Carrefour a luat de la Argus şase magazine în Constanţa

Autor: Cristina Roşca 07.10.2012

Grupul francez Carrefour, cu afaceri de peste 1 mld. euro anul trecut, a achiziţionat şase magazine de la compania Aliment Murfatlar Constanţa, afacere controlată de producătorul de ulei Argus Constanţa (55,04%) şi de producătorul din industria de panificaţie Dobrogea Grup (41,6%). Prin această achiziţie Carrefour îşi face intrarea pe segmentul supermarketurilor din Constanţa, unde francezii erau prezenţi doar cu un hipermarket.

"Este adevărat, am preluat şase magazine de la reţeaua Aliment Murfatlar Constanţa", confirmă pentru ZF Andreea Mihai, directorul de maketing al grupului francez în România. Până la închiderea edi­ţiei reprezen­tan­ţii celor două companii nu au fă­cut publică valoarea tran­­zac­­ţiei. Spaţiile unde sunt deschise magazinele sunt închiriate.

Potrivit calculelor ZF, valoarea tranzacţiei se ridică la câteva milioane de euro. Aliment Murfatlar Constanţa a terminat anul trecut cu afaceri de 22 mil. lei (5 mil. euro), în scădere cu circa 10% comparativ cu anul anterior.

Pe segmentul supermarketurilor din Constanţa Carrefour se va bate cu Profi, Billa şi Mega Image, companii care au cel puţin câte un magazin în oraşul de la malul mării.

Aceasta este prima achiziţie a unei reţele cu acoperire locală realizată de gigantul francez pe piaţa locală. Cu toate acestea, Carrefour şi-a făcut intrarea pe piaţa de supermarketuri prin preluarea în schimbul sumei de 55 mil. euro a celor 21 de magazine Artima, pe care le-a rebranduit ulterior sub sigla Carrefour. Lanţul de supermarketuri Artima a fost creat de mai mulţi antreprenori români, printre care Vlad Ardeleanu, în prezent director comercial la Carrefour.

Ulterior, Carrefour şi-a continuat expansiunea proprie pe segmentul supermarketurilor, deschizând şi magazine proprii. În prezent, lanţul este prezent pe piaţa din România cu un total de 59 de supermarketuri, din care peste zece deschise în acest an.

Cu cele şase unităţi achiziţionate la Constanţa Carrefour s-a apropiat de rivalii de la Billa, care deţine 66 de supermarketuri în România.

Cei mai extinşi pe acest segment sunt însă belgienii de la Mega Image (peste 150 de magazine) şi polonezii de la Profi (peste 130 de magazine).

Cu excepţia Billa, toţi ceilalţi trei jucători de pe acest segment au mizat pe achiziţii în România. Astfel, la finalul anului trecut doi dintre cei mai activi jucători de pe segmentul supermarketurilor (Carrefour şi Mega Image) au luat locul unităţilor G'Market. Mega Image a primit acordul Consiliului Concurenţei pentru preluarea celor trei unităţi G'market din Bucureşti, reţea care ulterior a ieşit de pe piaţă. La rândul său, Carrefour a deschis magazine în locul celor două unităţi G'market din Iaşi.

Rechinii din comerţ

Mega Image, prezent pe piaţa locală cu supermarketurile cu acelaşi nume şi cu magazinele de proximitate Shop&Go nu se află la prima achiziţie pe piaţa locală. Astfel, în 2008, Delhaize Group a preluat, prin intermediul subsidiarei Mega Image, toate cele 14 magazine La Fourmi din Bucureşti în schimbul sumei de 18,6 mil. euro. La sfârşitul anului trecut belgienii, care deţin cea mai extinsă reţea de supermarketuri din ţară, au cumpărat şi două magazine Primăvara deţinute de omul de afaceri Ion Avram.

Mega Image, cu aproape 160 de magazine şi afaceri de 288 mil. euro anul trecut, este chiar unul dintre "rechinii" din retail, după ce operatorul a plătit 6 mil. euro pe 4 supermarketuri ale unei mici reţele de cartier Prodas din Capitală, iar în prima parte a anului trecut a mai preluat un fost spaţiu al retailerului Ethos.

De asemenea, retailerul Profi, controlat de fondul de investiţii Enterprise Investors, a preluat reţeaua de şase magazine Al Comsib din Sibiu, făcându-şi astfel intrarea în oraşul din centrul ţării. La fel ca şi în cazul Carrefour, în cazul Profi aceasta a fost prima dată când retailerul a făcut o achiziţie a unei reţele cu acoperire locală,. Profi a anunţat însă că nu a fost şi ultima dată, fiind cu ochii pe noi astfel de achiziţii. De-a lungul timpului Profi a mai cumpărat şi Albinuţa şi o parte dintre magazine Ethos, pe care ulterior le-a integrat în cadrul reţelei.

Carrefour deţine pe piaţa locală 24 de hipermarketuri, 59 de supermarketuri şi 8 magazine de proximitate.