Honeywell: Cu cât situaţia economică este mai dificilă, cu atât soluţiile pentru eficienţă energetică sunt mai căutate

Autor: Roxana Petrescu 26.09.2012

Paul Orzeske, preşedintele Honeywell Building Solutions, divizie a gigantului industrial american care aduce anual circa 10% din rulajul total de afaceri, spune că există o legătură directă între situaţia economică dificilă şi nevoia de a implementa soluţii de eficienţă energetică menite să ducă la reducerea facturii la electricitate. Astfel, americanii pariază pe dezvoltarea din ce în ce mai accentuată a acestei pieţe în România, motiv pentru care anul acesta şi-au propus să angajeze 100 de oameni.

"Este mult interes în eco­nomia românească pentru soluţiile de eficienţă ener­getică. Până la urmă cea mai verde energie este cea pe care o poţi economisi. Scopul nostru este ca anul acesta să aducem 100 de oameni care să formeze un centru de servicii regional în ceea ce priveşte eficienţa energetică pentru clădiri. 60 deja au fost angajaţi", a precizat Orzeske cu ocazia unei vizite de lucru în România în cadrul căreia s-a întâlnit cu mai mulţi oficiali locali printre care s-a numărat şi Sorin Oprescu, primarul Bucureştiului.

"Am venit să iau pulsul afacerilor şi să văd cum mai merge piaţa. Am discutat cu primarul Bucureştiului posibilitatea de a începe un program-pilot care să aibă în vedere reducerea consumului de energie din mai multe clădiri importante din Capitală. Nu am stabilit deocamdată ceva concret, a fost o primă discuţie pe care sperăm să o dezvoltăm în viitor. Interes există", a mai precizat preşedintele Honeywell Building Solutions. Potrivit acestuia, piaţa de echipamente destinate eficienţei energetice în clădiri este strâns legătă de felul în care merge economia, perioadele dificile fiind de altfel cele în care acest segment de business se dezvoltă cel mai bine.

Mai mult, într-o ţară ca România, care are nevoie de investiţii în sectorul energetic de circa 40 de miliarde de euro, atât în unităţi noi de producere a energiei electrice care să le înlocuiască pe cele care deja şi-au depăşit durata de viaţă sau în reţele moderne de transport al energiei, Orzeske spune că proiectele de eficienţă energetică pot reduce cu mult această notă de plată.

"Dacă înmulţeşti o scădere de 5-10% a consumului de energie cu sute de clădiri, vei vedea că la final şi nevoie ta de investiţii în capacităţi noi se va reduce", a explicat reprezentantul Honeywell.

Gigantul american este prezent pe piaţa locală prin intermediul a circa 1.500 de angajaţi, majoritatea lucrând în cele două unităţi de producţie ale companiei.

Astfel, aproape 700 dintre aceştia lucrează în fabrica din Bucureşti, din cartierul Militari, în cadrul fostei fabrici Turbo­mecanica, unde produc turbosu­flante pentru motoare diesel şi pentru motoare pe benzină.

Această unitate este cea mai mare fabrică de turbosuflante din lume con­trolată de grupul Honeywell. Gigantul american mai are o fabrică în Lugoj, unde are aproape 600 de salariaţi şi unde se produc detectoare de fum şi de foc, exportate în toată lumea.

De altfel, Honeywell este unul dintre cei mai mari zece exportatori ai României.

În urmă cu aproximativ un an, compania a anunţat că analizează construirea unei fabrici de plăcuţe de frână lângă Ploieşti, iar producţia, care urma să fie lansată până la sfârşitul acestui an, ar fi destinată auto­vehi­culelor de pe piaţa euro­peană.

Potrivit informaţiilor disponibile la acel moment, valoarea proiectului s-ar ridica la 100 de milioane de euro, existând posibilitatea majorării acestei sume până la 200 de milioane de euro.

"Ceea ce putem spune este că suntem în grafic cu fabrica din Ploieşti", a declarat Daniel Pandrea, direc­tor general al Honeywell Business Solutions pentru Europa de Est, Rusia şi Comunitatea Statelor Independente. Pandrea lucrează de aproape 15 ani în cadrul grupului industrial american având însă o prezenţă extrem de discretă în mediul de business. Născută în oraşul Vic­toria, lângă Făgăraş (judeţul Braşov), ea a absolvit cursurile Universităţii Politehnice din Bucureşti. În prima firmă la care a lucrat, Frost&Sullivan, ea a fost responsabilă de deschiderea operaţiunilor pe Europa de Est, iar faptul că rolul avut în Gartner - a doua firmă în care a lucrat - nu i-a oferit deschidere spre componenta interna­ţională a determinat-o să aplice pentru un job la Honeywell.

Printre clienţii români ai Honeywell se află rafinăria Petrobrazi a OMV Petrom, Parlamentul, Sta­dionul Arena Naţională, Biblioteca Naţională sau maternitatea Giuleşti.

Anul trecut, afacerile globale ale Honeywell au ajuns la 36,5 miliarde de dolari, profitul net înregistrat fiind de peste 2 miliarde de dolari. Grupul are circa 132.000 de salariaţi dintre care 53.000 lucrează în SUA.