Alina Tudose, Cohn&Jansen JWT: Online-ul va continua să se dezvolte. Noi am integrat online-ul în creaţie, în strategie şi în client service

Autor: Andreea Mindrila 10.10.2012

Alina Tudose, managing director al grupului şi managerul departamentului de strategie al Cohn&Jansen JWT, estimează pentru acest an obţinerea unei cifre de afaceri cumulată (obţinută de agenţiile Cohnandjansen Advertising, Engage şi CohnandjansenDigital) de circa 12 milioane lei, cu 20% mai mare decât anul trecut. Creşterea este susţinută de clienţii noi câştigaţi în portofoliu în acest an şi de intrarea în pitchuri regionale pentru Europa Centrală şi de Est, datorată afilerii la JWT (reţea globală de publicitate, parte a celui mai mare grup de comunicare din lume - WPP).

Estimări favorabile pentru 2012

În primele opt luni ale acestui an cifra de afaceri înregistrată a fost de 7,8 milioane lei, cu 30% mai mare faţă de anul precedent, această valoare fiind obţinută doar din fee-urile de creaţie, care au scăzut cel mai mult în ultimii doi ani, potrivit Alinei Tudose. Profitul reprezintă o marjă de cel puţin 20% din venituri, în creştere faţă de 2010 când marja era de 15%.

La finalul anului 2010, Cohn&Jansen a fuzionat cu agenţia Scala JWT.

"Comparativ cu 2010, am crescut cu peste 50% în parte datorită fuziunii cu Scala JWT în luna octombrie a aceluiaşi an şi datorită clienţilor noi câştigaţi prin pitchuri în ultimii doi ani (Dove/Unilever, Mega Image şi OMV/Petrom). Fuziunea cu Scala JWT ne-a adus 14 branduri noi în agenţie, cele mai importante fiind Kraft (Jacobs şi Jacobs 3în1), Bayer (Supradyn, Bepanthen), Nokia şi Bunge (Floriol, Unisol)", spune Alina Tudose.

Agenţia Cohnandjansen Advertising a avut anul trecut o cifră de afaceri de 7,3 milioane lei, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Această agenţie contribuie cel la mult la cifra de afaceri cumulată a grupului format din Cohnandjansen Advertising, Engage şi CohnandjansenDigital.

Portofoliul actual de clienţi cuprinde peste 30 de branduri, nu toate active simultan, însă managing directorul Cohn&Jansen susţine că pentru fiecare dintre ele realizează cel puţin o campanie pe an.

În afară de clienţii enumeraţi anterior, din portofoliu mai fac parte şi Aqua Carpatica, Macromex (un nou brand de îngheţată), Nissan, Henkel (Perwoll), Vodafone (comunicare internă şi customer care), SMURD (pro bono) şi Teatrul vienez (pro bono).

"Am reînceput anul acesta să lucrăm pentru Vodafone (Scala JWT a lucrat pentru Vodafone partea de retail), am câştigat pitchuri punctuale pentru clientul Kraft (partea de promoţii), am câştigat clientul Macromex pentru care vom lansa un nou brand de îngheţată şi am câştigat la începutul anului o parte din OMV/Petrom, însă la finalul anului trecut am pierdut Garanti Bank, un client pentru care am lucrat patru ani de zile".

Piaţa de publicitate a scăzut în ultimii ani pentru că, din cauza crizei financiare, companiile au fost nevoite să reducă sumele pe care le investeau în marketing şi comunicare. Acest fapt a fost consecinţa directă a scăderii consumului, care în perioada 2009-2011 a înregistrat un declin cumulat de circa 20%.

Alina Tudose spune că dacă te uiti la piaţă, anul acesta agenţiile au stagnat sau chiar au scăzut, şi puţine se vor afla pe plus când se va trage linie la finalul anului. În plus, cât timp economia va fi în scădere, şi bugetele de comunicare vor continua să se reducă.

Pierderea unui client important a avut un impact favorabil

Totuşi, în această perioadă de criză business-ul Cohn&Jansen a crescut de la an la an.

"Suntem un business sănătos care a crescut organic cu minimum 20% în ultimii trei ani, într-un context deloc prielnic creşterii. Am putut face acest acest lucru deşi începutul crizei ne-a prins într-o situaţie care la prima vedere a părut foarte dificilă: clientul principal de atunci, Cosmote (70% din cifra de afaceri între 2005-2008), a fost relocat reţelei Ogilvy. Acest lucru a însemnat că eram în priză după clienţi noi, făceam multe prezentări, participam la pitchuri şi eram foarte bine dimensionaţi ca şi costuri. Astfel, am putut să facem faţă foarte bine şi să creştem rapid, depăşind în următorii trei ani dimensiunile agenţiei de la vremea Cosmote-ului", spune Alina Tudose.

Au angajat persoane noi

Ea consideră că online-ul se va dezvolta atât timp cât utilizarea lui va creşte, dar agenţiile trebuie să se remodeleze în ceea ce priveşte produsul de online. În prezent, Alina Tudose identifică două tipuri de agenţii, respectiv cele de publicitate clasică, cu competenţe puternice în creaţie şi strategie şi agenţii de web/online.

"Produsul final suferă din pricina acestei schisme. Nu există încă nimeni în mijloc care să aibă competenţe de la ambele. Noi vrem să devenim o astfel de agenţie şi cu strategie şi creaţie puternică, dar şi cu mentalitate de online. De aceea am integrat online-ul în creaţie, în strategie şi în client service. Totul a început prin a aduce oameni de online (strateg, project manager, programatori) care au crescut competenţele de online în restul agenţiei şi rezultatele încep să se vadă", precizează Alina Tudose.

Echipa Cohn&Jansen JWT este formată din 40 de persoane, iar în acest an s-a extins cu un om pe partea de strategie, unul pe partea de client service, un art director şi un community manager.

"Căutăm oameni în permanenţă, acum căutăm în zona de strategie şi creaţie online".

Alina Tudose spune că pe piaţa de publicitate, preţurile au scăzut.

"În piaţa de publicitate bariera de intrare este mică: investiţia mare este în talent şi apar mult agenţii de apartament. Costurile mici pe care le-au avut unele agenţii şi competiţia foarte mare de pe piaţa de advertising au condus la scăderea preţurilor. Reputaţia se construieşte greu şi este asset-ul unei agenţii".

Pentru acest an, obiectivele agenţiei sunt în mare aceleaşi pe care le-a avut tot timpul iar conducerea Cohn&Jansen JWT spune că îşi doreşte ca echipa să se poată exprima în proiectele pe care le realizează iar clienţii să aibă campanii cât mai ancorate în cultura şi obiceiurile locale.

"Anul aceasta a fost anul în care munca din ultimii doi ani a devenit vizibilă. Am câştigat la Webstock cu două proiecte de online, suntem shorlistaţi la Golden Drum şi sper să şi câştigăm, o să înscriem şi la Effie", conchide Alina Tudose.