Inditex, proprietarul Zara, se poartă agresiv.Spaniolii vor să depăşească 100 de magazine în 2013 şi să atace spaţiile stradale

Autor: Cristina Roşca 08.10.2012

Grupul spaniol Inditex, liderul pieţei locale de modă cu afaceri de 122 mil. euro anul trecut, va mai deschide până la finalul acestui an patru magazine în mallul pe care Carrefour îl dezvoltă împreună cu NEPI la Ploieşti, urmând a ajunge astfel la 88 de unităţi la nivel naţional.

Pentru anul viitor compania are în plan să păstreze ritmul de dezvoltare din ultimii ani, urmând astfel a depăşi pragul de 100 de magazine, potrivit unor surse din piaţă. Inditex a intrat pe piaţa locală prima dată în 2004 în franciză, la momentul respectiv fiind deschise magazine doar sub brandurile Zara şi Pull & Bear.

Trei ani mai târziu spaniolii decid să intre direct şi aduc în România şapte dintre cele opt branduri pe care le au în portofoliu. Astfel, cu excepţia brandului Uterque (specializat pe accesorii, genţi şi încălţăminte) despre care surse din piaţă spun că urmează a fi adus peste câţiva ani, după ce piaţa urmează a se mai dezvolta, Inditex a deschis în România magazine sub brandurile Zara, Zara Home, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho şi Massimo Dutti.

Zara, brandul fanion al grupului, contribuie cu circa jumătate la cifra de afaceri de pe piaţa locală, fiind de altfel şi unul dintre cele mai populare branduri de modă din România.

Zara este unul dintre cele patru branduri cu care spaniolii merg la Ploieşti. În mallul ce urmează a se deschide în luna noiembrie Inditex va mai deschide magazine Stradivarius, Bershka şi Pull & Bear. Iniţial compania trebuia să deschidă şi Massimo Dutti şi Oysho, însă ulterior spaniolii au încheiat un acord cu dezvoltatorii potrivit căruia, în funcţie de evoluţia magazinelor deja deschise, Inditex decide dacă oraşul este pregătit şi pentru cele două branduri.

În acest an, până în prezent, spaniolii au deschis 12 magazine în Craiova (Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius), Sibiu (Zara, Massimo Dutti) şi Iaşi (Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho).

Caută spaţii stradale

Spaniolii au mizat încă de la intrarea pe piaţă pe deschiderile în centre comerciale.

Situaţia nu diferă foarte mult nici în acest an. Astfel, în Craiova retailerul a mers în mallul Electroputere Parc, iar în Iaşi în Palas. În Sibiu însă ambele magazine au fost deschise în zone stradale. O explicaţie poate fi faptul că oraşul din centrul ţării are potenţial stradal. O alta poate fi faptul că nu există în Sibiu decât un singul mall la periferia oraşului.

Cu excepţia magazinelor din Sibiu, Inditex mai deţine un singur spaţiu stradal în Piteşti. În acest oraş, într-o clădire istorică, spaniolii au deschis un magazin Zara în 2010.

În Capitală, unde compania deţine cele mai multe magazine - 26 sub toate cele şapte branduri - Inditex a preferat să meargă în malluri şi centre comerciale, ocolind spaţiile stradale. Bucureştiul nu deţine însă încă o arteră comercială pentru brandurile mass-market, cum este cazul altor capitale europene, precum Bruxelles sau Roma. Potrivit surselor din piaţă, Inditex a purtat deja discuţii pentru a intra în Centrul Istoric, însă acestea nu s-au concretizat deoarece spaţiile sunt prea mici, iar chiria este prea mare. O altă zonă care a atras interesul retailerului a fost piaţa Romană, însă la fel ca şi în primul caz, acestea au eşuat.

Totuşi, Mihai Cioltea, artizanul expansiunii grupului spaniol Inditex în România, omul care a reuşit în circa patru ani să semneze contracte pentru aproape 90 de magazine, spune că începând de anul viitor compania îşi va concentra atenţia şi pe spaţii stradale.

"După modelul deja implementat la Sibiu şi la Piteşti vrem să deschidem magazine în zone stradale şi în alte oraşe din ţară şi bineînţeles în Bucureşti", spune el fără a da însă niciun detaliu despre următoare locaţii. Astfel, compania va aplica şi în România un model deja consacrat în alte ţări unde comerţul stradal este mai popular decât cel la mall. Mai mult, în 2013 sunt planificate să fie deschise doar 3-4 malluri, mult mai puţine decât în anii anteriori. Spre exemplu, în 2011 au fost inaugurate opt centre comerciale.

Mihai Cioltea, 35 de ani, ocupă poziţia de expansion manager al Inditex din septembrie 2007, atunci când a avut loc intrarea directă pe piaţă a spaniolilor.

Anul expansiunii

Inditex nu a fost singura companie care a mizat puternic pe expansiune în acest an. Suedezii de la H&M au deschis până acum cinci magazine, toate în provincie şi au alte şase anunţate până la finalul anului.

Deşi au intrat târziu pe piaţă, la circa şapte ani după Inditex şi doi după C&A, suedezii de la H&M au mizat pe o expansiune rapidă pe piaţa locală.

Astfel, în primul an de prezenţă pe piaţă retailerul a inaugurat 11 magazine, iar în acest an numărul de magazine urmează a se dubla.

La deschiderea primului magazin din România Karl-Johan Persson, CEO al H&M, spunea că România este prima piaţă unde compania va deschide din primul an atâtea magazine.

Cei mai importanţi retaileri de modă de pe piaţa locală - Inditex, H&M, C&A, Kenvelo şi New Yorker - vor termina anul cu peste 30 de magazine mai multe decât în 2011. Unul dintre motivele pentru care aceştia continuă să investească este faptul că piaţa locală este încă slab dezvoltată.

Valoarea pieţei locale de retail, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă Euromonitor, este de circa 2 mld. euro. Un alt motiv este şi faptul că deşi în perioada 2009-2011 consumul a scăzut cumulat cu circa 20 de procente, afacerile celor patru au continuat să crească.

Deşi economia era lovită de criza financiară şi consumul intra pe o pantă descendentă, ultimii trei ani nu au fost ani de criză pentru grupul spaniol Inditex.

Astfel, în condiţiile în care au continuat să deschidă magazine, mai exact câte 14 în 2009 şi 2010 şi 21 anul trecut, afacerile grupului au crescut an de an, de la 75 de milioane de euro în 2009 la circa 100 de milioane de euro în 2010 şi la circa 122l. euro anul trecut. Mai mult, anul acesta, cu 16 magazine noi, a putea depăşi 150 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF.