Al doilea "pod al prieteniei", inaugurat până la sfârşitul anului: Ponta şi premierul bulgar vor fi primii care se vor plimba pe podul Calafat-Vidin

Autor: Andreea Neferu 18.10.2012

Premierul bulgar Boyko Borisov şi premierul român Victor Ponta vor fi primii care vor parcurge, în mod oficial, podul de la Calafat-Vidin, care în acest moment este aproape finalizat, scrie Novinite.

Borisov a anunţat că miercurea viitoare, pe 24 octombrie, va parcurge alături de Ponta cel de-al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria.

"Podul este aproape finalizat, astfel că poate fi parcurs (de la un capăt la altul - n.red.), şi am decis să facem acest lucru alături de premierul Ponta", a declarat Borisov.

Cel de-al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria va fi deschis până la finalul acestui an, mai scrie Novinite.

Borisov a fost ieri la Bucureşti pentru a participa la congresul Partidului Popular European. Premierul bulgar a anunţat că la evenimentul de miercurea viitoare va fi prezent şi Johannes Hahn, comisarul european pentru politică regională.

Podul Calafat-Vidin, construit în parteneriat de statul bulgar şi statul român, este în întârziere cu circa doi ani faţă de termenul de finalizare estimat iniţial.

Realizarea acestui pod este extrem de importantă în special pentru transportatorii de mărfuri, care vor reuşi astfel să ajungă din statele din vest mult mai repede către parte de sud-est a Europei, în Peninsula Balcanică, economisind timp şi resurse. Costul construcţiei podului este estimat la circa 273 de milioane de euro, din care partea bulgărească plăteşte circa 225 de milioane de euro, iar restul revine statului român, potrivit informaţiilor care apar pe site-ul oficial al podului.

Constructorii celui de-al doilea pod între România şi Bulgaria, de la Calafat-Vidin, mai au de finalizat lucrările la 18 metri de construcţie, a anunţat ministrul bulgar al transporturilor Ivaylo Moskovski, citat de agenţia de presă bulgară Novinite.

Lungimea totală a podului va fi de 1.791 de metri odată ce ultimii 18 metri vor fi terminaţi. "Aproximativ 86% din construcţie a fost finalizată. Contractul financiar a fost executat în proporţie de 96%", a declarat Moskovski.

Podul Calafat-Vidin, construit în parteneriat de statul bulgar şi statul român, este în întârziere cu circa doi ani faţă de termenul de finalizare estimat iniţial, octombrie 2010, însă ar urma să fie gata la finalul acestui an, potrivit celor mai recente informaţii. Firma constructoare a podului este FCC Construccion din Spania.

Realizarea acestui pod este extrem de importantă în special pentru transportatorii de mărfuri, care vor reuşi astfel să ajungă din statele din vest mult mai repede către partea de sud-est a Europei, în Peninsula Balcanică, economisind timp şi resurse. Costul construcţiei podului este estimat la circa 273 de milioane de euro, din care partea bulgărească plăteşte circa 225 de milioane de euro, iar restul revine statului român, potrivit informaţiilor care apar pe site-ul oficial al podului. Podul va avea două benzi rutiere pe fiecare sens de mers, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti.

Construcţia acestui pod şi a unei autostrăzi de la Nădlac la Calafat ar permite României să atragă tranzit rutier de mărfuri pe teritoriul său dinspre Viena sau Budapesta spre pod şi apoi spre Sofia, Atena sau Istanbul. În prezent trans­por­tatorii din Vest preferă să ajungă în Balcani prin Serbia.

Dacă România a construit pentru infrastructura de acces pe pod cinci kilometri de cale ferată şi o staţie terminală pentru controlul comun al traficului şi taxare, bulgarii au avut de realizat podul feroviar şi rutier cu patru benzi, un terminal feroviar nou pentru mărfuri, şapte kilometri de cale ferată nouă şi patru noduri rutiere noi. Podul peste Dunăre între Calafat şi Vidin va avea un trafic estimat de 100.000 de vehicule în primul an de la punerea în funcţiune, urmând ulterior ca traficul să crească.

Singurul pod peste Dunăre între Bulgaria şi România şi pe care se poate circula în prezent este cel de la Giurgiu-Ruse, care a fost finalizat în 1954.