Producătorii de mobilă rezistă datorită exporturilor

Autor: Ioana David 03.10.2012

Scăderea a fost cuvântul de ordine în industria mobilei din ultimii ani, piaţa internă fiind puternic afectată de scăderea puterii de cumpărare, ceea ce s-a reflectat în producţie şi numărul de angajaţi. Numai exporturile au mai salvat din business, dar şi pieţele externe s-au dovedit dificile, iar păstrarea clienţilor a devenit principalul obiectiv al jucătorilor în 2012.

Dificultăţile din vânzări s-au suprapus însă creşterii preţului la materiile prime, iar cei care nu au reuşit să se refugieze la exporturi au încercat să meargă pe "mâna" IKEA şi să-şi securizeze businessul prin intermediul contractelor cu gigantul suedez. IKEA cumpără mobilă de la 22 de producători locali, iar în total achiziţiile sunt de ordinul sutelor de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF. Provocări în industrie vin şi de pe piaţa forţei de muncă, unde apar primele voci care anunţă lipsa specialiştilor.

Producţia de mobilă se ridică la peste 1,5 mld. euro anual, iar cei mai mari 20 de jucători au avut anul trecut afaceri cumulate de aproximativ 600 mil. euro, arată o analiză a ZF pe baza datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe. Cele 40% pe care le au primii 20 de jucători din total arată o producţie fragmentată, în care mai este loc de consolidare. Analiza a luat în calcul numai o entitate fiscală şi nu grupuri de firme.

Liderul producţiei de mobilă este compania Aramis Invest din Baia Mare, controlată de omul de afaceri Vladimir Iacob (60%), care îl are ca partener pe Marius Selescu (40%).

În cadrul Aramis, firmă extrem de discretă, lucrează aproape 3.000 de oameni, iar potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS) aferente perioadei ianuarie - iulie 2011, compania se afla pe locul 72 în topul celor mai mari exportatori locali, în care pe primele poziţii se aflau firme precum Dacia, Nokia, Rompetrol şi Renault Industrie Roumanie.

Aramis Invest este prima firmă din industria mobilei care a trecut pragul de 100 mil. euro cifră de afaceri (cu o singură firmă).

Pe locul doi se află un investitor străin, grupul Natuzzi, care deţine fabrica situată tot la Baia Mare. Şi Natuzzi este unul dintre marii exportatori de mobilă, producţia realizată la Baia Mare fiind destinată aproape în întregime centrelor de vânzări deţinute de grup în Europa.

Pe locul trei se află un producător de mobilă din Maramureş, Taparo, ceea ce înseamnă că cei mai mari trei producători de mobilă sunt situaţi în această zonă. În total, şapte fabrici se află în Maramureş (Aramis Invest, Italsofa, Taparo, Plimob, Sigstrat, ITA Production, Laguna Serv), ceea ce face din acest judeţ capitala producţiei româneşti de mobilă.

Dacă cele mai multe fabrici caută contractele cu IKEA, Cotta Internaţional, compania de pe locul patru, a bătut palma cu austriecii de la Kika şi a devenit principalul furnizori de canapele al acestora.

Doar trei fabrici au afaceri între 50 şi 100 mil. euro. La nivelul locului 20, cifra de afaceri trece de 11 mil. euro.

Tendinţe la târgurile de mobilă

Cele două târguri de mobilă care au avut loc în Bucureşti au arătat cu predilecţie mobilă de lux, mobilier de artă, o revenire la culorile deschise, la stilul clasic şi o atenţie deosebită a producătorilor pentru pieţele externe. Mulţi dintre cei veniţi la cele două expoziţii erau atenţi la vizitatorii străini, care sperau să le aducă noi contracte.

Revenirea la stilul clasic poate fi de bun augur pentru fabricile româneşti deoarece au păstrat tot timpul această linie în producţie.

Prezent la cele două târguri de mobilă, Marin Blidar, directorul general şi unul dintre acţionarii producătorului Sarmex din Satu Mare, spune că principalul său obiectiv este să se menţină pe pieţele pe care este prezent (cu preţurile şi comenzile pe care le are). De la începutul anului, compania a intrat pe piaţa din SUA, bufetele, vitrinile şi mesele făcute la Satu Mare ajungând în Chicago şi New York.

Compania produce mobilă de lux, iar în primele şase luni ale anului afacerile Sarmex s-au redus cu aproximativ 10%. Aproximativ 95% din vânzări sunt generate de exporturi, principalele pieţe fiind Italia, Anglia, Franţa, Belgia, Germania. Compania exportă şi în alte state. Potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe, Sarmex a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 6,49 mil. lei (1,5 mil. euro) şi pierderi de 4,2 mil. lei (1 mil. euro).

Însă şi exporturile vin cu dureri de cap.

"Pe piaţa Rusiei sunt probleme foarte mari. Aproximativ jumătate din preţ reprezintă taxele vamale", spune Cristian Bilţ, preşedintele Simex Grup. El mai spune că 97% din exporturile de mobilă ale României se fac pe pieţele din UE, unde se simte o concurenţă din ce în ce mai mare din partea mobilei din Asia. Bilţ a mai spus că România se află pe locul 12 în Europa la exportul de mobilă şi că industria suferă din cauza lipsei de specialişti.

Unde este forţa de muncă specializată?

Prezentă la deschiderea târgului de la Romaero Băneasa, Ecaterina Andronescu, ministrul educaţiei, a spus că prioritatea sa în următoarele două luni va fi reorganizarea şcolilor prefesionale şi a liceelor tehnologice, care să livreze specialişti pentru industrii cum este cea a mobilei. "Planurile de a investi mai mult în şcoli profesionale sunt bune însă sunt de lungă durată. Eu am o problemă astăzi", a spus Cristian Rusu, directorul general al producătorului Rus Savitar, care operează reţeaua de magazine Casa Rusu.

Rusu a mai spus că una dintre soluţiile pe care le-a găsit a fost instruirea internă a oamenilor, iar cei mai potriviţi să facă acest lucru sunt meseriaşii din fabrică.

Exporturile companiei ajung la 30% din cifra de afaceri. Compania a început primele exporturi în urmă cu doi ani. Printre statele în care ajunge mobila produsă la Timişoara se numără Franţa, Austria, Germania, Cehia, Emiratele Arabe şi altele. "Piaţa internă este săracă. Noi deschidem în continuare magazine, însă dacă facem o analiză, vânzările oscilează puternic de la o lună la alta. Este foarte greu să fii constant pe piaţa internă, iar exporturile ne dau tocmai această constanţă", a spus Cristian Rusu. Spre exemplu, vara este o perioadă foarte bună pe piaţa internă, după ce lunile de primăvară sunt mult mai slabe.

Producătorii de mobilă îşi pun speran­ţele în ultimele luni ale acestui an, când cred că va avea loc un reviriment al industriei. Până acum, anul 2012 a fost slab.