Berarii răsuflă uşuraţi: vânzările din timpul verii au crescut cu 11%
Vânzările de bere au crescut cu 6,8% în primele opt luni ale anului comparativ cu perioada similară din 2011, arată o analiză a ZF pe baza datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Canicula şi fotbalul din această vară au ridicat piaţa berii, care dă în acest fel primele semne de revenire după doi ani de scădere şi unul de stagnare.
În perioada iunie - august vânzările de bere au avansat cu 11,2%, arată calculele ZF, ceea ce a readus optimismul în industrie, după un început ezitant, marcat de scăderi.
Cea mai bune lună a fost mai, când industria a avansat cu aproape 17%, datorită căldurii şi finalei Europa League care s-a jucat la Bucureşti. Şi în iunie creşterea a fost de două cifre (14,6%).
Piaţa berii nu a mai văzut astfel de creşteri puternice în timpul verii din 2008, ultimul an de boom pentru această industrie. Ulterior, creşterile fie au fost numai de câteva procente, fie a fost vorba de scăderi.
Cei mai mari jucători de pe piaţa locală a berii sunt Ursus, Heineken, Bergenbier, URBB (United Romanian Breweries Bereprod) şi Romaqua (cu brandurile Albacher şi Dorfer). Ultimele date oficiale sunt cele ale asociaţiei Berarii României, care a anunţat că în primele şase luni ale anului consumul s-a majorat cu 4%. Asociaţia notează însă că "buzunarele" românilor sunt încă afectate de criză astfel că evoluţia până la sfârşitul anului este dificil de anticipat.
Pe de altă parte, o prognoză de anul trecut a firmei de studii de piaţă Canadean arăta o tendinţă de scădere a vânzărilor de bere pe piaţa din România până în 2016.
2012, anul schimbărilor în industria berii
În ultimul an, producătorii de bere au mizat pe nişa berilor cu arome, pe care s-au întrecut în lansările de noi produse. Acest segment de piaţă are potenţialul de se dubla în acest an, potrivit estimărilor ZF, după ce "a prins" şi în alte state, mult mai tradiţionaliste, cum este Cehia.
Industria berii a fost marcată în acest an şi de schimbările de manageri. Cea mai nouă numire este la Bergenbier, care l-a adus pe Lucian Ghinea în poziţia de preşedinte.
O altă schimbare în industrie a fost cea de la Heineken, companie care l-a adus pe Onno Rombouts, 42 de ani, în poziţia de managing director. Onno Rombouts a preluat conducerea companiei în luna iunie, însă aceasta nu este prima schimbare din cadrul Heineken. Tot în iunie, director financiar a fost numit Mariusz Koperek în locul lui Andrew Quayle. În mai a fost schimbat directorul de vânzări, poziţie ocupată acum de Geert Swaanenburg.
Tot anul acesta Ursus Breweries, cel mai mare jucător pe piaţa locală a berii, l-a numit pe Simon Fearnhead în funcţia de vicepreşedinte finanţe, IT, legal & procurement.
Schimbări s-au produs şi în cadrul producătorului de bere United Romanian Breweries Bereprod (URBB), care are în portofoliu branduri precum Tuborg sau Carlsberg şi care l-a numit pe Roccos Cosmatos în funcţia de vicepreşedinte de marketing.
O piaţă a berii la PET
În România se beau anual aproximativ 17 milioane hectolitri de bere, iar în 2011 pentru prima dată vânzările de bere la PET au trecut pragul psihologic de 50%, susţinute de situaţia economică dificilă care a orientat consumul către produsele mai ieftine.
Mai mult chiar, România se află în topul ţărilor cu cel mai mare consum de bere la PET, alături de alte state din Europa Centrală şi de Est precum Bulgaria, dar şi în ţări ca Cehia se observă o creştere a consumului de bere la PET.
Potrivit ultimelor informaţii disponibile, România se află în top zece ţări din Uniunea Europeană din punctul de vedere al consumului de bere.