Reuters despre noile modele Dacia: "Maşinile de criză", ajunse la vârsta majoratului în Europa, ameninţă supremaţia giganţilor tradiţionali

Autor: Radu Racu 27.09.2012

Despre primul Logan se spunea că vine cu oglinzi retrovizoare doar ca opţiune suplimentară, sau cel puţin asta era gluma în 2005, anul lansării pariului de 5.000 de euro de către inginerii francezi, scrie Reuters.

Acum, noua generaţie lansată la Paris la un preţ similar are finssaje cromate pe consola de bord, ecran tactil pe consola centrală, cu GPS şi senzori de parcare. Pe o piaţă auto care traversează o cădere brutală, "maşinile de criză" au ajuns la vârsta majoratului în Europa, apropiindu-se tot mai mult de segmentul principal de piaţă, de la aspect până la economie de combustibil.

Mărcile low-cost se numără printre segmentele rare din industria auto care au crescut, pe o piaţă în scădere generală, ajungând să concureze mărcile din segmentul mijlociu de preţ, inclusiv brandurile-mamă.

"Diferenţele devin din ce în ce mai subtile", afirmă Chloe Gomez, reprezentant de vânzări la Renault, la prezentarea modelului Dacia Lodgy. "Avem clienţi cu bani, care au deţinut anterior un model mai scump, cum ar fi Renault Scenic, dar acum se îndreaptă spre Lodgy pentru că vor o maşină mai simplă şi să le rămână bani şi pentru altceva", susţine reprezentantul Renault.

Succesul Dacia este întărit de un studiu recent publicat în Marea Britanie, din care a reieşit că şoferii preferă să plătească mai puţin pe o maşină, renunţând la accesorii ca scaune încălzite sau senzori de ploaie".

Tendinţa de întoarcere la origini lansată de Renault cu Dacia s-a transmis şi la ceilalţi mari producători de maşini din lume, dela Volkswagen cu Skoda, la General Motors cu Chevrolet sau la Hyundai cu Kia.

Skoda a lansat deja modelul Rapid, o versiune sedan bazată pe fosta Fabia, care va fi vândută pe pieţele emergente. Americanii de la Ford, care deţin o fabrică în România, la Craiova, au anunţat că deşi nu vor lansa un model low-cost iau în calcul o versiune mai simplistă de Fiesta, pentru a fi promovată la nivel global în segmentul de preţ inferior.

Italienii de la Fiat şi francezii de la PSA Peugeot Citroen iau de asemnea, în calcul adaptarea unor modele pentru a concura pe segmentul de preţ mai scăzut.

Renaul cheltuie la uzinele Dacia 5 euro pe oră pentru fiecare muncitor din România, şi 3 euro pentru cei din Maroc, în timp ce în Franţa costul orar al forţei de muncă este de 30 de euro.