Grapefruit a trecut de la branding la dezvoltare de produse digitale

Autor: Andreea Mindrila 07.10.2012

Grapefruit, cunoscută în special ca fiind o agenţie de branding, s-a orientat de la începutul anului trecut pe zona de dezvoltare de produse digitale (aplicaţii web şi mobile, sisteme e-commerce, platforme de Internet şi mobile banking), în contextul în care mediul online s-a situat pe un trend ascendent în ultimii ani, fiind singurul segment media care a sfidat criza economico-financiară.

"2011 şi 2012 sunt ani de investiţii pentru Grapefruit. În primăvara anului trecut s-au făcut primii paşi pentru construirea unei echipe de digital la Bucureşti. În 2012 autofinanţăm construirea propriilor produse digitale, iar când spun aceasta mă refer la soluţiile de mobile banking şi e-commerce", spune Ana Maria Bogdan, managing director Grapefruit.

2009, primul an de criză, cel mai bun pentru Grapefruit

Ca urmare a investiţiilor realizate, conducerea agenţiei estimează că cifra de afaceri se va menţine în acest an la nivelul valorii obţinute în 2011, de circa 680.000 euro, iar profitabilitatea va fi scăzută.

Anul 2009 a fost, în pofida crizei care a afectat economia locală şi care a determinat reducerea bugetelor de marketing şi comunicare alocate de către companii, cel mai bun din punct de vedere financiar pentru Grapefruit. Agenţia a înregistrat cea mai mare cifră de afaceri obţinută până în prezent, de circa 690.000 euro, marja de profit fiind de22%. Totuşi, anul următor efectele crizei s-au resimţit la nivelul profitabilităţii, care a scăzut la 15%.

Strategia de business a agenţiei vizează acum două direcţii, respectiv mobile banking şi comerţul electronic, iar obiectivele stabilite de conducerea Grapefruit pentru acest an sunt legate de aceste aspecte.

"Anul acesta ne-am propus să ieşim în piaţă cu soluţia de mobile banking. Aceasta este deja în faza de implementare la una dintre băncile din România şi va fi lansată înainte de finalul anului. Va fi un pas major faţă de ceea ce există în prezent la alte bănci. În ceea ce priveşte comerţul electronic, ne-am dorit să furnizăm servicii de consultanţă pentru cel puţin doi clienţi mari, iar acest lucru se întâmplă deja", susţine Ana Maria Bogdan.

Ea nu precizează însă cine sunt aceşti clienţi.

Focus pe produse digitale. Branding-ul reprezintă mai puţin de 15% din total

Ana Maria Bogdan explică faptul că începând din acest an poziţionarea agenţiei a fost clarificată, obiectul principal de activitate devenind dezvoltarea de produse digitale, ceea ce a implicat finalizarea proiectelor de branding pe care Grapefruit le derula pentru clienţii din portofoliu.

Astfel, în 2011 ponderea veniturilor obţinute din serviciile de branding (consultanţă şi design) a fost de 33%, în acest an procentul reducându-se sub 15%. În perioada 2004 - 2011, ponderea veniturilor obţinute din componenta de digital a fost de 60%, dacă se calculează o medie a celor două arii de servicii, potrivit informaţiilor oferite de managing directorul Grapefruit. Deşi încă din 2004 compania activa în domeniul digital, Grapefruit era cunoscută pe piaţă ca agenţie de branding.

Acum, portofoliul de clienţi este format din companii cu care agenţia colaborează de peste cinci ani, multe dintre acestea activând în industria auto sau în sistemul bancar. Clienţii câştigaţi în acest an sunt jucători din piaţa de comerţ electronic.

"Piaţa de comerţ electronic are un potenţial mare şi aici ne îndreptăm atenţia cu precădere. Ştim că există retaileri care abia acum cochetează cu ideea abordării canalului digital. Aceştia au nevoie de o agenţie care să poată face ceva mai mult decât implementarea unei soluţii tehnice şi campanii online".

Ana Maria Bogdan adaugă faptul că există şi un segment de jucători activi pe piaţa de comerţ electronic, iar acele companii au nevoie de servicii de consultanţă, care să le ajute să-şi majoreze vânzările şi profitabilitatea.

"După ce am lucrat aproape doi ani pentru ING Bank la dezvoltarea şi optimizarea aplicaţiei ING Home'Bank (inclusiv varianta mobile), am început să dezvoltăm un produs propriu în această zonă. Avem deja un client, mai multe cereri - inclusiv din exteriorul ţării - şi planuri mari în domeniu".

Echipa Grapefruit este formată din 17 membri, în cele două birouri de la Iaşi şi de la Bucureşti, dar în măsura în care numărul proiectelor va creşte, conducerea agenţiei va extinde şi echipa.

Clienţii, atenţi la performanţa reală a proiectelor digitale

Comportamentul de consum al clienţilor s-a modificat sub presiunea crizei, iar Ana Maria Bogdan spune că cel puţin în cazul clienţilor Grapefruit, "atenţia asupra eficientizării bugetului investit a crescut constant în ultimii doi ani".

Pe de altă parte, potenţialii clienţi sunt foarte atenţi la resursele agenţiei şi la performanţa reală a proiectelor digitale în care Grapefruit este implicată.

Grapefruit a fost înfiinţată în urmă cu 13 ani la Iaşi de către Marius Ursache (în prezent este directorul de creaţie al agenţiei), Ştefan Liuţe (care a lansat în luna iunie împreună cu soţia sa, Adriana, agenţia de branding Storience) şi Laurian Grindoc.

Ana Maria Bogdan este de un an managing director-ul Grapefruit.

Parcursul profesional al acesteia în industria online a început în anul 1999 la Ogilvy, unde a scris pentru web, iar ulterior s-a ocupat de arhitectura informaţională şi de content management. Între 2001 şi 2011 a păstrat direcţia digitală, lucrând în mai multe industrii. În această perioadă a construit sau a consolidat departamentele de digital la Zapp, Altex, Kanal D şi ING Bank. De aproximativ cinci ani, Ana Maria Bogdan face parte din Consiliul Director de al IAB România (asociaţie ce reuneşte cele mai importante companii din domeniul publicităţii pe Internet), contribuind la dezvoltarea industriei digitale prin promovarea unor proiecte educative şi de reglementare.