Primul board privat la Tarom: cinci din şapte fără experienţă în aviaţie, doi pe filieră politică

Autori: Andreea Neferu , Mirabela Tiron 14.10.2012

Doar doi din cei şapte noi membri ai consiliului de administraţie (CA) al Tarom au experienţă în industria aviatică, însă doar unul singur a lucrat efectiv într-o companie aeriană privată, deşi legea cerea experienţă în întreprinderi care au un obiect de activitate similar cu al Tarom. De asemenea, doi dintre noii membri au avut funcţii politice.


Managementul privat la companiile de stat - aşa-numitul proiect "CEO la stat", care ţine capul de afiş de un an şi jumătate - a început cu compania aeriană de stat Tarom, pentru care au fost anunţaţi vineri, de către ministrul transporturilor Ovidiu Silaghi, cei 7 membri ai consiliului de administraţie.

Fostul astronaut Dumitru Prunariu, preşedintele băncii UniCredit Ţiriac Dan Pascariu, fostul ministru al mediului de afaceri Lucian Isar, Heinrich Vystupil, fost regional manager la Austrian Airlines pe România şi Moldova, Valentin Macec, consilier al ministrului transporturilor, Ciprian Ladunca, director financiar şi vicepreşedinte al Metlife Alico România, şi omul de afaceri Marius Ghenea, proprietarul magazinelor online PC Fun şi PC Garage, sunt cei şapte noi membri ai consiliului de administraţie al Tarom, care vor avea un mandat de 4 ani.

Niciunul dintre noii membri ai consiliului de administraţie, din care va fi ales şi directorul general, CEO, nu a mai condus o companie aeriană din poziţia de director general, Vystupil fiind doar manager de sucursală.

Mai mult, deşi programul CEO privat la companii de stat prevedea ca membrii boardurilor să fie aleşi după criterii de competenţă, experienţă şi statut profesional şi să nu fie numiţi politic, numirea lui Valentin Macec, consilier al ministrului transporturilor, fost vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Satu Mare, numit politic, ridică semne de întrebare. Macec are o licenţă de marketing şi management de la Universitatea Vasile Goldiş, Arad, un master la SNSPA, a lucrat ca director la mai multe SRL-uri şi al magazinului Praktiker din Satu Mare.

Nu este clar de ce consorţiul format din head-hunterul George Butunoiu împreună cu consultanţii de la PwC şi cu avocaţii de la David & Baiaş care au avut mandat pentru selecţie l-au recomandat pe Valentin Macec ministerului. Con­sor­ţiul a selecţionat 23 de persoane din 100 de aplicanţi pentru cele şapte poziţii. Nici George Butunoiu şi nici PwC nu au dorit să comenteze. Şi Lucian Isar a fost ministru al mediului de afaceri în actuala guvernare, renunţând în august la această poziţie.

Miercuri, în prima şedinţă a noului consiliu de administraţie, va fi ales şi noul CEO dintre cei 7, care, cel puţin în teorie, trebuie să aibă o vastă experienţă în industria aviatică.

Membru în CA al Tarom, fost director comercial la Blue Air

"În consiliul de administraţie al unei companii aeriene este nevoie de oameni cu experienţă în domeniul de activitate, dar şi cu experienţă în finanţe, tranzacţii. Mai ales la Tarom, care a avut probleme financiare, este nevoie de o persoană cu viziune financiară. Aviaţia este un domeniu mai deosebit, de aceea membrii consiliului de administraţie care au experienţă în alte domenii trebuie să conlucreze cu cineva care cunoaşte modelul de business", a declarat Adrian Ionaşcu, directorul general adjunct al companiei aeriene Blue Air. El spune că totul se rezumă la decizi­ile care se iau în consiliul de administraţie. Din consiliul de administraţie al Blue Air fac parte Nelu Iordache, acţionarul majoritar, Gheorghe Răcaru, fost director al Tarom şi în prezent acţionar minoritar al Blue Air, Sheriff Ussama, directorul general, cu experienţă de peste 10 ani în aviaţie şi un expert în finanţe.

Adrian Ionaşcu a spus cu referire la Heinrich Vystupil, unul dintre membrii consiliului de administraţie al Tarom, că a lucrat şi la Blue Air o lună şi jumătate ca director comercial, însă de comun acord s-a renunţat la această colaborare.

2 din 3 la CSA şi 2 din 4 la LOT au experienţă aviatică

"Rolul consiliului de administraţie al unei companii trebuie să fie complementar conducerii executive. Dacă de la directorul general se aşteaptă să aibă experienţă semnificativă în industria dată (în acest caz în domeniul transportului aerian), rolul consiliului de administraţie este mai amplu: acesta ar trebui să evalueze oportunităţile de investiţii, să aibă competenţe în domeniul evaluării şi gestionării riscului, să aibă competenţe financiare şi juridice", spun reprezentanţii consorţiului de consultanţi implicat în recrutarea membrilor CA al Tarom, head-hunterul George Butunoiu, consultanţii de la PwC şi avocaţii de la David & Baiaş.

Ei au mai spus că toţi membrii selectaţi pentru CA al Tarom au o vastă experienţă profesională, atât în poziţii executive, cât şi nonexecutive.

Care este situaţia şi la alţi operatori aerieni? Ce membri au în consiliile de administraţie? La compania aeriană de linie Carpatair, din consiliul de administraţie face parte Nicolae Petrov, fondatorul companiei, Georg Robert Wiederkehr, doctor în drept, membru în consiliul de administraţie al mai multor companii elveţiene, precum Asociaţia Europeană a Companiilor Aeriene Regionale, Moritz Suter, expert în aviaţie şi fondatorul companiei Crossair, Johannes Stenberg, consilier al fondatorului Ikea, Urs Wikihalder, cu experienţă în drept. În cazul companiei LOT, din consiliul de administraţie fac parte Marcin Pirog (preşedinte), absolvent de politehnică, cu experienţă în administrarea mai multor companii, Mazur Zbigniew, cu experienţă în finanţe, Tomasz Balcerzak, absolvent al Academiei de Aviaţie din Polonia, Krzystof Zbroja, absolvent al Academiei de Aviaţie din Polonia, cu 38 de ani de experienţă în domeniu, potrivit datelor de pe site-ul companiei LOT. Interesant este că unul dintre cei patru membri ai boardului este reprezentantul salariaţilor.

La Czech Airlines, din boardul de directori fac parte Philippe Moreels, cu experienţă în audit şi în administrare, absolvent al unei şcoli de business, Marek Tybil, cu experienţă în aviaţie şi Jiri Marek, cu experienţă în aviaţie, care a lucrat inclusiv la compania aeriană Malev. Până acum numirile la conducerea companiei Tarom s-au făcut doar politic. Noua conducere va găsi pierderi totale de aproape 200 de milioane de euro, adunate în perioada 2008-2011.

Ce spune noua conducere Tarom

Dan Pascariu, care face parte din consiliul de administraţie al Tarom, a spus că nu se pune problema ca el să fie noul CEO al Tarom. "Nici nu se pune problema ca eu să fiu CEO, întrucât CEO trebuie să fie cineva cu experienţă în domeniul aviaţiei", a declarat Dan Pascariu.. El a mai spus că a participat la selecţia pentru managementul privat al Tarom pentru că doreşte să demonstreze că şi companiile de stat pot fi conduse ca şi cele private, dacă respectă standardele de guvernanţă corporatistă.

Valentin Macec, consilierul lui Ovidiu Silaghi, ce a fost ales în consiliul de administraţie al Tarom, spune că a mai fost membru în CA-ul Tarom şi în 2007-2008 dar şi în 2012 când a venit Silaghi la conducerea ministerului. "Am fost luat consilier al domnului ministru tocmai pentru a mă implica în consiliul de administraţie al Tarom", a spus el pentru ZF, menţionând că a depus candidatura pentru această poziţie şi că a fost şi la interviu înainte de a fi selectat.

500-800 de euro pe şedinţă vor primi membri CA la Tarom

Ministrul transporturilor Ovidiu Silaghi, secondat de secretarul de stat Valentin Preda, au prezentat vineri noua componenţă a consiliului de administraţie al Tarom, fără a oferi însă detalii concrete privind indemnizaţia pe care aceştia o vor primi. Singura informaţie este că aceştia ar urma să primească între 500 şi 800 de euro pe şedinţă. "Din ce am inteles de la Ministerul Finanţelor, vor primi între 500 şi 800 de euro pe şedinţă", a spus Valentin Preda, care a adăugat că membri consiliului de administraţie au deja stabilit un buget.

"Datoria lor este de a face din Tarom o companie profitabilă", a spus şi Silaghi.

Deşi este prima companie de stat pentru care se anunţă un management privat şi ar trebui să stabilească un standard pentru viitoare numiri de management privat, Ministerul Transporturilor nu a oferit nicio mapă de presă sau CV-uri ale celor 7 membri ai consiliului de administraţie al Tarom în cadrul conferinţei de presă ce a avut loc vineri. ZF a cerut vineri CV-urile celor 7 şi a întrebat dacă de acum încolo declaraţiile de avere ale noilor membri ai consiliului de administraţie vor fi publicate, însă solicitarea nu a primit niciun răspuns până la închiderea ediţiei.

Head-hunterul George Butunoiu, împreună cu consultanţii de la PwC şi cu avocaţii de la David & Baiaş, au fost mandataţi de Ministerul Transporturilor, în urma unui contract în valoare de 200.000 de euro, să recruteze manageri pentru zece companii de stat din subordinea Transporturilor: CFR SA, CFR Călători, Tarom, CNADNR, Metrorex, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, Compania Naţională Administrarea Porturilor Maritime Constanţa, Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile, Aeroportul Internaţional "Traian Vuia" din Timişoara şi CFR Telecomunicaţii.

La finalul lunii iulie, în cadrul proiectului "CEO privat la stat" a început recrutarea candi daţilor pentru conducerea companiilor subor donate Minis terului Transporturilor, iar în septembrie consultanţii au trimis către minister listele scurte cu managerii selectaţi.