Industria leasingului a reintrat pe minus după primele şase luni: finanţările au însumat 650 mil. euro

Autor: Ciprian Botea 15.10.2012

Piaţa leasingului financiar a revenit pe minus după primele şase luni din acest an din cauza finanţărilor în scădere pentru echipamente şi tranzacţii imobiliare.

Volumul finanţărilor acordate de companiile de leasing în primele şase luni a fost de 649 milioane de euro, ceea ce reprezintă o scă dere de 2% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, potrivit datelor publicate de ALB - Asociaţia Societăţilor financiare. Unele estimări din piaţă indică însă o scădere chiar mai accentuată a finanţărilor, minusul de numai 2% datorându-se faptului că ALB a primit anul acesta raportări de la mai multe com panii de leasing decât în 2011.

Finanţările pentru achiziţia de echipamente au scăzut cu 12% după primele şase luni, la 162 mil. euro, în timp ce finan ţările pentru tranzacţii imobiliare s-au prăbuşit cu peste 70% şi au ajuns la 22 mil. euro. În schimb, firmele de leasing au acordat finanţări pentru autovehicule de 465 mil. euro, ceea ce reprezintă o creştere cu 17% faţă de perioada ianuarie-iunie 2011.

"Piaţa de leasing a stagnat după primul semestru, iar lunile de vară au fost extrem de slabe. Vânzările şi-au mai revenit în septembrie şi mă aştept ca după primele nouă luni să fi ajuns la acelaşi nivel din perioada corespunzătoare a anului trecut. Am observat o scădere a finanţărilor pentru echipamente, concomitent cu o creştere a finanţărilor pentru autovehicule", afirmă Felix Daniliuc, directorul general al Raiffeisen Leasing.

Segmentul auto a ajuns la 72% din totalul finanţărilor acordate de companiile de leasing. Evoluţia din primele şase luni a afacerilor companiilor de leasing vine în condiţiile în care piaţa revenise pe creştere anul trecut, după doi ani de cădere. Creşterea din 2011 s-a datorat finanţărilor acordate pe zona echipamentelor, inclusiv a utilajelor mari. Echipamentele ajunseseră anul trecut la aproape 30% din finanţările acordate de companiile de leasing.

Echipamentele pentru agricultură au susţinut creşterea de anul trecut a pieţei de leasing, dar producţia agricolă de anul acesta a fost mai slabă şi cererea pentru echipamente a scăzut. În schimb, finanţările de autovehicule au crescut pe fondul relaxării condiţiilor de creditare.

"A fost o creştere a finanţărilor pentru camioane la începutul anului, dar acum toate finanţările sunt stopate pentru că nu există lichiditate în piaţă. Companiile nu au bani pentru avans sau pentru rate suplimentare celor pe care le au deja de achitat. Pe întreg anul, estimez o uşoară creştere pe partea de vehicule grele", spune Răzvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing.

Diaconescu se aşteaptă la o scădere de aproximativ 5% a pieţei de leasing pe întreg anul 2012. Anul trecut, finanţările acordate de companiile de leasing au atins 1,35 mld. euro, fiind în creştere cu 20% faţă de 2010.

Creşterea de anul trecut a venit după doi ani de cădere liberă, de la un vârf de aproape 5 mld. euro în 2008.

Pe lângă scăderea finanţărilor acordate, acumularea de stocuri de sute de mii de vehicule reposedate a fost o altă mare problemă pentru industria leasingului, parcurile de depozite ajungând neîncăpătoare, iar presiunea asupra preţurilor fiind tot mai mare.

Majoritatea vehiculelor reposedate sunt vândute în pierdere, gradul de recuperare depăşind cu greu 60%.

Daniliuc spune însă că lucrurile s-au mai aşezat în ceea ce priveşte calitatea portofoliului de credite. El afirmă că Raiffeisen Leasing mai are pe stoc circa 70 de maşini recuperate de la clienţii rău-platinici. Marile firme de leasing aveau în anii trecuţi şi câteva sute de maşini pe stoc.

Piaţa leasingului financiar este dominată în continuare de jucătorii controlaţi de bănci, care au beneficiat în criză de forţa de distribuţie şi de brandul acestora. De exemplu, cinci din primele şapte companii de leasing după volumul finanţărilor acordate în perioada ianuarie-iunie sunt deţinute de bănci.

Cea mai mare companie din piaţă era la sfârşitul lunii iunie UniCredit Leasing, cu o valoare de 126 mil. euro a finanţărilor acordate, potrivit unor estimări din piaţă. Compania domină de ani buni piaţa de leasing şi şi-a menţinut cota de piaţă în criză pe baza finanţărilor pentru achiziţia de echipamente medicale sau energie regenerabilă.

Poziţia a doua este deţinută, la distanţă semnificativă, de Porsche Leasing - cu finanţări de 57 mil. euro. Urmează BRD Sogelease, firmă controlată de grupul BRD, cu finanţări de 55 mil. euro. Compania a crescut puternic în criză pe baza finanţărilor de tipul sale & lease back (care presupun vânzarea unui imobil pentru ca în baza unui contract de leasing vânzătorul să-şi păstreze dreptul de folosire a bunului, în schimbul unei chirii).

Topul celor mai mari companii de leasing este completat de firma independentă Impuls Leasing şi de subsidiarele specializate ale BCR, Volksbank şi Raiffeisen Leasing