Criza a trimis preţurile din producţia publicitară în jos cu peste 20%. Ce urmează?

Autori: Andreea Mindrila , Cristina Roşca 28.09.2012

Piaţa de producţie publicitară nu a fost ocolită de criza care a afectat economia locală, scăderea consumului reflectându-se şi în bugetele alocate de companii pentru aceste produse. Totuşi, estimările pentru anul viitor sunt optimiste.

Adrian Cracea, director executiv Amit Marketing - companie specializată în producţia publicitară de indoor, outdoor şi materiale promoţionale - este de părere că această industrie s-a contractat destul de mult şi o cauză a acestei situaţii o reprezintă scăderea preţurilor.

“Scăderea se datorează în principal micşorării bugetelor de marketing ale companiilor. Un aspect foarte important este că firmele consumatoare de producţie publicitară au încercat (şi încearcă în continuare) să reducă bugetele, dar să păstreze aceleaşi cantităţi de produse comandate. Acest lucru înseamnă scăderi de costuri, care nu întotdeauna sunt benefice pentru clienţi”.

În ultimii ani, marcaţi de criza economică şi financiară, companiile din România şi-au redus bugetele de marketing si comunicare în contextul scăderii consumului. Cu toate acestea companiile din industria alimentară şi cele din domeniul serviciilor bancare nu au renunţat la a mai “consuma” obiecte promoţionale, folosite pentru a atrage în locaţii cât mai mulţi clienţi.

Industria de produse promoţionale a fost ajutată de faptul că deşi cu mai puţini bani în buzunare românii merg în continuare la cumpărături în special de alimente. În acest context retailerii au început să se “bată” pentru a atrage tot mai mulţi clienţi în magazine, iar una dintre arme a fost obiectele promoţionale.

“Clienţii care au rămas consumatori de promoţionale sunt cu precădere cei din industria alimentară şi cei din domeniul serviciilor financiar bancare. Au dispărut însă cei de pe piaţa imobiliară, din domeniul construcţiilor şi al materialelor de construcţii”, spune Daniela Nedescu, manager în cadrul Cabo Prod Corporation.

Ea explică însă că în ultimii ani s-a putut observa că nu mai există grija asupra utilităţii produsului faţă de consumator, ci doar transmiterea unui mesaj, atenţionarea asupra existenţei sau apariţiei unei mărci. Mai mult, au apărut solicitări de cantitate mare pentru preţ foarte mic, preţul fiind în acest caz argumentul suprem.

Crancea explică la rândul său faptul că în ultimii ani preţurile au scăzut, potrivit estimărilor sale, cu peste  20%, oferind şi un exemplu concret.

Astfel, dacă acum câţiva ani un metru pătrat de banner simplă faţă se putea vinde la un preţ de 40 lei (la vremea aceea echivalentul a aproximativ 10 euro/mp), Cracea spune că în prezent un metru pătrat de banner simplă faţă se vinde în medie cu circa de 6 – 7 euro/mp.

“Aceste preţuri sunt preţurile pentru clienţii finali şi care comandă cantităţi mici. Clienţii care consumă regulat anumite cantităţi, au diverse discounturi şi sisteme de bonusare”. Când s-a înfiinţat, compania oferea servicii ce outdoor (montarea de panouri publicitare în Ploieşti), iar treptat activitatea s-a dezvoltat şi echipa Amit Marketing a început să se ocupe şi de partea de producţie – bannere, inscripţionări de panouri direcţionale, pentru ca în prezent să poată acoperi aproape toată gama de producţie publicitară şi servicii de publicitate outdoor.

Adrian Cracea spune că în general, consumatorii de producţie publicitară sunt firmele producătoare şi importatoare de diverse obiecte şi materiale de consum, companiile din retail şi industrie. Printre clienţii companiei se numără Baumix, Depaco (producător tigle metalice Wetterbest), Real Hypermarket, Coca Cola, Medifarm, Azuga Waters (producător de ape minerale), Dalkia România, Heineken România, sau Final Distribution (importator şi producător de ţigle metalice).

Cifra de afaceri a Amit Marketing a fost anul trecut de 2,69 milioane lei (635.000 euro), conform informaţiilor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe, cu 6% mai mică decât în 2010.

Lansată pe piaţă în 1996, Cabo Prod Corporation şi-a deschis ateliere proprii de producţie care au ajutat-o să îşi crească cifra de afaceri în perioada anterioară crizei până la circa 1,5 milioane de lei. Odată cu izbucnirea crizei businessul a intrat pe o pantă puternic descendentă. “Criza s-a simţit acut, am fost nevoiţi să închidem ateliere şi să ne concentrăm pe obiectivele pentru depăşirea acestei perioade”. Per ansamblu, Daniela Nedescu spune că piaţa a scăzut în ultimii ani, tendinţă urmată şi anul trecut şi în acest an. Ea speră însă la o stabilizare a situaţiei în 2013.

Totuşi, avantajul companiei în această perioadă dificilă a fost acela că a ţinut pasul cu noile tehnici de personalizare, cu tendinţele apărute în această piaţă şi “din acest punct de vedere a existat întotdeauna un câştig”, conchide Daniela Nedescu.