Piaţa uşilor de garaj rămâne în criză după un prim semestru sub aştepări

Autor: Andreea Neferu 13.10.2012

Piaţa uşilor de garaj secţionale s-a menţinut în primul semestru la un nivel similar celui din anul precedent, vânzându-se în primele şase luni ale acestui an circa 5.000 de astfel de produse cu o valoare cumulată de aproximativ 3,75 milioane de euro, potrivit estimărilor grupului de firme MCA.

Jucătorii de pe această piaţă se aş teaptă însă ca vânzările să fie mai bune în a doua parte a anului, în contextul în care în mod tradiţional în al doilea semestru se realizează circa 70% din livrările de uşi secţionale, scrie revista Business Construct.

"Această sezonalitate este influen ţată foarte mult de condiţiile meteo ale primelor luni ale anului, în care, practic, industria construcţiilor este îngheţată", spune Cristian Filip, marketing manager al grupului MCA, specializat în pro ducţia şi comercializarea uşilor de garaj.

Grupul de firme MCA, care comercializează atât uşi de garaj, cât şi rulouri termice pentru ferestre, a înregistrat în primul semestru o cifră de afaceri de circa 2,7 milioane de euro, în creştere cu aproximativ 10% faţă de aceeaşi peri oadă a anului trecut.

"Creşterea vânzărilor s-a bazat în special pe o creştere a numărului de uşi vândute în România", afirmă Filip. Grupul MCA realizează şi exporturi către ţări precum Republica Moldova, Bulgaria, Serbia, Ungaria, Austria, Italia, Fran ţa şi Belgia, livrările în străinătate reprezentând anul trecut circa un milion de euro din cifra de afaceri totală de 8,2 milioane de euro.

Principala tendinţă pe care compania a identificat-o în ultimele luni este că, pe fondul instabilităţii politice şi al fluc tua ţiei cursului valutar din perioada de vară, anumite proiecte industriale au fost oprite temporar.

Filip spune că aceas tă situaţie se va oglindi în numărul de uşi industriale secţionale care se vor comanda atât până la finalul acestui an, cât şi pe parcursul anului viitor.

O reducere a numărului de proiecte industriale a observat şi importatorul şi distribuitorul de uşi Hörmann, filiala locală a grupului german cu acelaşi nume.

Compania a avut în primul semestru o cifră de afaceri de circa 1,9 milioane de euro, în scădere cu circa 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, tocmai pe fondul contractării numărului de proiecte industriale dezvoltate anul acesta. Totuşi, pe partea de uşi de garaj, Hörmann şi-a majorat vânzările cu 15% în volum şi cu 5% în valoare.

"Diferenţele de procente vin din faptul că au fost preferate uşile de garaj economice. Ca tendinţă am observat orientarea către pachete mai convenabile, cu uşi de tip basculant, neizolate termic, comercializate preponderent în reţelele de magazine de bricolaj", spune Bogdan Cojocaru, director general al Hörmann România.

Hörmann estimează că va finaliza anul 2012 cu o cifră de afaceri de circa 6,8 milioane de euro, în creştere cu aproape 5% faţă de anul trecut, bazată pe un avans al vânzărilor în a doua jumătate a anului, în mod tradiţional mai bună pentru construcţii. Deşi estimează o uşoară creştere pentru compania pe care o conduce, Cojocaru mai spune că la nivel de piaţă, cel puţin pe partea de uşi de garaj, o eventuală creştere ar putea veni numai din segmentul rezidenţial, care însă nu dă semnale de revenire.

Pe de altă parte, grupul de firme MCA se aşteaptă ca până la sfârşitul anului 2012 piaţa uşilor de garaj secţionale să scadă cu 10% faţă de anul precedent, ajungând la un volum de 14.500 de un ităţi şi o valoare de 10,8 milioane de euro.

"Motivele acestei previziuni sunt bazate atât pe scăderea numărului de autorizaţii de construire eliberate în 2011, conform Institutului Naţional de Statistică, cât şi pe instabilitatea politică", a declarat Filip. Astfel, în România s-au eliberat anul trecut 39.424 de autorizaţii de construire pentru clădiri rezidenţiale, în scădere cu 6,6% faţă de anul 2010, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Grupul MCA are o unitate de producţie la Jilava, judeţul Ilfov, cu o capacitate de producţie anuală de 10.000 de uşi de garaj şi 15.000 de rulouri termice pentru ferestre.

Activităţile de producţie se întind pe o suprafaţă de 3.500 de metri pătraţi, iar compania anunţa anul trecut că are în plan o investiţie de circa un milion de euro, care ar urma să crească suprafaţa fabricii cu încă 2.000 mp.

Din grupul MCA, controlat de trei persoane fizice (Ciprian Oprea, Raluca Oprea şi Valentin Cuca), fac parte compania Milca, precum şi alte firme deţinu te de respectivii investitori, cu activităţi conexe de servicii sau distri buţie. MCA avea la jumătatea acestui an 90 de angajaţi şi îşi comercializează produsele prin intermediul a 1.200 de distribuitori.

Grupul estimează pentru 2012 o cifră de afaceri de circa 9 milioane de euro, după ce anul trecut businessul a crescut cu 25% faţă de 2010, până la 8,2 milioane de euro.

Compania a realizat anul trecut vânzări de peste un milion de euro prin intermediul exporturilor şi estima anterior că 30% din cifra de afaceri de anul acesta va fi generată de produsele trimise pe pieţe externe.