Test Drive BMW M5: supersport la categoria limuzină de lux

Autor: Bogdan Alecu 08.10.2012

Limuzinele supersport precum BMW M5, Audi RS6 sau E şi S 63 AMG de la Mercedes-Benz sunt proiectate special pentru cei ce doresc un automobil confortabil, plăcut şi uşor de condus atunci când se rulează pe autostradă sau în traficul urban zi de zi.

Dar de asemenea, cei ce doresc ca limuzina confortabilă din timpul săp tămânii să se poată transforma într-o ade vărată maşină de curse pe un circuit în weekend. Dacă până nu demult o astfel de "transfor mare" era aproape impo sibilă datorită lipsei elec tro nicii care să poate controla eficient o ma şină de peste 500 CP şi două tone greutate, modelele nou lansate se apropie tot mai mult de această idee.

Din această categorie face parte noul BMW M5, limuzina care poate concura fără probleme cu un Ferrari în materie de sportivitate, dar care oferă şi confortul tipic unei Serii 5 de la BMW. Şi nu numai. Încă de la prima vedere totul la M5 inspiră sportivitate. Fie că vorbim de anvelope, jante, bara faţă, scaunele cu o foarte bună susţinere laterală sau volanul şi cusătura sa spe cifică modelelor "M". Finisajele sunt irepro şabile, la fel şi materialele folosite la interior.

Spre deosebire de orice Ferrari, Porsche sau Lamborghini, BMW-ul M5 dispune de sisteme electronice suficient de bine opti mizate pentru a controla eficient suspensia, direc ţia, cutia de viteze şi răspunsul motorului la apăsarea pedalei de acceleraţie.

Spre exemplu, în modul Efficiency al sistemului Dynamic Drive Control maşina se poate comporta docil şi obţine un consum mediu de combustibil de 10 litri/100 km atunci când se rulează pe autostradă. Am menţionat această cifră de zece litri la 100 km încă de la început deoarece până acum era aproape imposibil ca un om obişnuit să poată obţine un astfel de consum cu o maşină de 560 CP. Pe de altă parte, consumul poate creşte exponenţial până la 30 şi chiar 40 de litri 100 km atunci când se rulează în modul Sport Plus pe un circuit. Spre deosebire de orice alt model BMW, la M5 am apreciat multitudinea de confi guraţii.

Atât direcţia, suspensia şi răspunsul motorului pot fi setate separat din Dynamic Drive Control.

Maşina se modifică enorm între Normal şi Sport Plus pentru toate setările. În acest mod cutia nu mai schimbă decât manual, iar când se întâmplă acest lucru la peste 7.000 rpm cele două tone de M5 zvâcnesc sub tine in diferent de viteza la care te afli. Evacuarea este destul de silenţioasă la interior, dar moto rul aminteşte direct de un propulsor de curse.

Indiferent de modul în care se rulează, maşina reacţionează incredibil de repede la orice apăsare a pedalei de acceleraţie.

Practic nu există "gol" de putere, indiferent că vorbim de o acceleraţie de la 0 la 100 km/h sau de la 200 la 250 km/h. Oficial maşina accelerază în 4,3 secunde de pe loc la 100 km/h şi în 13 secunde se ajunge la 200 km/h, adică cam tot atât cât îi ia unei maşini compacte obişnuite să ajungă la 100 km/h.

Cu treapta întâi se poate accelera până la aproape 100 km/h, iar a cincea abia la puţin peste 200 km/h este cuplată. Fără limitarea la 250 km/h maşina ar putea ajunge la 330 km/h fără probleme. Opţional, cei de la cei de la BMW oferă un pachet prin care "bariera" este ridicată, iar viteza maximă creşte la 305 km/h, dar doar pentru pachetul M Drivers prin care viitorii clienţi vor primi şi un curs de pilotaj M la München. Faptul că maşina poate rula aproape insesizabil cu 160 km/h, dar şi datorită faptului că la această vi teză încă se poate pierde aderenţa datorită cuplului mo tor de 680 Nm generat de mo torul V8 supraalimentat, face din M5 o maşină periculoasă pentru că un şofer fără experienţa puterii poate să ignore aceste lucruri şi poate intra fără să vrea cu 250 km/h într-un viraj sau cu 160 într-un ac de păr. Nimic nu te mai poate salva în astfel de situaţii.

Sistemul de frânare este impresionant şi, foarte impor tant, nu oboseşte niciodată indiferent de situaţie. La un preţ de pornire de 107.136 euro cu TVA, M5 se adresează doar celor cu adevărat doritori de senzaţii tari, dar care doresc şi o limuzină confortabilă pentru o plimbare sau pentru un drum de zi cu zi la birou.