România va pierde producţia pentru tot mai multe modele Dacia în favoarea Marocului, dacă drumurile şi căile ferate folosite la export nu vor fi îmbunătăţite

Autor: Bogdan Alecu 01.10.2012

Cu aproape 300.000 de maşini exportate anual, în valoare de peste trei miliarde de euro, Dacia este pentru cel de-al treilea an consecutiv cel mai mare exportator al României. Exporturi care se derulează pe o infrastructură feroviară şi rutieră nemodernizată şi care din cauza costurilor ridicate de transport afectează direct profitabilitatea companiei. Carlos Tavares, cel de-al doilea om în ierarhia Renault, a tras un semnal de alarmă cu privire la competitivitatea României, susţinută în primul rând de inginerii de aici, dar puternic afectată de o infrastructură nedezvoltată.



Salariile mai mici decât în Europa de Vest, forţa de muncă înalt calificată şi calitatea maşinilor produse la Mioveni sunt prin­cipalele avantaje ale României în cursa pentru investiţii, potrivit oficialilor grupului Renault. Pe de altă parte, com­petitivitatea României este puternic afectată de calitatea infrastructurii şi a ritmului încet de dezvoltare a acesteia, ridicând astfel costurile de transport şi afectând profi­tabilitatea fabricilor din România.

 

Renault şi Ford i-au cerut în repetate rânduri Executivului de la Bucureşti îmbunătăţirea infrastructurii României, în special în apropierea uzinelor sau centrelor tehnologice în ultimii cinci ani, timp în care statul nu a luat nicio măsură concretă în acest sens, cu toate că Dacia este cel mai mare exportator, iar Ford a demarat producţia de serie la Craiova. Printre avantajele României în "cursa" investiţiilor se numără atât forţa de muncă mult mai ieftină decât în Vest, în industria auto salariile de pe piaţa locală fiind cu până la de zece ori mai mici decât cele din Germania şi de şapte ori mai mici decât cele din Franţa, dar şi ajutoarele de stat primite de investitori. Karsten Foese, unul dintre inginerii care au lucrat la pornirea producţiei de B-Max la Craiova declara într-un interviu acordat ZF că Ford a venit în România datorită costurilor de producţie mult mai mici faţă de Germania, unde deja s-a ajuns la o capacitate maximă.

 

Cititi articolul integral pe www.zfcorporate.ro