Renovările dau o gură de oxigen pieţei de profiluri metalice, în timp ce cererea din sectorul industrial scade

Autor: Andreea Neferu 01.10.2012

Piaţa de profiluri matelice a evoluat diferit în primul semestru al acestui an: dacă pe segmentul de profiluri industriale s-a înregistrat un declin de câteva procente, pe partea de ţiglă metalică şi profiluri metalice mici a existat o uşoară creştere, în timp ce vânzările de panouri metalice termoizolante au rămas la acelaşi nivel, estimează Adrian Porfir, manager pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide Group, compania care deţine brandul Megaprofil.

"Primul semestru a fost grevat de startul mai slab pe fondul zăpezilor record din ţara noastră, după care începând din martie am intrat pe o curbă de recuperare, diferenţiată pe fiecare segment de business", explică Porfir.

Pe de altă parte, Porfir arată că piaţa rezidenţială a înregistrat un uşor reviriment, generat în special de lucrările de reparaţii sau renovări, dar şi de continuarea lucrărilor în cazul unor locuinţe noi, construite la roşu, "zonă care pare să iasă puţin din amorţire", după cum spune reprezentantul Megaprofil.

Şi producătorul de materiale de construcţii Lindab România, subsidiara locală a grupului suedez cu acelaşi nume, spune că segmentul de renovări a continuat să aibă o pondere importantă în vânzări.
De altfel, circa 35% din afacerile realizate de Lindab în prima jumătate a acestui an au fost generate de renovări.

"În domeniul rezidenţial, în primul semestru al anului am remarcat accentuarea unor tendinţe observate încă de anul trecut: diminuarea până la dispa­riţia clienţilor din clasa de mijloc, care îşi doresc produse la preţ mediu şi avantaje pe măsură. Cererea din piaţă din partea proprietarilor de case se îndreaptă fie către produse foarte ieftine, fie către produse premium, care pot fi fabricate conform cerinţelor acestora şi care pot răspunde nevoilor acestora de personalizare", spune Andrei Sulyok, director general al Lindab România.

O altă tendinţă pe care compania suedeză a observat-o pe piaţa locală este că proiecte importante din domeniul industrial au ajuns să stagneze sau să înainteze foarte greu în primul semestru din cauza problemelor de pe scena politică şi a rezervei pe care beneficiarii sau constructorii o au în privinţa urmărilor pe care unele decizii politice le pot avea.

Lindab deţine în România o unitate de producţie la Ştefăneştii de Jos, judeţul Ilfov, care are o capacitate de producţie anuală de 3,5 milioane de metri pătraţi de ţiglă metalică, 3,2 milioane de metri pătraţi de tablă cutată trapezoidală, un milion de metri pătraţi de casete structurale şi 1.000 de kilometri de tubulatură de ventilaţie.

De asemenea, compania mai are o unitate de producţie la Floreşti, judeţul Cluj, unde fabrică 800 de kilometri de tubulatură de ventilaţie pe an. Compania nu a oferit informaţii privind evoluţia cifrei de afaceri în primul semestru sau estimări cu privire la evoluţia din acest an. Anul trecut, Lindab România a obţinut venituri de circa 90 de milioane de lei (21,2 milioane de euro), potrivit Ministerului de Finanţe.

Megaprofil, companie ce deţine o unitate de producţie la Buziaş, judeţul Timiş, a înregistrat afaceri de aproape 12 milioane de euro în primul semestru, în creştere cu circa 8% faţă de anul anterior.
"Creşterea s-a datorat în special evoluţiei exporturilor, activitate pe care ne-am concentrat cu precădere, în timp ce pe piaţa domestică a trebuit să ne concentrăm pe profitabilitate şi un cash-flow sănătos şi mai puţin pe volume", spune Porfir.

Compania şi-a majorat exporturile cu circa 56% în primul semestru comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, cea mai mare parte a livrărilor în străinătate mergând în ţările din regiune, în special Serbia, Ungaria, Croaţia, Bosnia, Ucraina, Muntenegru, Kosovo, Macedonia şi Republica Moldova. Exporturile au reprezentat circa 35% din cifra de afaceri a companiei în primele şase luni ale anului.

Megaprofil a avut anul trecut afaceri de 117,6 mil. lei (circa 28 mil. euro), potrivit Ministerului Finanţelor, iar în 2012 mizează pe un business de 32 de milioane de euro.
"Pe baza începutului de trimestru trei, ne păstrăm prognoza moderat optimistă pentru final de an", spune Porfir.

Managerul Megaprofil afirmă că este dificil de estimat cum va evolua piaţa de profiluri metalice în cel de-al doilea semestru al anului şi că, în cel mai bun caz, va închide cu câteva procente peste nivelul anului trecut.
"Din păcate situaţia economică pare să se deterioreze ceva mai repede decât ne aşteptam, urmare a greşelilor din plan politic făcute în ultima vreme precum şi a anului electoral în care ne aflăm. Personal sunt mai degrabă preocupat de anul care vine, pentru care ar trebui să ne pregătim de astăzi", explică Porfir.

Totodată, Lindab România prognozează că, în principiu, piaţa de profiluri metalice va rămâne la acelaşi nivel din 2011. "Nu ne aşteptăm la schimbări substanţiale, nici în bine, nici în rău, în comparaţie cu anul trecut. (...) Un rol important îl vor juca în continuare condiţiile meteo. Lucrând într-o piaţă cu caracter sezonier, suntem în mod direct influen­ţaţi de vreme", explică Sulyok.

Pe piaţa locală de profiluri metalice, Megaprofil şi Lindab concurează cu ju­cători precum Ruukki sau Coilprofil.