la plată şi accesul dificil la finanţare au rămas o constantă în întreaga piaţă a construcţiilor. În aşteptarea investiţiilor imobiliare noi, furnizorii de profiluri PVC se bazează în continuare pe renovări sau proiectele individuale.

"După un început de an alert şi continuat cu boom-ul reabilitărilor termice din primăvară, putem estima că piaţa de tâmplărie termoizolantă s-a înscris pe un trend pozitiv, atât în ceea ce priveşte piaţa internă, cât şi segmentul de export de tâmplarie către alte pieţe", spune Alexandru Oancea, marketing manager al VEKA România, referindu-se la evoluţia pieţei în prima jumătate a acestui an versus semestrul întâi din 2011.

În schimb, perioada de vacanţă şi-a pus amprenta asupra pieţei de con­strucţii, contrar evoluţiilor din anii trecuţi, iar sfârşitul verii a adus o uşoară contracţie, a adăugat el.

De o altă părere este Adin Tabacu, director naţional de vânzări la departamentul de profiluri al Rehau Polymer.

El afirmă că piaţa a înregistrat o scă­dere de 5-10% în primele şase luni, vânzările fiind susţinute de diverse promoţii, dar şi de proiectele derulate prin programul naţional de reabilitare termică "electoral". În iulie-august, evolu­ţia a fost pozitivă, situându-se în apropierea nivelului consemnat în anul precedent. "Întoarcerea acasă în concediu a «stranierilor» impulsionează vara vânză­rile", a completat reprezentantul Rehau.



O toamnă fierbinte. Potrivit estimărilor subsidiarei locale a grupului german VEKA, piaţa tâmplăriei termoizolante din PVC a reuşit să-şi stopeze anul trecut declinul undeva la peste 300 milioane euro, după trei ani de scăderi succesive, şi ar putea chiar încheia 2012 pe plus. "Anticipăm că piaţa se va menţine constantă şi în exerciţiul financiar 2012, poate cu o foarte uşoară evoluţie pozitivă. Dar această evoluţie depinde foarte mult de perioada septembrie-octombrie, vârful de sezon ce poate fi influenţat foarte uşor de evoluţia altor factori economici interni", spune reprezentantul companiei.

Cel mai important segment şi principala nişă din piaţă sunt profilurile din PVC, care au ponderea cea mai însemnată, fiind "coloana de susţinere" a întregii ferestre. Astfel, dacă profilul reprezintă 30% din costul total al unei ferestre cu tâmplărie PVC, proporţia rămâne similară extrapolând la nivelul întregii pieţe, fiind urmat de sticlă şi sistemele de feronerie, potrivit sursei citate. Reprezentantul Rehau Polymer, parte a grupului german Rehau, estimează că piaţa de tâmplărie PVC s-a plasat anul trecut la circa 350 - 380 milioane de euro, iar segmentul de profiluri a înregistrat o valoare de 120-135 milioane euro. Pentru 2012, Tabacu estimează o scădere uşoară a pieţei, de câteva procente.



Afaceri pe plus. În primele cinci luni din acest an afacerile VEKA în România au crescut cu 55% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, avansul fiind susţinut, printre altele, de majorarea ponderii exportului de ferestre şi uşi realizat de producătorii care utilizează sistemele companiei, precum şi de consolidarea relaţiilor cu partenerii, potrivit reprezentantului companiei.

"Deoarece piaţa este una extrem de fluctuantă, VEKA România păstrează o atitudine ponderată privind avansul cifrei de afaceri la nivelul întregului an. Se estimează o creştere a afacerilor în România de 10-12%. Anul trecut cifra de afaceri a crescut cu peste 20% faţă de 2010. Cota de piaţă a VEKA în România este estimată la 14-15%", spune Oancea.

Potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe, afacerile VEKA România s-au plasat anul trecut la 24,48 milioane lei (5,8 milioane euro). Rulajul grupului german în România este însă completat şi de livrări directe către parteneri, a precizat Oancea.

Grupul VEKA produce profiluri PVC pentru uşi şi ferestre, cu ponderea cea mai ridicată în vânzări, precum şi obloane şi rulouri. În România, compania desfăşoară parteneriate cu aproximativ 180 de producători, care derulează şi activităţi de export.

Reprezentantul Rehau afirmă că afacerile companiei au scăzut cu 3-4% în primul semestru din acest an comparativ cu intervalul similar din 2011, însă la nivelul întregului an va fi înregistrat un avans de 3-5%.

Profilurile din PVC pentru tâmplărie au o pondere de circa 70% din totalul vânzărilor companiei, care colaborează pe acest segment cu 250 de firme din România. Rehau Polymer a înregistrat anul trecut afaceri de 191,43 milioane lei (45,2 milioane euro), potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Compania este şi furnizor de produse pentru alte domenii, precum infrastructură, energie, telecomunicaţii sau auto.

Printre principalii competitori de pe piaţa locală a profilurilor din PVC se numără şi nemţii de la Gealan.