Nicolae Sarcină atacă Bucureştiul cu magazinele Succes
Omul de afaceri gorjean Nicolae Sarcină, care deţine lanţul de magazine Succes, atacă piaţa din Bucureşti unde deţine în prezent un singur magazin şi doreşte ca până la finalul acestui an să depăşească zece unităţi în Capitală, cea mai mare piaţă din România.
Până în prezent compania a mizat pe provincie, în special pe Gorj - judeţul de unde a pornit istoria companiei - şi judeţele din jur. În Bucureşti, potrivit Ancăi Dragotescu, Succes deţine un magazin în zona Ghencea şi mai multe depozite.
Pe viitor compania va căuta să se extindă prin magazine cu suprafaţă de până în 300 de metri pătraţi. În funcţie de spaţiile pe care le va găsi se va orienta şi spre unităţi de sub 100 mp, precum cele pe care le va deschide în viitorul apropiat.
Reţea de peste 170 de magazine
La nivel naţional compania deţine circa 170 de supermarketuri, minimarketuri şi alte magazine pe suprafaţă mică şi două hipermarketuri. De la începutul lui 2012 compania a deschis circa 20 de magazine, mai multe decât pe tot parcursul anului trecut, când au fost inaugurate 19 de puncte de vânzare în judetul Gorj, Constanţa şi Cluj, în formatul de market, supermarket şi magazine cu vânzare asistată.
Tot anul trecut au fost deschise şi cele două hipermarketuri preluate de la retailerul PIC. Nicolae Sarcină şi businessul Succes au apărut în prim-plan când compania a decis să preia hipermarketurile din oraşele Piteşti, Craiova, Oradea şi Călăraşi, în urma unei tranzacţii estimate de ZF la circa 20 mil. euro.
Reţeaua PIC, controlată de fraţii Ilie şi Cornel Penescu, a intrat în insolvenţă la finalul anului 2009, intrând ulterior sub administrarea judiciară a firmei PricewaterhouseCoopers (PwC). Într-o primă fază, Sarcină închiriase spaţiile magazinelor PIC din Piteşti şi Craiova, pe care le-a redeschis sub brandul Succes. Acum, potrivit planului de reorganizare aprobat, omul de afaceri a decis să cumpere clădirile în care se află magazinele din Piteşti şi Craiova, dar şi pe cele din Oradea şi Călăraşi, care urmează a fi redeschise sub brandul Succes.
"Pentru acest an nu avem de gând să deschidem şi celelalte două hipermarketuri, urmând a ne concentra atenţia pe magazinele pe suprafaţă mai mică", spune Anca Dragotescu.
Ea mai spune că pe viitor compania se uită în continuare la judeţul Gorj, însă caută spaţii şi în alte judeţe şi oraşe, precum Piteşti sau Sibiu.
Plus 37%
Sub brandul Succes, cu afaceri totale de 274 mil. lei (65 mil. euro) în 2011, Sarcină deţine şi activităţi în comerţul cu produse petroliere, construcţii, producţie de pâine, exploatare forestieră, distribuţie masă lemnoasă şi producţie publicitară sau carmangerie. Cea mai mare pondere în totalul businessului, peste 60%, o reprezintă, potrivit informaţiilor anterioare oferite de companie, reţeaua de magazine.
Odată cu intrarea şi dezvoltarea pe segmentul de hipermarketuri, rulajul companiei va ajunge la o altă dimensiune, în condiţiile în care pe piaţa locală vânzările medii ale unui hipermarket se ridică la aproximativ 25 mil. euro anual. Doar anul trecut businessul total al Succes a crescut cu 37%. Cu o reţea de peste 170 de magazine la nivel naţional, Nicolae Sarcină este unul dintre puţinii români şi totodată cel mai important antreprenor local care se bate cu greii din comerţul modern, o piaţă estimată la 7-8 mld. euro. Alături de Sarcină se mai află familia Mutu (lanţul Annabella) şi Radu Timiş (Cris-Tim).
Ocupă locul lăsat liber de Patriciu
În pofida faptului că este cel mai important român din comerţul cu amănuntul, informaţiile despre antreprenorul gorjean Nicolae Sarcină (42 de ani) sunt limitate, el fiind unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri locali. Compania Succes Nic Com pe care o deţine şi sub care operează toate activităţile se apropie de majorat, însă omul de afaceri a apărut în prim-plan abia anul trecut, odată cu preluarea hipermarketurilor PIC.
Până recent, cel mai mare jucător român din topul companiilor care activează în comerţ a fost Minimax Discount, cu afaceri de peste 102 milioane de euro anul trecut. Compania, deţinută de omul de afaceri Dinu Patriciu, a intrat însă în faliment şi a închis toate cele peste 50 de magazine în acest an. Patriciu a achiziţionat în 2010 reţeaua de magazine cu discount MiniMax de la grupul austriac din imobiliare Real4You şi alţi doi investitori străini. Atunci unitatea deţinea 31 de unităţi operaţionale. Aceeaşi soartă a avut-o şi pariul lui Patriciu în comerţul tradiţional, lanţul Mic.ro renunţând de asemenea la cele circa 800 de magazine şi intrând în faliment. Compania Mic.ro Retail, care opera reţeaua cu acelaşi nume, a obţinut anul trecut afaceri de 65 mil. euro şi pierderi de 77 milioane de euro.
Acum sutele de spaţii sunt libere şi îşi aşteaptă chiriaşii. Printre cei interesaţi să umple golurile se numără chiar Nicolae Sarcină cu magazinele Succes.