Autostrăzile în prag de toamnă: Cu cât au înaintat cele mai importante şantiere în perioada în care lucrările de construcţie ar trebui să avanseze într-un ritm susţinut

Autor: Andreea Neferu 09.10.2012

Şantierele de autostrăzi finanţate din bani europeni, precum Orăştie-Sibiu sau Nădlac-Arad (lot 2), care înaintau în vară cu până la 10% pe lună, şi-au redus ritmul de construcţie până la 1-2% în intervalul 1 august-1 septembrie.



Cele mai importante zece şan­tiere de autostrăzi au înaintat în medie cu 4,4% în intervalul 1 august - 1 septembrie, o perioadă în care lucrările de construcţie ar trebui să avanseze într-un ritm susţinut, având în vedere vremea favorabilă, relevă o analiză a ZF pe baza datelor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Ritmul cu care au înaintat aceste şantiere este ceva mai mic comparativ cu cele înregistrate în lunile precedente, iunie şi iulie, când autostrăzile avansau, în medie, cu circa 5%.

Este pentru a opta oară în ultimul an când ZF monitorizează evoluţia celor mai importante zece şantiere de autostrăzi din România, în încercarea de a oferi o imagine cu privire la modul în care înaintează lucrările.

Cel mai important avans din ultima lună de vară s-a înregistrat, la fel ca şi în lunile precedente, pe primul lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj, cu o lungime de circa 9,5 kilometri: peste 14%. De altfel, în câteva zile acest tronson ar urma să fie gata sau cel puţin asta susţine unul dintre constructorii acestui sector de autostradă, Spedition UMB. La polul opus, pe celelalte autostrăzi realizate din fonduri europene de pe Coridorul IV paneuropean, ritmul de construcţie a încetinit în ultima lună de vară. Exemple în acest sens sunt cele patru loturi de pe auto­strada Orăştie-Sibiu, care dacă în luna iulie avansau cu circa 9-10% fiecare, în luna august acestea au înaintat cu cel mult 2%. Şi în cazul autostrăzii Deva-Orăştie, construit de austriecii de la Strabag şi de firma Straco Grup, controlată de Alexandru şi Traian Horpos, avansul s-a domolit: dacă în a doua lună de vară şantierul înainta cu 11,7%, în perioada 1 august-1 septembrie acesta a adăugat 7,8%.

Mircea Pop, directorul general al CNADNR, nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei pentru a explica care sunt motivele pentru care ritmul de construcţie al acestor tronsoane a încetinit în august.

Pe lista şantierelor care înaintează foarte încet rămâne în continuare şi Suplacu de Barcău-Borş, ultimul tronson din autostrada Transilvania pe care americanii de la Bechtel îl mai construiesc. Şoseaua a înaintat cu 0,13% în ultima lună de vară şi cu mai puţin de 1% în tot anul 2012. Cu toate acestea, Bech­tel a încasat în continuare plăţi restante de cel puţin 80 de milioane de euro anul acesta, astfel că la 1 septembrie americanii au primit 268 de milioane de euro din suma de 527 de milioane de euro pe care o prevede contractul pentru construcţia Suplacu de Barcău-Borş.

Deşi are ca termen estimativ de finalizare luna aprilie a anului viitor, primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad (22,2 kilometri) înaintează de asemenea foarte greu: doar 1,1% în luna august, iar stadiul fizic general se ridica la începutul primei luni de toamnă la doar 7,2%. Autostrada este construită de firma Romstrade (controlată de omul de afaceri Nelu Iordache) alături de portughezii de la Monteadriano Engenharia e Construcao.

Şi pe cel de-al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad, construit de austriecii de la Alpine, ritmul a încetinit: dacă în iulie şan­tierul avansa cu 5,6%, în luna august a înaintat cu 1,7%. Cu toate acestea, tronsonul al doilea al autostrăzii Nădlac-Arad este construit pe jumătate şi stă mai bine decât primul lot, care era realizat în proporţie de puţin peste 7% la începutul acestei toamne.

O nouă autostradă, pe care o vom parcurge în 5 minute

Tronsonul de autostradă Timişoara-Lugoj, lotul 1 (9,5 kilometri), va fi deschis circulaţiei joi, susţin reprezentanţi ai unuia dintre constructoriii acestei şosele, Spedition UMB, companie controlată de Dorinel Umbrărescu. "99,9% se va deschide joi circulaţia pe tronsonul Timişoara-Lugoj, lot 1. S-a întârziat câteva zile cu legătura pe care constructorii autostrăzii Arad-Timişoara (FCC Construccion şi Astaldi - n. red.) o fac pentru a conecta cele două tronsoane", au spus ieri reprezentanţii Spedition UMB. Potrivit presei locale, joi la Timişoara se va afla şi premierul Victor Ponta pentru a verifica stadiul lucrărilor şi pentru a da drumul circulaţiei. Reprezentanţii guvernului au spus însă că nu pot încă confirma programul pe care premierul Victor Ponta îl va avea joi.