Sugar Media: Piaţa de indoor s-a caracterizat anul acesta prin orientarea comunicării către punctele de vânzare

Autor: Andreea Mindrila 15.10.2012

Constantin Caciur, general manager al companiei de publicitate indoor Sugar Media, spune că acest an s-a caracterizat prin orientarea comunicării către punctele de vânzare, iar presiunea pe costuri a venit atât din partea clienţilor cât şi din partea furnizorilor de publicitate. În consecinţă, marjele de profit au fost afectate, bugetele alocate pentru new business (clienţi noi) având la rândul lor de suferit.

"În primele opt luni cifra de afaceri a fost de 650.000 euro, similară cu cea realizată în aceeaşi perioadă din 2011, însă estimez în ceea ce ne priveşte o scădere pentru următoarele luni", spune Caciur.

Cifra de afaceri pe care el estimează că firma o va obţine în acest an este de circa 800.000 - 850.000 euro. Anul trecut, nivelul business-ului a fost de aproximativ 830.000 euro, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Astfel, business-ul companiei ar putea înregistra fie o evoluţie pozitivă de puţin peste 2% dacă cifra de afaceri va fi de 850.000 euro, fie o scădere de aproape 4% dacă afacerile obţinute la final de an vor fi de 800.000 euro.

Cei mai mari opt jucători din industria publicităţii indoor au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de circa 36 milioane lei (8,5 milioane euro), potrivit datelor publicate de companii pe site-ul Ministerului de Finanţe. Bugetele investite de companii în publicitatea indoor au resimţit în ultimii ani mai puţin presiunea crizei economice decât bugetele alocate altor tipuri de publicitate, pentru că acest tip de comunicare este mult mai targetat decât formele tradiţionale de advertising (publicitatea la TV, radio, outdoor), aducând mesajul mai aproape de publicul ţintă.

Deşi general manager-ul Sugar Media spune că anul 2011 a fost unul mai bun, cel puţin din punct de vedere psihologic, în care piaţa a fost mai pregătită şi mai realistă, totuşi compania a încheiat anul trecut cu pierderi.

"Anul 2011 s-a încheiat cu pierdere, pentru că am făcut unele investiţii cu efect vizibil în acest an, când vom obţine profit chiar în condiţiile unei cifre de afaceri probabil mai mică decât cea din 2011", spune Caciur.

Sugar Media este prezentă pe piaţa locală de indoor advertising din 2007, desfăşurându-şi activitatea la nivel naţional, în centre comerciale de tip mall, hipermarket-uri şi cinematografe. Potrivit datelor publicate pe site-ul companiei, Sugar Media poate desfăşura campanii publicitare în reţele hipermarket-urilor Carrefour, Real, Cora, Auchan şi Kaufland. Categoriile de clienţi care investesc cu preponderenţă în publicitatea indoor sunt cei din FMCG (bunuri de larg consum), sectorul auto, bancar şi telecomunicaţii, spune Caciur.

"Avem o rată de păstrare a clienţilor de la un an la celălalt de 70 % şi credem că ne încadrăm în parametrii pieţei. Pierderea clienţilor este cauzată în principal de reorientarea către mediile din apropierea punctelor de vânzare, ceea ce a făcut ca mulţi dintre clienţii din FMCG să nu mai dispună de bugete pentru mall-uri, de exemplu".

Piaţa de publicitate indoor, respectiv publicitatea din clădirile de birouri, blocurile de locuinţe, aeroporturi, baruri, restaurante, a avut o evoluţie relativ liniară în ultimii ani, în pofida situaţiei economice dificile din ţara noastă. În contextul crizei, companiile au fost nevoite să-şi reducă bugetele de marketing şi comunicare din cauza scăderii consumului. Totuşi, unii jucători din piaţă spun că la nivelul industriei de indoor advertising criza nu a fost resimţită atât de profund. În plus, pentru acest an estimările sunt mai optimiste.

"Consider că piaţa de indoor în ansamblul ei se va menţine în 2012 cel puţin la nivelul anului 2011".

Constantin Caciur este de părere că în indoor relaţia produs-preţ nu este bine întipărită în mintea clientului, iar din acest motiv este dificil să ne gândim la politici de preţuri. El crede că preţurile sunt relativ stabile, dar sunt şi situaţii când "nu putem controla ce se întâmplă cu aceste costuri în drumul lor către clienţi".

Echipa Sugar Media este formată din 11 persoane, iar general manager-ul companiei susţine că deocamdată nu intenţionează să facă angajări.

Caciur conchide spunând că în contextul crizei, a avut loc o reorientare a bugetelor alocate anterior pentru ATL (TV, radio, presa scrisă, publicitate outdoor n. red.) către BTL (organizări de evenimente, târguri, promoţii).

Printre cei mai mari jucători de pe piaţa de indoor se numără Indoor Media, Monopoly, Brand Management, Sugar Media şi Elevate.