Russu, Baumix: Trimestrul patru va fi unul dificil. Dacă în alţi ani în această perioadă vânzările „duduiau“, acum este pauză

Autor: Andreea Mindrila 27.09.2012

AUGUSTIN Russu, fondatorul şi directorul general al producătorului de materiale de construcţii Baumix, spune că în momentul de faţă nu se gândeşte la realizarea de investiţii pentru că situaţia din piaţă este incertă, iar din punct de vedere politic tot efortul este orientat spre viitoarele alegeri.

"În România problema este că nu există cerere. Doar în renovări se mai mişcă lucrurile.

Acum nu ne gândim la investiţii pentru că nu ştim ce urmează. În plus, piaţa este blocată şi durează până se deblochează", afirmă Russu.

Compania condusă de acesta a obţinut în primele opt luni ale acestui an o cifră de afaceri de 20 milioane lei (4,5 milioane de euro), în scădere uşoară, de 3%, comparativ cu anul trecut, potrivit datelor oferite de Răzvan Bobe, directorul de dezvoltare-cercetare al Baumix. El estimează că în acest an vânzările se vor ridica la 27 milioane lei (6,1 milioane de euro), valoare similară cu cea înregistrată în 2011.

Dependenţi de reţelele de bricolaj

Înainte de criză, când piaţa construcţiilor şi economia în general erau în boom, vânzările din retail (vânzările către firmele de construcţii şi specialişti) reprezentau 70% din cifra de afaceri a companiei, restul de 30% fiind generate de vânzările în key accounts (reţelele de bricolaj).

În prezent însă, situaţia este total diferită din cauza contextului din piaţă, iar balanţa s-a înclinat considerabil în favoarea vânzărilor către magazinele de bricolaj.

"Acum 98% din vânzări sunt în key accounts. Ne-am retras de pe partea de retail pentru că ne-am lovit de mentalitatea clienţilor. Discutam cu ei un preţ şi a doua zi ne sunau că au găsit un alt preţ în altă parte. Nu exista o strategie pe termen lung din partea lor, totul se rezuma la «cât câştig eu azi»", spune şeful Baumix.

Printre reţelele de bricolaj în care este prezentă compania condusă de antreprenorul Augustin Russu se numără Dedeman, Ambient, Praktiker şi Hornbach.

El adaugă faptul că din acest motiv Baumix s-a orientat spre clienţi siguri şi spre vânzarea de produse cu valoare adăugată mare. Portofoliul de produse include adezivi, tencuială decorativă, produse de finisare a faţadelor, chituri de rosturi.

Dacă înainte de criză antreprenorul miza mult pe creşterea cifrei de afaceri, susţinută de volumul mare de produse vândute, acum strategia companiei s-a schimbat.

"Înainte de criză mergeam pe principiul să vindem mult, mă bucuram când vedeam camioane la poarta fabricii, dar mi-am dat seama că lucrul care contează este calitatea.

Acum ne-am reorientat spre produse cu valoare adăugată mare, nu mai mergem pe producţia de volum."

2013, mai dificil decât anul acesta

Răzvan Bobe spune că, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, în primele trei trimestre industria construcţiilor în ansamblu a scăzut cu 10%, însă reprezentanţii Baumix sunt de părere că situaţia este mult mai gravă în ceea ce priveşte piaţa materialelor de construcţii. "Pe piaţă, firmele de construcţii s-au orientat către construcţiile inginereştidrumuri, poduri, dar în sectorul materialelor de construcţii şi finisaje situaţia este mult mai gravă, pentru că investiţiile în imobiliare nu există, investitorii din zonă nu mai fac nimic.

Ultimul trimestru va fi unul dificil, iar motivul este că dacă în alţi ani în această perioadă vânzările duduiau, acum este pauză", spune antreprenorul român.

Mai mult, estimările pentru anul viitor sunt sumbre, iar Russu spune că 2013 va fi şi mai dificil decât anul în curs pentru că situaţia economică nu dă semne de îmbunătăţire.

Răzvan Bobe prognozează că piaţa adezivilor va înregistra o scădere de 20% în termeni de volum în acest an comparativ cu 2011, dar scăderea se va reflecta şi la nivel valoric, pentru că decizia de cumpărare este mai mult bazată pe preţ decât pe calitate.

Russu spune că nu poate oferi date privind valoarea pieţei locale de adezivi, pentru că nu există studii în acest sens, însă tendinţa de scădere se va menţine şi anul viitor.

"M-aş bucura să avem o asociaţie care să ne reprezinte, să facem studii, să ştim care este situaţia la nivelul pieţei. Înainte era luată ca reper industria plăcilor ceramice, dar acum nu mai este valabil acest lucru." Baumix are o fabrică în Ploieşti, care are o capacitate maximă de producţie de 35.000 tone/lună, însă în prezent fabrica lucrează la o capacitate de 70% din cauza cererii scăzute din piaţă. Suprafaţa fabricii (inclusiv birouri) este de 600 de metri pătraţi, însă suprafaţa totală deţinută de Baumix în Parcul Industrial din Ploieşti este de aproximativ 15.000 mp.

"Momentan nu avem în plan extinderea capacităţii de producţie, iar acest lucru este evident din moment ce nu lucrăm încă la capacitatea maximă. În momentul în care cererea din piaţă va creşte, atunci cu siguranţă că vom lua în calcul o astfel de opţiune", spune Bobe.

Baumix are 70 de angajaţi, iar în perioada următoare managementul companiei nu intenţionează să extindă echipa. "Salariile angajaţilor reprezintă cheltuieli fixe. Pe perioada lunilor de iarnă vânzările scad dramatic şi din acest motiv este foarte important să menţinem aceste cheltuieli sub control. Pe partea de producţie angajările au stagnat, iar pe partea de vânzări a avut loc o rotaţie de cadre pentru a impulsiona puţin vânzările", spune Russu.

În ceea ce priveşte evoluţia economiei româneşti, el consideră că economia "stă după politic", iar în acest moment politicul are alte preocupări.

"Anul acesta nu s-a întâmplat nimic care să ne dea speranţă. Problemele cu care ne confruntăm sunt grave, dar nu vedem nici cel mai mic efort din partea politicului de a schimba lucrurile. Nu cred în relansarea peste noapte a economiei. Este nevoie de infuzie de capital, dar băncile au probleme la ele acasă. Fondurile europene reprezintă singura speranţă, dacă reuşim să le absorbim. Însă ştim cu toţii care este situaţia în acest sens", potrivit antreprenorului Augustin Russu.

Baumix analizează realizarea unei investiţii anul viitor pentru modernizarea liniei de însăcuire (ambalare în saci) a adezivilor, însă reprezentanţii companiei nu au oferit mai multe detalii cu privire la aceste planuri.

De asemenea, Russu spune că în viitor compania vrea să implementeze şi proiectul de show-room, un serviciu suplimentar în care se acordă consultanţă specializată beneficiarilor finali (clienţii) şi meseriaşilor. Baumix are în prezent două show-room-uri, unul în Cluj şi unul în Ploieşti. Cel din Ploieşti a fost deschis acum două luni, iar investiţia totală a fost de 12.000 euro.

Baumix concurează pe piaţa materialelor de construcţii cu companii precum Henkel, AdePlast sau Baumit.